Compania chineză BYD, cel mai mare producător de automobile electrificate din lume, gata să depășească în acest an Tesla și să devină lider și pe segmentul pur electric, și-a lansat gama de automobile electrice pe piața din Ungaria, singura țară din Europa de Est în care este prezentă în acest moment.
BYD Atto 3, Dolphin și Seal sunt primele trei modele cu care chinezii intră pe piața din Ungaria, iar metoda aleasă de compania în care este acționar și Warren Buffet este una simplă: va folosi rețele de dealeri existente, astfel că nu mai este nevoită să-și construiască propria rețea. Cele două companii anunțate sunt Duna Auto – un dealer multimarcă, care are 25 de showroom-uri și service-uri, în care vinde 20 de mărci, inclusiv Dacia – și Wallis Motor, un delear BMW din zona Budapesta. Compania este deschisă și la alte parteneriate.
Chinezii au organizat un moment festiv pentru a celebra startul vânzărilor în această țară, fiind anunțate cu această ocazie și prețurile celor trei modele, care concureză pe cele mai populare segmente ale Europei, clasa compactă, cea a SUV-urilor compacte și a limuzinelor medii.
Ungaria devine a 19-a țară din Europa în care BYD are contracte de distribuție cu dealerii locali, fiind parte din planul anunțat de chinezi în urmă cu un an, la Paris, când reprezentanții companiei au spus că vor intra în această fază de expansiune pe 22 de piețe europene. România nu s-a aflat pe această listă și nu este clar dacă va avea dealeri BYD pe termen scurt sau mediu, dar în acest moment Ungaria este prima țară din Europa de Est aleasă de chinezi.
Alegerea Ungariei este strâns legată de activitățile de producție pe care BYD le are în această țară, unde asamblează încă din 2017 autobuze electrice și baterii.
Ungaria a reușit să atragă în ultimii ani mai multe investiții în producția de baterii pentru vehicule electrice, ca urmare a unei strategii de suport derulate de autorități. CATL a demarat o investiție de opt miliarde euro, pentru o fabrică de 100 GWh, iar Sunwoda a anunțat de asemenea că va începe să construiască propria fabrică de baterii. NIO are în același timp o unitate de producție de baterii destinată mașinilor sale care au posibilitatea de înlocuire a bateriei, în loc să o încarce, scurtând astfel timpul necesar acestei operațiuni.
Prețul anunțat pentru cele trei modele BYD ce vor fi vândute în Ungaria este de 12,6 milioane forinți pentru Dolphin, cu un preț de lansare redus la 10,9 milioane forinți (28.600 euro), 13,9 milioane de forinți pentru Atto 3 (36.580 euro) și 18,1 milioane forinți pentru Seal (47.350 euro). Cele trei modele dispun de mai multe versiuni ale bateriei, precum și de puteri diferite. SUV-ul Atto 3 are o baterie de 60 kWh de tip LFP, pe versiunea de intrare, care oferă 420 km autonomie, iar motorul asigură o putere de 150 kW.
Micul Dolphin, care are aproape 4,30 metri lungime, este echipat cu o baterie de 44,9 kWh, suficientă pentru o autonomie de 427 km, motorul având o putere de 70 kW.
Cel mai mare model, Seal, care rivalizează cu Tesla Model 3, are o baterie de 82,5 kWh, care asigură o autonomie de 570 km, fără să facă compromisuri în privința motorului, care are 390 kW.
Toate modelele BYD pe care le vinde în Europa au fost testate de EuroNCAP și au primit punctaje maxime, cinci stele, în materie de siguranță, fiind apreciate de cunoscuta organizație pentru performanțele obținute la aceste teste.