O prezentare ținută de chinezii de la BYD în această săptămână sub sloganul „Mașini chinezești” a inclus un scurt film în care producătorii auto din marele stat asiatic sunt îndemnați să „demoleze vechile legende”.
Considerat de mulți chinezi un apel patriotic, filmul prezentat de compania Build Your Dreams (BYD) – cel mai mare producător chinez de mașini electrice – a fost prefațat de Wang Chuanfu, fondatorul și președintele companiei, care, în fața unui ecran pe care se aflau siglele a 12 branduri din China a clamat: „Cred că a venit timpul pentru mărcile chineze! (…) Este o nevoie emoțională pentru cei 1,4 miliarde de chinezi să vadă un brand național că devine global”.
Apelul BYD – marca din China care se luptă cu Tesla pentru primul loc în clasamentul mondial al producătorilor de mașini electrice și care recent a început să se extindă pe piețele din Europa – a generat ovații la fața locului și, ulterior, o adevărată nebunie pe platformele chineze de socializare.
Scurtul film prezentat de BYD a inclus o succesiune a momentelor în care au luat naștere mai multe mărci rivale din China, de la grupul susținut de stat FAW până la companii mult mai noi precum Xpeng, Nio sau Li Auto. Conform Reuters, pe fondul unor imagini istorice combinate cu rânduri lungi de mașini care așteptau să fie încărcate în vapoare pentru a fi exportate, naratorul a continuat îndemnul lui Wang Chuanfu menționând că „poveștile noastre sunt diferite unele de altele, dar împărtășesc aceeași direcție. (…) Nu există nicio distincție între «tu» și «eu»”.
Finalul scurtului videoclip include un nou apel adresat producătorilor auto din China care sunt îndemnați să „demoleze vechile legende și să devină mărci de clasă mondială”. Toate acestea sub sloganul „Mașini chinezești”.
Devenit rapid viral în China, în special pe rețelele de socializare, mesajul BYD a fost primit rapid răspuns de la șefi ai unor companii chineze rivale. „Mă simt mândru de industria auto din China! Ar trebui să învățăm din succesul BYD” a scris pe Weibo directorul executiv al Nio, William Li.
„Salut BYD! Hai să arătăm degetul mare în sus fiecărui participant la era noilor energii!” a scris și Li Xiang, CEO al Li Auto.
În schimb, alții, precum cei de la Great Wall, consideră mesajul nepotrivit, dat fiind faptul că în China se desfășoară un adevărat război al prețurilor.
Oricare ar fi reacția industriei la însemnul celor de la BYD, este important de înțeles, pe lângă titulatura de cea mai mare piață auto din lume, China este și cel mai mare producător, ba, de curând, și cel mai mare exportator de mașini.
Datele OICA (International Organization of Motor Vehicle Manufacturers) arată că în 2022 au fost înmatriculate în China 26,86 milioane de vehicule, cu mult peste cele 14,23 milioane înmatriculate în SUA, sau cele 13,30 milioane intrate în circulație în statele UE, EFTA și Marea Britanie la un loc.
Tot datele OICA arată și că producția de mașini a Chinei a urcat în 2022 până la 27,02 milioane de vehicule. În același an, statele UE și Marea Britanie au produs împreună 13,80 milioane de mașini, iar SUA nu mai mult de 10,06 milioane. În clasamentul producătorilor urmează Japonia (7,83 mil.) și India (5,45 mil.).
Clasamentul țărilor exportatoare de mașini are, în fruntea sa, tot China. În primul trimestru din 2023 marele stat de la răsărit a exportat 1,07 milioane de mașini, depășind Japonia, stat care a trimis către alte piețe în perioada menționată „doar” 954.185 de mașini. Susținut de deschiderea pieței ruse – din care mărcile occidentale au plecat lăsând în urmă un mare gol și chiar uzine în care ruși asamblează acum vehicule cu ajutorul chinezilor – exportul Chinei are șanse majore să crească într-un ritm mult mai susținut decât cel din alte părți ale lumii.