Comisia Europeană a anunţat vineri că are suficient sprijin din partea membrilor UE pentru a impune tarife de până la 45% la importurile de vehicule electrice din China, dar va continua să negocieze cu Beijingul acest dosar comercial sensibil, relatează Reuters.
După o anchetă antisubvenţii care a durat un an, Comisia Europeană, care supervizează politica blocului european în materie de comerţ, a propus taxarea suplimentară a vehiculelor electrice construite în China în următorii cinci ani, pentru a contracara subvenţiile chineze pe care le consideră o practică neechitabilă a statului chinez faţă de producătorii din Europa.
În cadrul unui vot desfăşurat vineri, zece state membre UE au susţinut tarifele, cinci au votat împotrivă, iar 12 s-au abţinut, au declarat surse din UE. Ar fi fost nevoie de opoziţia unei majorităţi calificate de 15 membri ai UE, reprezentând 65% din populaţia UE, pentru a bloca propunerea. Reuters a relatat miercuri că măsura ar putea trece, Franţa, Italia şi Polonia intenţionând să voteze în favoarea ei.
Executivul UE a anunţat, aşadar, că a obţinut „sprijinul necesar” pentru a adopta tarifele, dar va continua discuţiile cu Beijingul pentru a găsi o soluţie alternativă.
Cea mai mare economie din regiune şi principalul producător auto din Europa, Germania, a votat împotriva propunerii de supraimpozitare, au declarat vineri surse Reuters.
Directorul executiv al BMW, Oliver Zipse, a descris votul drept „un semnal fatal pentru industria auto europeană”. El a declarat că este nevoie de o soluţionare rapidă între Bruxelles şi Beijing pentru a preveni un conflict comercial.
La rândul său, Volkswagen a declarat că tarifele planificate sunt „abordarea greşită”.
Stellantis a declarat că susţine concurenţa liberă şi loială şi că sectorul se află sub presiunea planurilor ambiţioase de reducere a emisiilor de carbon şi a „ofensivei comerciale globale chineze”.
Premierul ungar Viktor Orban declarase vineri că UE se îndreaptă spre un „război rece economic” cu China.
Poziţia UE faţă de Beijing s-a înăsprit în ultimii cinci ani. Bruxelles-ul consideră China drept un potenţial partener în anumite probleme, dar şi drept un concurent şi un rival sistemic.
Ca măsură de represalii, Beijingul a lansat anul acesta propriile anchete privind importurile de brandy, produse lactate şi carne de porc din UE.
Potrivit Comisiei, capacitatea de producţie neutilizată a Chinei de trei milioane de vehicule electrice pe an, care trebuie exportate, este de două ori mai mare decât piaţa UE. Având în vedere tarifele de 100% impuse de Statele Unite şi Canada, cea mai evidentă piaţă de desfacere pentru aceste vehicule electrice este Europa.
Executivul UE a declarat că este dispus să continue să negocieze cu China o alternativă la tarifele vamale şi ar putea reexamina un angajament de preţ – care implică un preţ minim de import şi, de obicei, un plafon de volum – după ce le-a respins anterior pe cele oferite de companiile chineze.
Tarifele variază de la 7,8 % pentru Tesla, la 35,3 % pentru SAIC şi pentru alte societăţi considerate a nu fi cooperat cu ancheta UE. Aceste tarife se adaugă la taxa de import standard de 10 % a UE pentru autovehicule.
Ministerul de Externe al Chinei nu a răspuns imediat la o solicitare de comentarii din partea Reuters. Potrivit presei chineze de stat, China a cerut vineri Uniunii Europene să amâne punerea în aplicare a tarifelor asupra vehiculelor electrice fabricate în China şi să evite escaladarea fricţiunilor comerciale. Camera de Comerţ a Chinei de pe lângă UE şi-a exprimat într-un comunicat nemulţumirea puternică faţă de UE pentru promovarea măsurilor de „protecţionism comercial”.