Stellantis și Renault fac lobby în UE introducerea unei categorii de mașini mai mici și cu mai puține caracteristici de siguranță

Da mai departe!

Odată cu pătrunderea producătorilor auto chinezi în Europa, Stellantis și Renault fac lobby pentru o nouă categorie, mai puțin reglementată, de mașini mici, cu mai puține caracteristici de siguranță, ceea ce le face mai ieftine de construit, scrie Reuters.

În ultimele două luni, Stellantis, prin președintele John Elkann, și Renault, prin CEO-ul Luca de Meo, au lansat o rară campanie publică pentru a determina Uniunea Europeană să ia în considerare această problemă.

Scopul este de a revigora un segment de mașini mici abandonat în mare parte de producătorii auto europeni, deoarece astfel de modele erau neprofitabile, o problemă pe care o pun pe seama reglementărilor care fac vehiculele mai mari, mai grele și mai scumpe.

Elkann a declarat săptămâna trecută că Europa are nevoie de propria versiune a „kei cars” japoneze, vehicule mici, urbane, cu restricții de dimensiune și motor, care se bucură de costuri fiscale și de asigurare mai mici – despre care a spus că ar putea fi numite „e-car”. „Nu există niciun motiv pentru care, dacă Japonia are o mașină kei, care reprezintă 40% din piață, Europa să nu aibă o mașină electrică mică”, a declarat el la un eveniment din Torino, reiterând comentarii similare într-un editorial comun cu de Meo de la Renault publicat luna trecută.

„Mașinile mici reprezintă un punct de creștere pe care nu îl putem și nu trebuie să-l ignorăm în acest moment”, a declarat Francois Provost, directorul de achiziții, parteneriate și relații publice al Renault.

Rivalii chinezi s-au concentrat până acum pe vehicule electrice mai mari și pe vehicule hibride în încercarea lor de a câștiga cotă de piață în Europa, dar vehiculele electrice mai mici sunt pe drum.

Dolphin Surf de la compania chineză BYD, a apărut pe piață acum o lună, la un preț de sub 20.000 de euro, cu caracteristici precum un ecran tactil rotativ mare și oglinzi retrovizoare anti-abur.

Prin comparație, Renault 5, care este similar, deși poate transporta un pasager în plus, costă cu aproape 5.000 de euro mai mult atunci când este echipat în mod similar.

Confruntându-se cu această presiune, producătorii europeni examinează potențialul unor mașini mai ieftine pentru a-i ajuta să-și stimuleze vânzările și să-și atingă obiectivele de CO2, a declarat Flavien Neuvy, analist auto și director al firmei de cercetare Cetelem.

„Piața a scăzut cu 20% față de 2019, așa că nu există suficient volum pentru toată lumea, iar chinezii vin”, a spus el.

Deși mașinile mici reprezintă în prezent doar 5% din piață, acestea reprezentau până la jumătate din piață în anii 1980, iar segmentul ar putea reveni cu mai multe lansări, a declarat S&P Global, care estimează că vânzările ar putea ajunge la 600.000 până în 2030, în creștere cu aproximativ 20% față de anul trecut.

Efortul de lobby vizează Regulamentul General de Siguranță 2 (GSR2) al UE, care impune dotări de siguranță precum airbag-uri laterale, senzori care detectează dacă un șofer adoarme, avertizare la traversarea benzii de circulație și teste de impact mai amănunțite.

Asemenea cerințe și normele europene privind poluarea adaugă între 850 și 1.400 de euro (983-1.607 dolari) la costul unei mașini, estimează o sursă familiarizată cu lobby-ul. Lobbyiștii susțin că nu este nevoie de cerințe de siguranță precum cele pentru coliziunile de mare viteză atunci când vine vorba de mașini mici concepute pentru șoferii de oraș.

Susținuți de Asociația Producătorilor Europeni de Automobile (ACEA), aceștia doresc o categorie de vehicule complet nouă, numită M0, sau mașină electrică. Comisia Europeană analizează problema, a declarat purtătorul de cuvânt Lea Zuber.

Revizuirea cerințelor pentru mașinile mai mici, fără a compromite siguranța, va fi complexă și nu va fi neapărat implementată, au declarat persoane familiarizate cu discuțiile.

Rămâne de văzut dacă modelele mai puțin reglementate ar putea concura cu vehiculele electrice chinezești. Matthew Avery, directorul de dezvoltare strategică de la Euro NCAP, organizația care testează mașinile noi pentru siguranță, a declarat că ideea că mașinile mici de oraș nu ar fi implicate în accidente rutiere este un nonsens.

Chinezii aduc în Europa mașini care primesc constant evaluări de cinci stele de la Euro NCAP, a declarat Avery. Deși evaluările sale nu au greutate legală, consumatorii le iau în considerare și multe flote corporative nu vor cumpăra mașini cu mai puțin de cinci stele.

O modificare a reglementărilor pentru a reduce unele cerințe de siguranță ar putea lăsa mașinile europene mai mici cu ratinguri de două sau trei stele, a spus Avery.

„Dacă doresc, pot elimina specificațiile unei mașini pentru siguranță”, a spus Avery, dar a menționat că testele și ratingurile de siguranță Euro NCAP vor rămâne neschimbate. „Sarcina noastră este doar să spunem, ei bine, această mașină este mai sigură decât cealaltă.”

Emmanuel Bret, director adjunct al BYD Franța, spune că firma va continua să ofere mașini mici care îndeplinesc toate reglementările UE actuale și că a da vina pe blocul comunitar pentru că le face inaccesibile este doar „o mulțime de scuze”.

„Lăsați clienții să aleagă”, a spus Bret.

Related posts