Investiția de 1,5 miliarde de euro a grupului Stellantis în compania chineză Leapmotor se apropie de primele rezultate. Două modele ar putea ajunge în Europa în a doua jumătate a lui 2024.
Ca urmare a insuccesului Citroen de a concura în zona mașinilor cu prețuri reduse din Europa și a dificultăților de a asigura modele competitive ale mărcii Fiat în același segment, grupul care deține aceste mărci, Stellantis, a schimbat din mers strategia căutând un partener cu costuri reduse de producție. Astfel, în toamna anului trecut, marele grup care include mărci precum Alfa Romeo, Chrysler, Citroen, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot sau Vauxhall a anunțat preluarea unei participații de 20% din compania chineză Leapmotor.
Ca urmare a parteneriatului dintre cele două companii a fost format un joint-venture cu numele Leapmotor International, o societate mixtă care are drepturi exclusive pentru exportul și vânzarea, precum și pentru fabricarea produselor Leapmotor în afara Chinei.
Având un obiectiv destul de limpede încă de la semnarea parteneriatului, noua companie și-a dezvăluit o parte dintre planuri la expoziția Auto China de la Beijing, desfășurată între 25 aprilie și 4 mai. În timpul unei întâlniri cu analiștii, oficialii Stellantins au menționat că, prin Leapmotor, își vor putea atinge mai ușor obiectivele stabilite pentru piața Chineză și, în plus, vor avea o poziție favorabilă în zona mașinilor cu prețuri reduse de pe piața europeană.
Conform analiștilor prezenți la conferința de la Beijing, noul joint-venture intenționează să construiască și să vândă mașini în Europa, începând, se pare, cu minicar-ul complet electric T03, care va fi fabricat în Polonia chiar din acest an din colecții CKD (Complete Knocked Down) sosite din China. Alte piețe pe care le țintește Leapmotor International sunt cele din Orientul Mijlociu, Asia de Sud-Est și America Latină.
„Ofensiva chineză este vizibilă peste tot. Cu această afacere putem beneficia de ea (n.n. – de ofensivă), în loc să fim victimele ei”, declara în octombrie 2023 Carlos Tavares, directorul general al Stellantis dezvăluid astfel și de ce este un adversar asumat al încercărilor autorităților europene de a stopa expansiunea mărcilor din China pe Bătrânul Continent.
Totodată, directorul financiar al Stellantis, Natalie Knight, s-a referit zilele trecute la Leapmotor ca fiind „al 15-lea brand” al grupului, menționând și că primele vânzări și venituri ale noului joint-venture vor apărea în a doua jumătate a anului 2024, „fără a avea un impact uriaș” la început în bilanțul Stellantis.
La finalul conferinței cu analiștii, desfășurată la Auto China, aceștia au trimis note către clienții proprii dezvăluind câteva detalii din planurile Leapmotor International. Conform acestora, inițial, principalele produse ale Leapmotor pentru Europa vor fi modelele T03 – un mic model electric, foarte asemănător cu Dacia Spring, care are o autonomie de 280 km, și C10 – un SUV cu o lungime de 4,739 metri (mai lung cu 30 cm decât Dacia Duster) care poate fi dotat atât cu sistem hibrid de propulsie cât și 100% electric. Pe piața din China, Leapmotor T03 are un preț de bază de circa 12.000 de euro, în timp ce SUV-ul compact C10 poate fi comandat cu echivalentul a minimum 19.600 de euro.
Conform unei note a analiștilor companiei de consultanță Jefferies, principalele puncte de referință ale planului Leapmotor International pentru cucerirea Europei includ obținerea certificărilor UE pentru modelele T03 și C10 până în această vară, dezvoltarea a două noi mașini cu dimensiuni reduse în viitorul apropiat și acoperirea altor segmente de piață pe termen mediu. Toate noile modele vor fi disponibile și în versiuni cu volan pe dreapta.
Conform analiștilor, Leapmotor International va începe să vândă mașini sub marcă proprie în a doua jumătate a acestui an prin intermediul canalelor de vânzări existente ale Stellantis, însă vor fi utilizate spații dedicate. Modelele nu vor concura cu produsele existente ale Stellantis, ci cu mărci globale având o poziționare similară. Cum sloganul Leapmotor seamănă izbitor cu cel al Dacia „valoare pentru bani”, este destul de limpede care este ținta predilectă.
Pentru că, deocamdată, joint-venture-ul Leapmotor International are doar 20 de angajați, importurile inițiale vor veni din China și vor folosi în Europa resursele grupului Stellantis. Ulterior, planul implică vânzarea a până la 500.000 de unități la nivelul anului 2030. Analiștii Jefferies susțin că nu au fost clarificate zvonurile privind asamblarea modelelor Leapmotor într-o uzină Stellantis din Polonia, însă acest lucru este posibil, mai ales că oficialii companiei au menționat avantajele construirii mașinilor în fabrici din Europa.