După ce marile companii auto germane au criticat Comisia Europeană pentru declanșarea unei investigații asupra banilor oferiți de statul chinez industriei auto, Carlos Tavares, șeful grupului Stellantis, are o poziție similară. Important este însă contextul.
Decizia oficialilor europeni de a investiga modul în care statul chinez subvenționează producătorii de vehicule care asamblează mașini în China a dat naștere unor reacții în lanț, mai întâi ale reprezentanților marelui stat asiatic și, mai apoi, surprinzător pentru unii, ale unor mari companii europene. Ba chiar și ministrul german al transporturilor a menționat că are rezerve în această privință. Asta după ce un alt ministru german, cel al economiei, lăudase decizia Comisiei Europene de a începe investigația.
Dincolo de evidentul interes al mărcilor chineze, dar și al celor europene care produc mașini în China, de a nu pierde o sursă importantă de finanțare și susținere a afacerilor, unii oficiali din industria auto – inclusiv din zona furnizorilor – se tem de implicațiile unei reacții adverse a puternicului stat din Asia. Unele care le-ar putea afecta atât activitățile din China, cât și aprovizionarea cu materii prime și componente de maximă importanță. Un exemplu deja vizibil în acest sens este majorarea bruscă a prețului pentru grafit și cobalt, sau restricțiile impuse de China asupra exporturilor de galiu și germaniu.
În acest context tulbure, șeful marelui grup Stellantis, care deține mărci precum Alfa Romeo, Citroen, DS, Fiat, Jeep, Opel sau Peugeot, a declarat că investigația Comisiei Europene nu este cea mai bună modalitate de a aborda problemele globale. În opinia lui Carlos Tavares este nevoie, mai degrabă, de adoptarea unei „mentalități globale”.
„Având în vedere că ne confruntăm cu probleme globale, trebuie să adoptăm o mentalitate globală. Noi nu susținem o lume fragmentată. Ne place competiția. A începe o anchetă nu este cea mai bună modalitate de a aborda aceste chestiuni”, a menționat oficialul Stellantis.
Este demn de menționat – și de aceea e important contextul în care se fac declarațiile – că Tavares și-a exprimat opinia în orașul chinez Hangzhou, în timpul conferinței de presă prin care era anunțat parteneriatul dintre Stellantis și Leapmotor, companie chineză pentru al cărei pachet de 21% dintre acțiuni, grupul occidental a plătit 1,6 miliarde de dolari.
Actuala declarație a lui Carlos Tavares vine după ce, la începutul acestui an, același șef al Stellantis de solicita politicienilor europeni o reacție la expansiunea mărcilor chineze în Europa prin comercializarea unor vehicule cu prețuri mai mici decât cele pe care și le permit europenii. Pe 6 ianuarie 2023, Carlos Tavares menționa într-o discuție cu jurnaliștii purtată la Consumer Electronics Show (CES) din Las Vegas că reglementările politicienilor europeni „fac mașinile electrice construite în Europa cu aproximativ 40% mai scumpe decât vehiculele comparabile fabricate în China”.
Mia mult chiar, șeful Stellantis explica și cum ar putea fi oprită expansiunea chinezilor. „Dacă menținem piața europeană deschisă, atunci nu avem de ales: trebuie să luptăm direct cu chinezii. Și asta se aplică întregului lanț valoric al automobilelor”, spunea Tavares. În acest caz, consecințele ar fi semnificative și producătorii ar trebui să ia „decizii nepopulare” precum reducerea capacității de producție din Europa și mutarea instalațiilor în zone mai favorabile. Asta, desigur, ar atrage după sine disponibilizări în întreaga industrie de mașini și componente auto.
O altă opțiune enunțată de CEO-ul grupului Stellantis era o „reindustrializare” rapidă a Europei, pentru recuperarea industriilor și lanțurilor de producție pierdute. „Dacă asta vrem, mai sunt multe de făcut în UE, așa că ar fi nevoie de o politică comercială diferită”.
Oficialul își încheia declarația atrăgând atenția că, oricare dintre soluții ar fi adoptată de autoritățile europene, ea trebuie pusă în practică fără întârziere. „În contextul actual, dacă (n.n. – Uniunea Europeană) nu face ceva, atunci va avea loc o luptă teribilă”.