În luna aprilie 2025, piața auto din Uniunea Europeană a înregistrat o creștere modestă a înmatriculărilor de autoturisme noi, avansând cu +1.3% față de aprilie 2024 și atingând un volum total de 925.359 de unități. Această creștere vine însă într-un context de ușoară contracție pentru perioada ianuarie-aprilie 2025, unde numărul total de înmatriculări a fost de 3.640.211 unități, marcând o scădere de -1.2% comparativ cu primele patru luni din 2024.
Tendințe pe tipuri de propulsie și la nivel național
În ciuda scăderii generale, segmentul vehiculelor electrice și hibride continuă să câștige teren. Din totalul autoturismelor înmatriculate în UE în primele patru luni ale anului, 558.262 de unități au fost integral electrice, înregistrând o creștere notabilă de +26.4%. De asemenea, 1.573.336 de unități au fost cu propulsie hibridă, consemnând un avans de +14%.
La nivelul statelor membre, Spania a fost singura piață majoră care a înregistrat creșteri semnificative ale înmatriculărilor de autoturisme noi în perioada ianuarie-aprilie 2025, cu un avans de +12.1%. În contrast, Franța (-7.3%), Germania (-3.3%) și Italia (-0.6%) au consemnat scăderi.
Situația României
România se poziționează pe locul 13 în Uniunea Europeană în ceea ce privește volumul de autoturisme noi înmatriculate, cu 43.688 de unități în primele patru luni ale anului. Cu toate acestea, piața locală a înregistrat o scădere de -6.1% față de perioada similară din 2024. O tendință îngrijorătoare se observă în segmentul vehiculelor integral electrice, unde s-a înregistrat o scădere abruptă de -42.4%, totalizând doar 2.379 de unități. Pe de altă parte, autoturismele cu motorizare hibridă au performat excelent, cu o creștere de +29.1%, ajungând la 21.015 unități.
Performanța constructorilor auto
La nivel european, Grupul VW rămâne lider detașat în înmatriculările de autoturisme noi, cu 1.176.088 de unități și o creștere de +4.5%. Acesta este urmat de Grupul Stellantis, cu 691.121 de unități, însă cu o scădere de -9.6%. Pe locul al treilea se situează Grupul Renault, care a înmatriculat 454.895 de unități, înregistrând o creștere de +7.7%. Din cadrul Grupului Renault, Dacia a contribuit cu 200.231 de unități, înregistrând o ușoară scădere de -0.7% față de ianuarie-aprilie 2024. Ford a înregistrat la rândul său o scădere de -2.2%, cu un total de 149.601 autoturisme noi înmatriculate în primele patru luni ale anului 2025.
Aceste date subliniază o piață auto europeană complexă, cu o creștere marginală pe termen scurt, dar cu provocări persistente pe termen mediu, accentuate de fluctuațiile în preferințele consumatorilor și de tranziția către mobilitatea electrică.