Producția se încheie în această lună pentru modelul care a ajutat Kia să se tripleze pe piața din SUA. Kia a decis să vândă în Europa în ultimul timp exclusiv versiunea electrică (e-Soul), în timp ce în SUA modelul a continuat să fie disponibil și cu motorizări pe benzină.
Kia Soul, acel crossover compact cu design neconvențional, unghiular și distinctiv, își ia adio. Marca sud-coreeană a anunțat că producția lui Soul se va opri chiar luna aceasta, cu modelul din 2025 fiind ultimul an de model. Cei care vor să mai prindă un exemplar nou ar trebui să se grăbească, deoarece la dealeri mai există doar câteva mii de unități.
De la Nișă la Mainstream
Lansat în 2009, Soul a fost răspunsul Kia la popularul Scion xB, dorind să ofere tinerilor din mediul urban o „cutie pe roți” cu o personalitate aparte. De-a lungul a trei generații, Kia a vândut peste 1,5 milioane de unități Soul în Statele Unite.
Deși a fost gândit pentru tineri, designul său înalt și poziția verticală la volan l-au făcut popular, în mod ironic, mai ales printre cumpărătorii mai în vârstă, care apreciau accesul și ieșirea ușoară din habitaclu.
Soul a rămas, însă, cel mai memorabil pentru campania sa publicitară excentrică, care a prezentat hamsteri animați dansând. În ciuda faptului că reclamele au fost intens criticate, Soul a fost un catalizator esențial pentru ascensiunea Kia. Pe durata de viață a acestui model, vânzările Kia în SUA s-au triplat, transformând producătorul dintr-o alternativă de buget într-un jucător auto cu adevărat mainstream.
Un Semn al Schimbării Pieței
În ultimii ani, popularitatea lui Soul a scăzut drastic. Dacă în 2015, vânzările se apropiau de 150.000 de unități, anul trecut, acestea au ajuns la doar 53.000. Banii mari vin acum pentru Kia din segmentele mai mari și mai profitabile, dominate de SUV-uri precum Sportage, Sorento și Telluride.
Decizia de a renunța la Soul, un model fabricat în Coreea, reflectă și o tendință economică în industria auto: din cauza tarifelor și a costurilor în creștere, nu mai este profitabilă vânzarea de mașini importate ieftine. Cu o generație lansată în 2019, Soul era oricum aproape de finalul ciclului său de viață, iar Kia se orientează acum spre segmente mai puternice și, bineînțeles, spre electrificare.
Absența Soul lasă un gol în gamă, fiind cel mai accesibil model al Kia, cu un preț de pornire de $21.395. Retragerea sa este încă un exemplu al unei mașini noi și relativ ieftine care dispare de pe piață, într-o perioadă marcată de inflație și stagnare salarială. Clienții rămași ai Soul vor trebui să se reorienteze către modele precum SUV-ul subcompact Seltos sau viitorul K4 Hatchback.