Europenii au preferat Dacia Sandero, dar și mașini cu aspect de SUV cu motoare pe benzină

Da mai departe!

Pe lângă plasarea Dacia Sandero în poziția de best-seller continental, europenii care au cumpărat mașini în 2024 au preferat vehicule cu motoare alimentate cu benzină, dar și cu aspect de SUV.

Raportul JATO Dynamcis cu privire la înmatriculările de mașini noi în Europa în 2024 arată clar, fără estimări sau date preliminare de această dată, așa cum este cazul statisticilor DataForce, că Dacia Sandero a fost cel mai înmatriculat vehicul nou de pe continent anul trecut.

Venit de pe a doua poziție ocupată la finalul lui 2023, Dacia Sandero a reușit în 2024 performanța de a deveni best-seller european. Asamblat în uzinele Renault din Maroc, modelul putând pe caroserie sigla producătorului român Dacia a fost înmatriculat anul trecut în 268.101 unități (+14% față de 2023) în cele 28 de state europene luate în calcul de analiștii JATO.

Locul secund în clasamentul celor mai înmatriculate mașini noi din Europa a fost ocupat de Renault Clio (216.317 unități), în timp ce pe poziția a treia s-a clasat un fost lider care a ocupat locul fruntaș ani de-a rândul – Volkswagen Golf (215.715 unități).

Top 10 este completat, pe locul patru, de Tesla Model Y (209.214 unități) primul vehicul electric care a ocupat vreodată prima poziție în clasamentul european. Asta se întâmpla în 2023, atunci când a depășit Dacia Sandero. Pe poziția a cincea s-a clasat Volkswagen T-Roc (202.840 unități), apoi Peugeot 208 (199.909 unități), Toyota Yaris Cross (194.006 unități), Skoda Octavia (180.607 unități), Dacia Duster (175.213 unități) și Toyota Yaris (174.072 unități).

Dacă ați trecut cu vederea poziția a noua trebuie să remarcați că pe acel loc se află SUV-ul Dacia Duster, asamblat în România, care a trecut printr-o schimbare de generații chiar anul trecut și care, în ciuda faptului că aceste momente din perioada de viață a unui vehicul reduc de obicei, temporar, volumul vânzărilor, a înregistrat o creștere cu 13% a înmatriculărilor.

Un alt model asamblat exclusiv în România, SUV-ul Ford Puma, ocupă un onorant loc 17 în clasamentul european al înmatriculărilor, cu 149.112 unități, în scădere cu 7% față de 2023, iar pe poziția 44 se găsește Dacia Jogger (89.298 unități).

Odată cu declinul tot mai accentuat al motorizărilor diesel – cauzat de reglementările europene antipoluare, de costurile mai ridicate de producție, dar și de dispariția mașinilor alimentate cu motorină din oferta multor producători -, care au ocupat în 2024 doar 14,3% din totalul mașinilor noi înmatriculate în Europa, autoturismele alimentate cu benzină, inclusiv mHEV, și-au consolidat poziția fruntașă. Astfel, anul trecut, 48,4% din totalul autoturismelor înmatriculate au avut sisteme de propulsie alimentate strict cu benzină sau mild-hybrid (mHEV). Este demn de remarcat faptul că, după ce a scăzut de la 53,2% în 2020 la 49,9% în 2021, și la 47,3% în 2022 cota din piață deținută de „benzinare” a urcat de la 47,9% în 2023 și chiar la 48,4% în 2024.

Mașinile complet electrice (BEV) au fost cea de-a treia opțiune a clienților anul trecut, ocupând 15,4% din totalul înmatriculărilor, în scădere cu 0,3 puncte procentuale față de 2023. Până acum doi ani acest sistem de propulsie a crescut constant de la doar 6,2% în 2020, la 10,3% în 2021, la 13,9% în 2022 și la 15,7% în 2023.

Nici sistemele PHEV (hibride cu încărcare la priză) nu a avut un 2024 bun, cota lor de piață scăzând de la 7,7% în 2023 la 7,3% în 2024. În același timp însă, sistemele Full Hybrid (HEV) au acaparat 11,8% din piață, în creștere cu 1,9 puncte procentuale față de 2023.

La nivelul tipurilor de caroserie preferate de clienți, SUV-urile au continuat să domine autoritar piața. Din totalul de 12.909.741 de autoturisme înmatriculate în cele 28 de piețe europene luate în calcul de analiștii JATO Dynamics nu mai puțin de 6,92 milioane au fost SUV-uri sau vehicule cu aspect de SUV.

Cele mai multe mașini înmatriculate în Europa, 2,91 milioane, sau 22,6% din piață, au fost SUV-uri compacte (C-SUV – Volkswagen Tiguan, Hyundai Tucson, Ford Kuga), în timp ce 2,46 milioane, adică 19,1% din totalul înmatriculărilor din 2024, au fost SUV-uri de clasă mică (B-SUV – Dacia Duster, Ford Puma, Volkswagen T-Roc).

Totodată, 15,5% dintre mașinile înmatriculate în 2024 în Europa au fost de clasă mică (B – Dacia Sandero, Renault Clio, Skoda Fabia), 13,9% mașini compacte (C – Volkswagen Golf, Skoda Octavia, Toyota Corolla) și 6% autoturisme de clasă medie (D – Tesla Model 3, Volkswagen Passat, Skoda Superb). Restul segmentelor au ocupat procente cuprinse între 5% și 3,4% din piață sau chiar mai puțin dacă ne referim la segmentele executive (E) sau lux (F).

Cele mai vândute mașini
Benzinarele sunt cele mai apreciate
Segmente preferate. SUV-urile compacte au fost cele mai populare

Related posts