Am fost la previewul oficial Porsche Panamera, iată ce am aflat

Da mai departe!

La începutul săptămânii, Autoreport.ro a fost la Praga pentru un preview cu frumosul sedan Porsche Panamera. Acolo am putut descoperi mai multe despre cel mai recent produs al companiei germane, dar și despre uimitoarele caracteristici tehnologice cu care vor veni și următoarele modele Porsche.

Până acum erau oameni care reproșau 2 chestii vechilor Panamera: partea spate și lipsa instrumentelor de bord virtuale. Acum Porsche putem spune că a făcut o aroganță: vine cu cea mai frumoasă parte spate din segment. În ceea ce privește tehnologia, vine cu cel mai tehnologizat bord de pe un model de serie.
Noul Porsche Panamera este un Gran Turismo regândit și redesenat care îmbină, mai mult decât oricând, performanța unei mașini sport autentice și confortul unei limuzine de lux. Cea de-a doua generație a modelului își propune să devină un etalon al performanței în segmentul de lux.
Odată cu această transformare, Porsche a îmbunătățit semnificativ conceptul Panamera – o mașină cu patru uși, redesenată până la cel mai mic detaliu. Motoarele și transmisia au fost reproiectate, șasiul perfecționat, iar panoul de bord a fost reinterpretat pentru viitor. Noul Panamera împinge, de asemenea, granița dintre lumea mașinilor sport performante și cea a limuzinelor, cu elemente distinctive, precum sistemul de direcție pe puntea spate, sistemul antiruliu activ și suspensia pneumatică cu perne de aer cu trei camere.

Vizual, conceptul unic al acestui nou model spațios Porsche se reflectă într-un design mai expresiv: un caracter Panamera inconfundabil, o mașină sport performantă – cu proporții lungi și dinamice, aripile față bine conturate, flancurile atletice și o linie a plafonului mult mai dinamică, cu 20 mm mai joasă în partea din spate. Această linie caracteristică Porsche creează o legătură clară cu designul emblematic al modelului 911.
Interiorul tipic Porsche al noului model Panamera a fost readaptat pentru tehnologiile viitorului. Display-urile interactive combină o interfață de utilizator clară și intuitivă (similară cu cea a smartphone-urilor și tabletelor) cu funcțiile practice necesare pentru controlul mașinii. Butoanele clasice și instrumentele convenționale au fost reduse semnificativ. Acestea au fost înlocuite cu butoane tactile și display-uri configurabile individual, vedetele noului concept Porsche Advanced Cockpit. Rezultatul: beneficii semnificative atât pentru șofer, cât și pentru ceilalți pasageri din limuzină. Cu toată gama extinsă de sisteme de comunicare, confort și asistență, funcțiile pot fi acum folosite mai clar și intuitiv. Porsche Advanced Cockpit transformă lumea analogică în mobilitate digitală, lăsând în același timp loc pentru pasiune. Turometrul analog, poziționat în centrul instrumentelor de bord, este un omagiu adus modelului Porsche 356 A din 1955.

Modelele Porsche s-au remarcat de-a lungul timpului prin putere, dar nu numai. Eficiența lor este la fel de importantă. Pentru a impresiona însă și mai mult, toate motoarele celei de a doua generații Panamera au fost reproiectate. Performanțele lor au fost sporite, consumul de combustibil și consumul de emisii fiind îmbunătățite în mod semnificativ. Modelul va fi lansat pe piață în trei versiuni de motorizări biturbo, cu injecție directă: Panamera Turbo, Panamera 4S și Panamera 4S Diesel. Toate aceste versiuni – inclusiv diesel, în premieră – pot fi echipate cu sistemul de tracțiune integrală și cu o noua transmisie Porsche cu dublu ambreiaj, în opt viteze (PDK). Panamera Turbo este propulsat de un motor V8 pe benzină, care livrează o putere de 550 CP, în timp ce Panamera 4S este echipat cu un motor V6 pe benzină, cu o putere de 440 CP. Noul Panamera 4S Diesel dispune de un motor V8 cu 422 CP, care generează un cuplu maxim de 850 Nm.

Șasiul noului Panamera asigură confortul desăvârșit al unei limuzine de lux, dar și performanța unei mașini sport autentice. Acest lucru este posibil prin completarea configurației de bază impresionante cu sisteme opționale inovatoare: o suspensie pneumatică adaptivă cu o nouă tehnologie cu trei camere, inclusiv sistemul Porsche Active Suspension Management (PASM – amortizoarele sunt controlate electronic), un sistem îmbunătățit Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport), care include sistemul Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) și un sistem activ antiruliu, precum și un nou sistem de direcție electromecanică. Sistemul 4D Chassis Control analizează și sincronizează în timp real toate sistemele de șasiu, optimizând performanțele rutiere ale noului Panamera. Porsche introduce caracteristici importante în clasa automobilelor Gran Tursimo cu tracțiune pe puntea spate – inspirate de modelele 918 Spyder și 911 Turbo – precizia direcției și manevrabilitatea mașinilor sport. Performanțele sistemului de frânare au fost la rândul lor îmbunătățite.

Noul model este echipat cu mai multe sisteme de asistență standard și opționale, care oferă o plăcere inegalabilă la condus, dar și un plus de siguranță. Printre acestea, se află asistența pentru vederea pe timp de noapte, care utilizează o camera cu imagini termice pentru a detecta persoane și animale mari, caz în care se aprinde un indicator de avertizare în panoul de bord. Atunci când sunt acționate farurile noi cu matrice de LED-uri, opționale, cu 84 de puncte de imagine, persoanele care se află în afara ariei vizuale a fazei scurte sunt iluminate pentru scurt timp, numai dacă acestea se află în coridorul traseului calculat.
Cu opțiunea Porsche InnoDrive, care include controlul adaptativ al vitezei de croazieră, restul drumul devine mult mai ușor de parcurs. Pe baza informațiilor obținute de sistemul de navigație și a semnalelor radar sau senzorilor video, sistemul Porsche InnoDrive calculează și stabilește accelerația optimă, dar și momentele de decelerare, adaptând automobilul la treapta de viteză corespunzătoare, pentru următorii trei kilometri. În plus, co-pilotul electronic ține cont de toate manevrele folosite la virare, de pante sau de limitările de viteză.
Motoarele turbo V6 și V8 turbo sunt acum disponibile pentru Panamera. Turbocompresoarele noilor motoare Panamera sunt integrate central în V-ul cilindrilor. Avantajul: motoarele sunt mai compacte, iar acest lucru permite o poziție de montare mai joasă, fapt care are, la rândul său, un efect pozitiv asupra centrului de greutate al vehiculului. Căile scurte dintre cele două turbocompresoare și camerele de ardere generează un timp de răspuns mai scurt al accelerației. Timpul de răspuns al motorului poate fi îmbunătățit folosind funcția opțională de setare a modului de condus, care include butonul Sport Response. Schimbarea modului de condus, opțiune introdusă pentru prima dată pe modelul Porsche 918 Spyder, se realizează printr-un inel rotativ poziționat pe volan. Acesta poate fi folosit pentru a activa unul dintre cele patru moduri de conducere (Normal, Sport, Sport Plus sau Individual). În centrul comutatorului se află butonul Sport Response, care poate fi utilizat pentru a elibera potențialul maxim de putere al modelului Panamera, prin simpla apăsarea a unui buton.
Versiunea Panamera Turbo are cel mai puternic motor pe benzină din serie. Propulsorul V8 biturbo, de 4,0 litri dezvoltă 550 CP (la o turație de 5.750 rpm) și un cuplu maxim de 770 Nm (la o turație între 1.960 și 4.500 rpm). Cu 30 CP mai puternic față de modelul predecesor, versiunea Panamera Turbo are un cuplu maxim crescut cu 70 Nm. Acesta sprintează de la 0 la 100 km/h în 3,8 secunde, iar cu pachetul Sport Chrono Package, timpul scade la numai 3,6 secunde. Modelul ajunge la o viteză maximă de 306 km/h. Aceste cifre impresionante ilustrează ușurința cu care motorul poate propulsa modelul Panamera, raportul putere-greutate fiind de numai 3,6 kg/CP. În plus, consumul de carburant a fost îmbunătățit considerabil, modelul având un consum mixt de 9,4-9,3 l/100 km, cu până la 1,1 l/100 km mai scăzut față de modelul precedent (NEDC). Emisiile de CO2 eliberate se încadrează în intervalul 214-212 g/km.
Porsche folosește două turbine independente complexe pentru a furniza aer comprimat în camerele de ardere ale motorului V8. Noile turbocompresoare produc un cuplu maxim începând cu turații foarte reduse. Versiunea Panamera Turbo este, de asemenea, primul model Porsche cu un motor echipat cu noul sistem de control adaptiv al cilindrilor. În situațiile în care nu este necesară întreaga putere, sistemul transformă temporar motorul cu opt cilindri într-unul cu patru cilindri. Acest lucru reduce consumul de combustibil cu până la 30%, în funcție de necesarul de energie al motorului cu patru cilindri.
Motorul V6 biturbo de 2,9 litri cu care este echipat Panamera 4S dezvoltă o putere maximă de 440 CP (cu 20 CP mai mult față de modelul precedent), fiind disponibil la 5.650 rpm. Între 1.750 și 5.500 rpm, noul propulsor cu șase cilindri livrează 550 Nm (cu 30 Nm mai mult). Panamera 4S poate ajunge la 100 km/h în doar 4,4 secunde (sau 4,2 secunde cu pachetul Sport Chrono). Cu o viteză maximă de 289 km/h, această versiune se aproprie hotărâtă de pragul de 300 km/h. Consumul mixt de combustibil NEDC este 8,2-8,1 l/100 km (cu emisii de CO2 de 186-184 g/km). Comparativ cu prima generație Panamera 4S, s-a obținut o economie de combustibil de până la 1,0 l/100 km sau 11%.
La fel ca în cazul motorului cu opt cilindri disponibil la Panamera Turbo, motorul cu șase cilindri al versiunii Panamera 4S are, de asemenea, un motor cu injecție directă de benzină, cu injectoarele în camera de ardere. Această poziționare a injectorului oferă o ardere optimă, eficiență maximă și un timp de răspuns al motorului foarte bun. Versiunile 4S și Turbo se fac remarcate și printr-un sunet gutural autentic Porsche.
Pentru prima dată, noul Panamera va fi lansat cu un motor nou diesel cu opt cilindri și tractiune integrală permanentă. Cel mai puternic propulsor diesel implementat până acum într-o mașină de serie Porsche dezvoltă o putere de 422 CP (la o turație de 3.500 rpm) și un cuplu maxim semnificativ de 850 Nm – livrat constant în gama de turații de la 1.000 la 3.250 rpm. Cu o viteză maximă de 285 km/h, Porsche Panamera 4S Diesel este, în prezent, cel mai rapid vehicul de serie cu motor diesel din lume. Limuzina atinge pragul de 100 km/h în 4,5 secunde (4,3 secunde cu pachetul Sport Chrono). Cifrele sunt și mai impresionante având în vedere consumul mixt de combustibil de doar 6,8 – 6,7 l/100 km (emisii de CO2 de 178-176 g/km).
Modelul diesel are la rândul său turbocompresoarele integrate central. Cu toate acestea, motorul cu rampă de injecție comună (cu o presiune maximă a injecției de 2.500 de bari) este echipat cu supraalimentare secvențială. Acest lucru permite motorului să funcționeze ca un biturbo sau monoturbo, în funcție de condițiile de utilizare. De la viteze mici ale motorului până la viteze moderate, întregul flux de gaze de eșapament este direcționat exclusiv printr-unul dintre cele două turbocompresoare, fapt care îmbunătățește timpul de răspuns al accelerației. Al doilea turbocompresor, rămas inactiv, devine activ atunci când turația motorului atinge 2.700 rpm sau mai mult. Ambele turbocompresoare au o geometrie variabilă a turbinei (VTG) – un principiu deja cunoscut de la modelul 911 Turbo.
Detalii privind noul design: proporții și mai dinamice
Odată cu cea de-a doua generație. noul Panamera are un aspect mai incisiv, bazat pe proporțiile dinamice. Noul model are o lungime de 5.049 mm (+34 mm), o lățime de 1.937 mm (+6 mm) și o înălțime de 1.423 mm (+5 mm). Automobilul cu patru uși pare mult mai jos și mai lung, în ciuda creșterii în înălțime cu 5 mm. Acest lucru se datorează înălțimii reduse cu 20 mm din partea din spate, modelul păstrând în același timp suficient spațiu pentru pasageri. Aceste modificări schimbă complet imaginea de ansamblu a mașinii. Ampatamentul a fost mărit cu 30 mm, la 2.950 mm, fapt care contribuie la aspectul alungit al modelului. Roțile de pe axa față au fost împinse și mai mult spre partea din față a autoturismului, micșorând consola față, astfel, distanța dintre montantul ușilor din față și axa față devenind și mai mare. Consola spate este mai lungă, astfel limuzina are un aspect mai impunător.
Noul Panamera a primit numai șase milimetri în plus în lățime, însă par a fi mai mulți. Acest efect se datorează unor caracteristici precum priza de aer în formă de A, care se extinde în lateral și creează un design complet nou. În plus, bara transversală din grila radiatorului accentuează lățimea mașinii. Capota motorului în formă de săgeată accentuează și mai mult acest efect – datorită nervurilor vizibil conturate, ale căror linii ajung acum până la bara de protecție. Partea frontală inferioară a fost redesenată pentru a se adapta la noua construcție compactă a motoarelor. Capota se îmbină cu precizie în marginile evazate ale aripilor din față – un design caracteristic brandului Porsche. Farurile LED cu lumini de zi cu patru proiectoare per far sunt disponibile în trei versiuni.
Elementele exterioare ale noii caroserii – precum capota, portbagajul, plafonul și aripile – sunt realizate integral din aluminiu, ceea ce accentuează, mai mult ca oricând, silueta sportivă a mașinii, datorită liniei dinamice a plafonului. În spate, această linie a plafonului devine linia distinctivă și recognoscibilă Porsche, care înfrumusețează toate coupé-urile brandului. Două muchii precise de pe linia laterală a plafonului coboară vizual centrul de greutate al automobilului. Și aspectul geamurilor laterale a fost redesenat: suprafața lor continuă, împreună cu liniile părții din spate a mașinii reamintesc de stilul Porsche 911. Ușile și aripile au un caracter tridimensional, acolo unde lumina reflectată de pe suprafețele concave și convexe dă impresia de tensiune musculară. Prizele de aer din spatele roților față sunt o parte integrantă a designului. Marginile evazate ale pasajelor de roți sunt, de asemenea, puternice. Pasajele suficient de mari permit echiparea modelului cu roți din aliaj de 19 inch (4S/4S Diesel), de 20 inch (Turbo) sau, opțional, de 21 inch.
Faptul că Panamera este un coupé cu patru uși și nu o limuzină tradițională este mult mai evident când este privit din spate. Habitaclul – alcătuit din plafon, stâlpii plafonului și geamuri – este susținut de umeri largi și puternici. Cele mai proeminente componente ale părții din spate sunt, fără niciun dubiu, farurile LED din spate, tridimensionale, cu lumini de frână în patru puncte. Farurile din spate sunt interconectate printr-o fâșie LED îngustă. Toate aceste elemente creează împreună un design nocturn inconfundabil.
Spoilerul spate extensibil, vopsit în culoarea mașinii, este integrat elegant în portbagajul cu deschidere și închidere electrică, disponibile în dotarea standard. La Panamera Turbo, eleronul se desface când este extins, mărind suprafața aerodinamică. În partea inferioară a spatelui mașinii se află difuzorul care integrează, pe stânga și pe dreapta, țevile duble de eșapament ale sistemului de evacuare, realizate din oțel inoxidabil. Modelele Panamera 4S și 4S Diesel pot fi recunoscute datorită țevilor de eșapament rotunjite, pe când la Panamera Turbo acestea sunt trapezoidale.

Noul Panamera prezintă un design interior cu totul nou. În multe zone, suprafețele tactile înlocuiesc butoanele clasice, iar ecranele cu rezoluție înaltă se integrează perfect în habitaclu. Pe segmentul limuzinelor de lux, digitalizarea interioarelor Porsche, care a început odată cu 918 Spyder, a dus bordul noului Panamera la un alt nivel, luând forma Porsche Advanced Cockpit. De pe scaunele joase, tipice mașinilor sport, șoferul poate vedea nu doar profilul frontal fascinant al mașinii, cu aripile și capota clar profilate, dar și cele două ecrane de 7 inch, poziționate chiar la nivelul ochilor conducătorului auto, pentru o ergonomie ideală. Între aceste două ecrane, este amplasat turometrul, care rămâne, în continuare, analog.
Consola dedicată schimbătorului de viteze, care desparte scaunul șoferului de cel al pasagerului din dreapta, este dominată de ecranul cu diagonala de 12,3 inch, parte componentă a sistemului de ultimă generație Porsche Communication Management (PCM 4.1). Șoferul și pasagerul din dreapta își pot personaliza individual acest ecran. În mod obișnuit, sistemulul PCM cuprinde opțiuni precum: navigare online, funcția Porsche Connect, conectarea smartphone-ului prin Apple Car Play și un nou sistem de control voce, care răspunde la comenzi vocale. Sistemul PCM – cu ecranul său exclusivist, cu rezoluție înaltă – face tranziția lină către panoul negru amplasat pe consola centrală, cu selectorul pentru PDK. Un nou panou de control cu butoane tactile, poziționat pe consola centrală, permite șoferului un control intuitiv al mai multor funcții. Chiar și fantele de aer ale sistemului de ventilație central pot fi ajustate electric prin cursoare tactile. Pasagerii din spate pot controla sistemul de aer condiționat și funcțiile de infotainment printr-un sistem opțional de control climatronic automat, cu patru zone.
În plus, Porsche Panamera oferă cea mai bună modularizare dintre toate modelele clasei de lux, fiind extrem de practic pentru uzul de zi cu zi, datorită scaunelor din spate cu posibilitatea de rabatare a spătarelor la 40:20:40 (capacitatea portbagajului crescând, astfel, de la 495 l la 1304 l). Noile dotări, precum plafonul panoramic parțial retractabil, scaunele cu masaj, luminile ambientale și sistemul de sunet 3D, de ultimă generație, de la Burmester, duc confortul noului Panamera la un cu totul alt nivel.

Related posts