Volvo Cars a reușit să aducă o îmbunătățire majoră centurii de siguranță, după foarte mulți ani în care obiectul de bază în siguranța pasagerilor unui automobil a rămas într-o formă aproape neschimbată. După cum afirmă compania suedeză, noua centură folosește inteligența artificială pentru a-și adapta parametrii.
Noua centură de siguranță inventată de Volvo, numită centură multi-adaptivă, se bazează pe o tehnologie considerată premieră mondială și are ca scop creșterea siguranței pasagerilor dintr-un vehicul, în situații de trafic reale.
Noua centură va echipa, începând din 2026, viitorul model Volvo EX60 complet electric, și are ca principală caracteristică adaptarea la variațiile traficului și la persoana care o poartă, datorită datelor în timp real preluate de la senzorii mașinii.
Centura inteligentă este cel mai bun exemplu pentru ceea ce reprezintă Software Defined Vehicle, adică un automobil bazat pe software, care controlează astfel aproape fiecare componentă a mașinii.
Centura Volvo multi-adaptivă poate utiliza datele introduse de senzorii interiori și exteriori pentru a personaliza protecția, adaptând setările în funcție de situație și de profilurile individuale, cum ar fi înălțimea, greutatea, forma corpului și poziția pe scaun.
De exemplu, un ocupant mai greu implicat într-o coliziune severă va primi o setare proporțională a sarcinii centurii pentru a ajuta la reducerea riscului de rănire la cap. În același timp, un ocupant mai slab, implicat într-un accident ușor, va primi o setare mai redusă a sarcinii centurii pentru a reduce riscul de fracturi costale.
Altfel spus, modul în care centura reacționează și strânge corpul persoanei respective va depinde atât de parametrii fizici ai persoanei, cât și de duritatea impactului.
În plus, de la senzorii interni și externi mașina transmite date privind direcția, viteza și postura pasagerului și partajează aceste informații cu procesorul care coordonează centura de siguranță. Pe baza acestor date, sistemul selectează cea mai potrivită setare.
Adaptarea „se realizează prin creșterea semnificativă a numărului de așa-numite variații ale profilului de limitare a sarcinii, care gestionează forța aplicată ocupanților în caz de accident”, după cum explică inginerii Volvo, care mai precizează că, prin actualizările software over-the-air, adaptarea se îmbunătățește în timp.
„Prima centură de siguranță multi-adaptivă din lume este o altă piatră de hotar pentru siguranța auto și un exemplu excelent al modului în care valorificăm datele în timp real, cu ambiția de a ajuta la salvarea a milioane de vieți”, spune Asa Haglund, șeful Centrului de Siguranță Volvo Cars. „Aceasta marchează o modernizare majoră a centurii de siguranță moderne cu trei puncte, o invenție Volvo introdusă în 1959, despre care se estimează că a salvat peste un milion de vieți.”
Volvo se laudă cu peste cinci decenii de cercetare în domeniul siguranței și cu o bază de date cu peste 80.000 de pasageri implicați în accidente reale, prin intermediul cărora constructorul suedez a acumulat cunoștințe unice în materie de siguranță, care reușesc să preia informații din lumea reală. Centurile de siguranță moderne utilizează deja limitatoare de sarcină pentru a controla câtă forță aplică centura de siguranță asupra corpului uman în timpul unui accident.
Noua centură de siguranță de la Volvo extinde acum profilurile de limitare a sarcinii de la trei la unsprezece și crește numărul posibil de setări, permițându-i să optimizeze performanța pentru fiecare situație și individ.