Cumpărătorii chinezi renunță la mașinile germane în favoarea brandurilor locale, iar aceasta este o veste proastă. VW, Porsche, BMW și Mercedes au înregistrat scăderi semnificative ale vânzărilor în China în trimestrul al treilea și nu există nicio garanție că își vor reveni.
De ani de zile, producătorii auto germani s-au bazat pe succesul din China pentru a obține profituri mari și pentru a susține creșterea. Dar trenul succesului începe să piardă din viteză, iar mărcile occidentale de prestigiu se luptă să păstreze interesul cumpărătorilor, în timp ce se confruntă cu o cotă de piață în scădere și previziuni sumbre ale vânzărilor.
Cifrele vânzărilor din ultimul trimestru au arătat o imagine sumbră. Vânzările BMW în China au scăzut cu 30%, Porsche a înregistrat o scădere de 19%, VW a scăzut cu 15%, iar livrările Mercedes au scăzut cu 13%. Nu este că șoferii chinezi nu vor să cumpere mașini. Doar că nu vor să mai cumpere mașini germane, preferând să își cheltuie banii pe alternative mai noi, pline de tehnologie și, esențial, pe alternative mai accesibile oferite de producătorii chinezi care se îmbunătățesc rapid.
Deși mașinile germane încă reprezintă 15% din vânzările din China, cota lor este în scădere rapidă. Înainte de pandemie, aveau 25% din piață, potrivit Bloomberg. Iar când vine vorba de mașini electrice (EV), un sector mult mai mare în China decât în SUA sau Europa, VW, Porsche, BMW și Mercedes sunt și mai în urmă. Deși toate cele patru mărci oferă mașini electrice, modelele lor reprezintă doar 10% din piață.
De ce această schimbare? Cumpărătorii chinezi care au renunțat la mărcile germane spun că mașinile locale sunt mai bine construite și au mai multe caracteristici. De asemenea, acestea sunt semnificativ mai ieftine, dar oferă performanțe similare sau, în unele cazuri, chiar superioare modelelor europene. Aceasta este o lovitură pe care nicio campanie publicitară strălucitoare sau PR elegant nu o poate repara ușor.
Competiția cu branduri precum BYD, Xpeng și Nio pare o sarcină imposibilă, dar mărcile germane nu au alternativă, conform Bloomberg. Piețele europene și americane nu mai oferă potențial de creștere, iar unii dintre producătorii auto au investit prea mult în facilități de producție – construite pe terenuri deținute de stat – pentru a se putea retrage, chiar dacă ar dori.
Deci, care este planul? Germanii își intensifică eforturile. Își creează relații cu companii chineze care îi pot ajuta să îmbunătățească mașinile lor electrice și dezvoltă produse noi, dedicate doar pieței din China, care costă mai puțin de produs și cumpărat.
Crezi că mărcile germane își vor reveni sau asistăm la începutul sfârșitului aventurilor lor în China – și poate chiar peste tot? Lasă un comentariu și spune-ne părerea ta.