China nu a folosit niciodată subvenţii pentru vehicule electrice (EV) care au fost interzise de Organizaţia Mondială a Comerţului (OMC), a anunţat, joi, un purtător de cuvânt al Ministerului de Externe de la Beijing, transmite Reuters.
Maşinile electrice ieftine produse de companiile chineze au provocat îngrijorări că ar putea afecta piaţa marilor producători auto din SUA.
„Noile produse energetice chinezeşti, inclusiv vehiculele electrice, sunt extrem de populare pe piaţa internaţională. Ele sunt rezultatul efectelor combinate ale avantajelor comparative şi ale legilor”, a declarat Mao Ning, purtător de cuvânt al Ministerului de Externe.
Comentariile vin ca răspuns la remarcile preşedintelui Joe Biden, potrivit cărora statul chinez acordă subvenţii pentru a inunda piaţa americană de vehicule electrice.
Subvenţiile nu pot compensa competitivitatea industrială. „Nu există subvenţii interzise stipulate de OMC”, a adăugat Mao.
Acesta a explicat că noile produse energetice chinezeşti sunt rezultatul eforturilor companiilor şi nu al subvenţiilor guvernamentale. „Anul trecut, China a exportat spre SUA doar 13.000 vehicule electrice. Cum ar putea ele inunda piaţa?”, s-a întrebat oficialul chinez.
Casa Albă a anunţat luna trecută o creştere semnificativă a tarifelor vamale aplicate pentru produse chineze cu o valoare de 18 miliarde de dolari, în ideea de a „proteja companiile şi muncitorii americani” de o concurenţă considerată „incorectă” de către oficialii de la Washington. Aceste noi tarife vamale vizează mai multe sectoare industriale considerate strategice, precum semiconductori, minerale rare, produse medicale şi automobile electrice, în cazul acestora din urmă tarifele vamale fiind majorate de la 25% până la 100%.
Şi Comisia Europeană a lansat în octombrie o investigaţie asupra industriei chineze de vehicule electrice. Ancheta, programată să dureze 13 luni, caută să stabilească dacă vehiculele electrice mai ieftine produse în China beneficiază în mod incorect de subvenţii de stat. China a denunţat ancheta pe care a calificat-o drept un „protecţionism pur” şi a subliniat că probabil va dăuna relaţiilor comerciale sino-europene.