Un studiu de piață realizat în rândul celor care și-au cumpărat sau intenționează să cumpere un automobil nou în perioada următoare arată că opt din zece persoane ar putea opta pentru o mașină electrică, mai tehnologizată, dacă ar avea acces la o finanțare cu rate lunare. Oamenii își doresc mașini electrice, deși sunt preocupați de autonomia acestora, însă ar prefera să-și finanțeze achiziția prin credit sau leasing, astfel încât să poată cumpăra o mașină mai scumpă, reiese dintr-un sondaj efectuat la finalul anului trecut și publicat acum de Jato Dynamics. În decizia de achiziție cântăresc semnificativ și subvențiile sau reducerile de taxe oferite de statele europene.
Potrivit datelor estimate, piața de finanțări de achiziții pentru automobile s-a ridicat în 2022, la nivel global, la 260 de miliarde de dolari și este prognozată o creștere la 452 milioane de dolari până în 2030. Europa acoperă cea mai mare pondere din această piață, cu 39% din totalul sumelor finanțate în întreaga lume. Studiul Jato subliniază că dintre persoanele chestionate 60% au declarat că au făcut achiziția ultimului automobil cu ajutorul unei surse de finanțare. Motivele unei astfel de alegeri sunt unele care țin în primul rând de accesibilitate, 31% din respondenți având ca argument lipsa unei alternative de achiziție, din cauza sumei mari necesare, iar 25% au afirmat că opțiunea unei finanțări este mai potrivită pentru bugetul familiei. Nu în ultimul rând, 25% au spus că acest sistem de plată le-a oferit posibilitatea de a alege o mașină mai bună. La acest capitol intră și opțiunea unei mașini electrice, pe care au invocat-o 80% din cei care au răspuns la întrebările studiului, spunând că o plată lunară în loc de achiziția cu banii jos le-ar permite să cumpere o mașină electrică. Procentul celor care sunt pregătiți să cumpere o astfel de mașină cu baterii este însă mai mic, 21%, în timp ce 27% din respondenți au spus că au luat în calcul achiziția unei mașini electrice. Argumentele cu care i-ar putea convinge o astfel de mașină sunt o baterie cu autonomie mare (51%) și o rețea bună de încărcare (45%). Există însă în rândul utilizatorilor de automobile și alternativa unei mobilități share-uite, adică sistemele de ride-sharing, car-sharing și rent-a-car, piața micromobilității fiind estimată la 37 miliarde de dolari în 2020, cu o estimare pentru 2030 de 169 miliarde dolari. Studiul Jato arată însă că doar 51% din oameni sunt gata să folosească un sistem de car-sharing, dar ar putea fi convinși să o facă dacă ar fi disponibile mașini de calitate (34%) și prețuri mai mici (33%).
În ceea ce privește sistemele de finanțare, studiul a urmărit și intenția celor care au cumpărat o mașină de a prelungi înțelegerea pentru un nou ciclu (contract). Din acest punct de vedere, doar 22% au spus că sunt interesați să intre într-un nou contract la finalul plăților, pentru o altă mașină, în timp ce 37% au susținut că își doresc doar să finalizeze plata ultimelor rate pentru automobilul cumpărat.