Conducerea Volkswagen s-a întâlnit miercuri cu angajaţii, subliniind necesitatea de a-şi asuma ”responsabilitatea comună” în încercarea de a schimba situaţia la gigantul auto german afectat de criză, transmite CNBC.
Confruntarea a avut loc la scurt timp după ce producătorul de automobile a semnalat că nu mai poate exclude închiderea fabricilor din ţara sa natală, Germania, o măsură care era considerată anterior exclusă.
Imaginile realizate de Getty Images au arătat angajaţi care protestează la primărie cu privire la potenţialele planuri pentru companie, fluturând steaguri sindicale şi pancarte cu lozinci care spuneau că greşelile de conducere nu au fost vina lor şi îndemnând liderii ”să-şi facă în sfârşit treaba”.
Oliver Blume, CEO al Grupului Volkswagen, a declarat miercuri că situaţia actuală a companiei ”ne afectează pe toţi din punct de vedere emoţional, inclusiv pe mine personal”.
Blume a spus că industria auto ”s-a schimbat masiv” în ultimii ani.
”Împreună, vom implementa măsuri adecvate pentru a deveni mai profitabili. Conducem VW înapoi acolo unde este locul mărcii – aceasta este responsabilitatea noastră a tuturor”, a adăugat el.
”De ceva vreme cheltuim mai mulţi bani la brand decât câştigăm. Acest lucru nu merge bine pe termen lung”, a declarat Arno Antlitz, director financiar şi director de operaţiuni al Grupului Volkswagen, angajaţilor, conform comentariilor publicate de Volkswagen.
Vânzările anuale de vehicule în Europa au scăzut în comparaţie cu perioada de dinaintea pandemiei de Covid-19 şi urmează să rămână mai scăzute faţă de acest nivel de referinţă, a explicat Antlitz. El a spus că se aşteaptă să fie vândute în fiecare an cu aproximativ 2 milioane de maşini mai puţine pe piaţa europeană, în comparaţie cu perioada pre-pandemică.
Antlitz estimează că Volkswagen deţine aproximativ un sfert din cota de piaţă europeană, ceea ce înseamnă că scăderea se traduce printr-un deficit anual de 500.000 de vehicule ale companiei, echivalent cu vânzările combinate realizate de obicei de două dintre fabricile sale.
Volkswagen a declarat luni că consideră că acordul său de protecţie a muncii, care este în vigoare din 1994 şi protejează forţa de muncă din Germania până în 2029, ar putea trebui să se încheie.
Speculaţiile despre închiderea fabricilor Volkswagen din Osnabrueck, din Saxonia Inferioară, şi Dresda, din Saxonia, au crescut marţi.
”Este responsabilitatea noastră comună să îmbunătăţim eficienţa costurilor, în special, a fabricilor germane. Trebuie să creştem productivitatea şi să reducem costurile. Mai avem un an, poate doi ani, pentru a schimba lucrurile. Dar trebuie să folosim acest timp”, a spus Antlitz.
”Totul este în joc”
Consiliul de muncă al Volkswagen, care este format din membri ai personalului aleşi să reprezinte interesele angajaţilor în cadrul companiei, şi uniunea industrială germană IG Metall au fost extrem de critice faţă de plan.
Daniela Cavallo, un reprezentant de frunte al Comitetului General de Întreprindere al Volkswagen, a declarat într-un discurs de miercuri că răspunsul propus de conducerea producătorului auto ”nu este doar o ruşine. Este o declaraţie de faliment.”
”Pe scurt: totul este în joc”, a spus Cavallo în timp ce se adresa lucrătorilor de la uzina companiei din Wolfsburg.
”Şi cu ce poţi veni? Închiderea fabricilor? Rezilierile din motive operationale? Reducerea salariilor? Asemenea idei ar fi admisibile doar într-un singur scenariu! Şi asta dacă întregul model de afaceri este mort”, a spus Cavallo.
Cavallo a îndemnat conducerea Volkswagen să vină cu un plan care să nu implice închiderea fabricilor germane. Presa germană a citat-o anterior pe Cavallo spunând că se aşteaptă ca primăria de miercuri să fie prezentă pe deplin şi ca lucrătorii să îşi manifeste frustrările în mod clar şi tare.
Acţiunile Volkswagen au încheiat miercuri în declin cu 1,2%. Preţul acţiunilor companiei a scăzut cu mai mult de o treime în ultimii cinci ani.
Declinul vine pe fondul unui mediu economic dificil pentru producătorul de automobile, împreună cu un aflux de noi rivali în Europa, în timp ce Volkswagen încearcă să supravieţuiască tranziţiei la maşinile electrice.
CEO-ul Blume este considerat ”mai mult un insider”
Philippe Houchois, şeful departamentului auto global la Jefferies, a declarat luni, pentru CNBC, că CEO-ul Volkswagen, Oliver Blume, va încerca să atenueze rezistenţa împotriva potenţialelor planuri.
”Blume este o rasă diferită de predecesorul său. Probabil că este mai mult un insider şi va vedea în ce măsură este capabil să schimbe o parte din opoziţie, să se adapteze la Volkswagen”, a spus el.
Houchois a mai spus că conducerea Volkswagen şi reprezentanţii angajaţilor s-ar putea să nu fie atât de departe unii de alţii când vine vorba de elementele de bază, pe baza comentariilor lor din ultimele zile.
”Este întrebarea cum ajung la un acord sau procesul de a lucra împreună, dar finalul jocului pare să fie înţeles de ambele părţi”, a spus el.
Potenţialele probleme la Volkswagen vin într-un moment dificil atât pentru economia germană în general, cât şi pentru industria auto a ţării în special, deoarece o serie de provocări apasă sectorul.
Cancelarul german Olaf Scholz a vorbit atât cu conducerea Volkswagen, cât şi cu preşedintele consiliului de întreprindere al companiei, potrivit purtătorului de cuvânt al guvernului, Wolfgang Buechner. El a adăugat că Scholz continuă să urmărească situaţia ”foarte îndeaproape”.
Miercuri, institutul Ifo a declarat că climatul de afaceri din industria auto germană s-a înrăutăţit din nou în august, scăzând la -24,7 puncte de la -18,5 puncte luna precedentă. Aşteptările mediului de afaceri pentru următoarele şase luni au fost ”extrem de pesimiste”, a spus Ifo.