După lansarea dezastruoasă a modelului EX90, Volvo susține că o stivă de software îmbunătățită masiv poate, în sfârșit, să rezolve toate problemele. „Ne Cerem Scuze Clienților Care și-au Pierdut Încrederea” spun cei de la Volvo în timp ce încearcă să repare problemele unei mașini cu preț de lux și probleme de mașină low cost.
Aș împărți producătorii auto în trei tabere când vine vorba de a construi mașini electrice cu software și tehnologie de top. În fruntea clasamentului se află Tesla și Rivian, care au stabilit standarde clare pentru software-ul din vehicul. Apoi sunt așa-numiții producători auto tradiționali, cum ar fi General Motors și Grupul Volkswagen, care se străduiesc, se împiedică des și totuși înregistrează progrese.
Ultimul grup abia încearcă. Acesta le include pe Toyota și Stellantis—ambele părând mult prea confortabile cu vânzarea de mașini pe benzină și hibride, dar se „joacă” cu vehicule electrice suficient cât să poată spune că sunt implicate în tranziție.
Volvo se încadrează direct în grupul de mijloc. Încearcă, se împiedică și încearcă din nou. Luați, de exemplu, Volvo EX90. SUV-ul electric trebuia să demonstreze tranziția Volvo către statutul de gigant al vehiculelor electrice și al tehnologiei. Însă, compania i-a întârziat lansarea cu mai mult de un an din cauza problemelor de software. Când SUV-ul electric cu prețul de peste $82.000 a fost pus în vânzare în Statele Unite la sfârșitul anului trecut, „dracii” (gremlinii) nu dispăruseră.
Proprietarii s-au plâns de chei digitale care eșuau în mod repetat și de ecrane de infotainment care afișau mesaje de eroare sau, în unele cazuri, rămâneau complet negre. Unii chiar au raportat că vehiculul a pierdut puterea pe autostradă și că sistemele de aer condiționat au încetat să funcționeze. Chiar și recenzia de primă impresie a celor de la InsideEVs a considerat mașina „buggy” (plină de erori) și neterminată, cu o listă lungă de funcții promise dar care lipseau, cum ar fi Apple CarPlay, încărcarea inteligentă și funcțiile avansate de asistență pentru șofer.
Problemele de software au venit în cel mai prost moment posibil pentru companie. Vânzările sale globale au scăzut vertiginos din cauza concurenței intense din Europa și China. Iar tarifele impuse de administrația Trump și eliminarea creditului fiscal federal nu fac situația mai bună.
Într-o întâlnire cu jurnaliștii săptămâna trecută și în interviuri individuale cu InsideEVs, la un eveniment organizat la centrul său de producție din Ridgeville, Carolina de Sud, directorii Volvo au recunoscut experiențele proprietarilor și au declarat că se grăbesc să remedieze erorile. Ei au explicat ce a cauzat coșmarurile de software de la bun început și au schițat planurile companiei pentru a le aborda.
„Din păcate, am dezamăgit mulți clienți”, a declarat pentru InsideEVs Anders Bell, Chief Engineering and Technology Officer la Volvo Cars. „Vreau să le spun scuze clienților care și-au pierdut încrederea în produsele noastre. Facem tot ce ne stă în putință pentru a recâștiga această încredere și lucrăm extrem de intens la acest aspect”, a adăugat el.
Bell nu este străin de „bătăile de cap” cauzate de software. El a fost Director Senior de Inginerie la Tesla timp de peste șase ani înainte de a reveni la Volvo, unde și-a petrecut majoritatea carierei. Acum, el își folosește experiența de decenii în domeniul auto pentru a pune compania pe drumul cel bun.