Debut al platformei electrice Neue Klasse de la BMW, cu o versiune a celui mai bine vândut SUV al său. Am aflat că acest prim model Neue Klasse va fi construit în noua fabrică BMW Group din Debrecen (Ungaria).
Mașinile originale Neue Klasse de la BMW, din anii 1960 și 1970, au creat brandul pe care îl cunoaștem și îl apreciem astăzi. Sigur, BMW a produs mașini încă de la sfârșitul anilor 1920, dar abia după apariția sedanului 1500 în 1962 și a emblematicului 2002 în 1969, BMW a devenit BMW.
Așadar, când producătorul auto bavarez reînvie un nume atât de important, știi că e o mare realizare. Astăzi, noua familie Neue Klasse își face debutul de producție la Salonul Auto de la München, sub forma modelului iX3, probabil cea mai importantă mașină BMW din ultimele decenii.
iX3 este prima dintre multele mașini care vor folosi platforma electrică Neue Klasse. Aceasta marchează o ruptură de strategia actuală a BMW de a vinde mașini cu motoare cu ardere internă și mașini electrice pe aceeași structură, așa cum face cu modelele din Seria 4, 5 și 7. Acest iX3 va exista alături de actualul X3 cu motor pe benzină.
BMW promite lucruri mărețe. Modelul iX3 50 xDrive va avea o autonomie de aproximativ 644 km (400 de mile), cu 463 de cai putere și 641 Nm de cuplu din partea a două motoare electrice. Prețul de bază promis este în jur de 60.000 de dolari. Asta face ca iX3 să fie cu aproximativ 10.000 de dolari mai scump decât actualul X3 cu patru cilindri și cu aproximativ 5.000 de dolari mai puțin decât X3 M50 cu șase cilindri. Dar modelul electric are mult mai multă putere și, bineînțeles, este mult mai eficient.
Mașinile Neue Klasse sunt construite pe prima arhitectură de 800 de volți a BMW, care, printre altele, permite viteze incredibile de încărcare. iX3 se poate încărca la până la 400 de kilowați, ceea ce se traduce printr-o autonomie de aproximativ 370 km (230 de mile) în 10 minute la un încărcător rapid DC capabil de o astfel de putere. Asta e departe de încărcarea Megawatt a unor vehicule electrice chinezești, dar face din iX3 unul dintre cele mai rapide vehicule electrice de pe piață în America.
Design și interior
Comparativ cu X3 pe benzină, iX3 este puțin mai lung la ampatament și la lungimea totală, dar mai mic în majoritatea celorlalte dimensiuni. Designul este inspirat atât de conceptele Neue Klasse și Neue Klasse X, cât și de sedanurile și coupe-urile originale din anii 1960. Farurile cvadruple reprezintă o semnătură veche a BMW, iar grilajele subțiri și înalte se aseamănă cu cele de pe mașinile originale Neue Klasse.
Din lateral, iX3 nu diferă dramatic de X3, ambele având aripi cu suprafețe plate și o linie de design ascendentă care traversează ușile, dar modelul electric are umerii spate cu o linie mai coborâtă. În spate, iX3 are stopuri late, dar acestea sunt unități distincte, evitând tendința de a folosi bare de lumină pe toată lățimea, pe care mulți alți producători auto au adoptat-o. Dar nu-ți face griji, grilajele iluminate se aprind în continuare dacă optezi pentru pachetul M Sport Professional.
Exteriorul este diferit de alte modele BMW, dar rămâne totuși distinctiv BMW. Prin contrast, interiorul reprezintă o abatere mult mai mare. În loc de un tablou de bord tradițional, primești un afișaj subțire și lat la baza parbrizului, care afișează viteza și alte informații importante de conducere. Ecranul tactil central hexagonal rulează, de asemenea, cel mai recent sistem de infotainment al BMW, Operating System X. Din păcate, vechiul buton iDrive nu mai este prezent.
Tehnologie și performanță
Cele mai importante lucruri la iX3 sunt cele pe care nu le poți vedea. Acesta este primul vehicul definit de software (SDV) de la BMW, urmând o tendință începută de Tesla și Rivian, de a folosi mai puține computere, dar mai puternice, pentru a controla funcțiile vehiculului. O mașină tradițională are o mulțime de unități de control separate care gestionează tot felul de funcții diferite – de la sistemul de propulsie la geamurile electrice. Un SDV integrează mai multe funcții într-un singur computer. BMW le numește „supercreiere” și există patru pentru întregul vehicul.
Unul dintre acestea, numit de BMW „Inima Bucuriei” (Heart of Joy), integrează toate sistemele dinamice ale mașinii – propulsia, frânarea, direcția, suspensia – într-o singură unitate. Rezultatul este un control mai precis al modului în care se conduce iX3, ceea ce, potrivit BMW, aduce beneficii în materie de confort, manevrabilitate și eficiență.
Un alt supercreier se ocupă de toate sistemele de asistență pentru șofer. Ca dotare standard, iX3 vine cu control adaptiv al vitezei de croazieră și asistență pentru menținerea benzii de rulare, în timp ce un sistem de conducere pe autostradă fără mâini pe volan este opțional. BMW spune că acest nou sistem permite o tranziție mai lină între om și mașină. Șoferul poate anula sistemele de asistență cu, de exemplu, o acțiune asupra direcției sau a frânării, dar aceste acțiuni nu opresc automat sistemul. În schimb, sistemele se vor „reintegra” lin după ce șoferul și-a încheiat manevra.
Baterie și motorizare
iX3 folosește motoare dezvoltate intern de BMW, care nu mai utilizează magneți permanenți. BMW spune că aceste noi motoare sunt cu 40% mai eficiente decât predecesoarele lor, fiind totodată cu 10% mai ușoare și cu 20% mai ieftine de produs. Celulele bateriei sunt, de asemenea, cu 20% mai dense energetic decât cele actuale ale BMW.
De asemenea, BMW a dezvoltat intern invertoarele, iar iX3 va fi primul BMW cu un port de încărcare NACS (Tesla-style) și primul care va suporta încărcarea bi-direcțională, ceea ce înseamnă că poți alimenta dispozitive electronice cu mașina ta. BMW va include și un adaptor CCS ca dotare standard.
În stilul tipic BMW, iX3 folosește un ax frontal cu suspensie MacPherson și un design nou pentru suspensia spate multi-link. Distribuția greutății este de 48,6% pe față și 51,4% pe spate, deși BMW nu menționează o cifră exactă a greutății. Timpul declarat de la 0 la 100 km/h (0-60 mph) este de 4,7 secunde, iar viteza maximă este de 209 km/h (130 mph). Roțile standard sunt de 20 de inci, dar roțile de 21 și 22 de inci sunt opționale ca parte a pachetului M Sport.
BMW va construi iX3 la o nouă fabrică din Debrecen, Ungaria, producția pentru SUA urmând să înceapă în primul trimestru al anului 2026, iar livrările să demareze în vara viitoare.
Concluzie
Dintre toți producătorii auto germani, BMW a trecut la electric cu cel mai mare succes. Abordarea sa de a construi vehicule electrice pe platforme concepute atât pentru putere electrică, cât și pentru combustie a funcționat bine până acum. Dar o platformă ca aceasta este în mod inerent un compromis. BMW are nevoie de o platformă dedicată pentru vehicule electrice, iar cu Neue Klasse, dă totul.
Neue Klasse originală a fost o revoluție. BMW speră că noua Neue Klasse, având în frunte iX3, va fi o altă revoluție.






