Cele mai importante companii auto din lume au depășit deja un secol de existență. Cu toate acestea, în prezent, cele mai vândute mărci auto pe segmentele cu propulsie electrică și PHEV sunt două mărci înființate în ultimele decenii: BYD și Tesla. BYD, o companie fondată în China în urmă cu 30 de ani, a ajuns deja lider global al pieței de mașini electrificate.
Pe 18 noiembrie, BYD a organizat o ceremonie pentru a marca lansarea celui de-al 10-lea model produs de companie produs și pentru a sărbători 30 de ani la înființarea companiei. Gazda evenimentului a fost fondatorul și CEO-ul BYD, Wang Chuanfu, care a amintit momentele importante prin care a trecut.
BYD a lansat în cadrul ceremoniei modelul Denza Z9, unul dintre cele mai avansate automobile din lume, din punct de vedere tehnologic, o mașină considerată de lux de chinezi, cu un preț de aproximativ 50.000 de dolari, disponibilă cu propulsie electrică și PHEV. Cu o lungime de 5,23 metri și echipamente de top, mașina produsă de BYD rivalizează cu cele mai sofisticate modele ale producătorilor premium europeni.
Versiunea plug-in hybrid are o putere de peste 800 CP, generată de un motor 2.0 turbo benzină și trei motoare electrice. Versiunea electrică are peste 900 CP, rezultată din puterea cumulată a celor trei motoare.
BYD, compania care este numită printr-un acronim al expresiei Build Your Dream, a fost înființată în 1995, în orașul Zhenzen, cu o investiție de 345.000 de dolari, având doar 20 de angajați. Startul companiei a fost în domeniul bateriilor, activitate care și astăzi îi asigură un mare avantaj în fața concurenților.
În 2003, a intrat în zona de producție de automobile prin achiziția unei companii mici, Xi’an Qinchuan Automobile. Primul automobil de serie a fost F3, lansat în 2005, fiind una dintre primele mașini produse în China cu un volum lunar vândut de peste 10.000 de mașini. O versiune a acestuia, F3e a fost și primul automobil electric produs de BYD, în 2008.
În 2022 a lansat al treilea automobil cu propulsie electrică și hibrid, Seal, iar un an mai târziu marca avea deja cinci modele. În septembrie 2024, erau vândute 9 milioane automobile la nivel global, iar după doar două luni pragul de 10 milioane de automobile electrificate a fost atins pentru prima dată de un producător auto.
După 30 de ani, BYD este cel mai mare producător de automobile cu propulsie electrificată din lume (EV și PHEV) și are peste 900.000 de angajați.
BYD este în acest moment companie publică, fiind listată pe bursă, iar fondatorul Wang Chuanfu mai are doar 17,6% din companie, în timp ce Berkshire Hathaway, compania miliardarului Warren Buffet, este astăzi al treilea cel mai mare acționar al companiei.
Investițiile atrase și redirecționate în cercetare și dezvoltare au adus pe piață bateria Blade (cu dimensiuni și o formă extrem de subțire), platforma e-Platform 3.0 Evo, sistemul de propulsie hibridă DM sau sistemul de suspensie Yunnian, tehnologii care au făcut din BYD una dintre cele mai avansate tehnologic companii auto din lume.
Printre detaliile care diferențiază compania chineză de marii rivali din industria auto este și divizia de transport logistic, care are propriul serviciu de transport maritim, cu care BYD își exportă mașinile pe cele mai îndepărtate piețe.