Parlamentul European a aprobat miercuri standarde de poluare mai stricte pentru unele vehicule, într-un acord care a diluat propunerea inițială a Uniunii Europene, în urma obiecțiilor unor state membre, scrie Reuters. Noile norme se aplică din 2030.
Noile norme mențin status quo-ul pentru limitele de poluanți, inclusiv oxizi de azot și monoxid de carbon pentru autoturisme și camionete, dar stabilesc limite mai stricte pentru autobuze și camioane.
De asemenea, acestea stabilesc pentru prima dată limite pentru poluarea cu particule în suspensie provenite de la frânele autoturismelor și camionetelor.
De la un prim set de reglementări, cunoscut sub numele de „Euro 1”, în 1992, UE a înăsprit progresiv limitele de emisii ale vehiculelor rutiere.
Comisia Europeană, executivul UE, a propus cel mai recent set de norme, „Euro 7”, în 2022.
Noile norme, care încă mai au nevoie de aprobarea oficială finală din partea țărilor UE, se vor aplica pentru autoturisme și camionete începând cu iulie 2030, iar pentru autobuze și camioane 12 luni mai târziu.
Comisia Europeană a propus inițial ca limitele mai stricte să intre în vigoare de la jumătatea anului 2025 pentru autoturisme și de la jumătatea anului 2027 pentru camioane și autobuze.
Principala politică a UE de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră ale autovehiculelor este o lege separată care va interzice vânzarea de noi autovehicule cu emisii de CO2 în UE începând din 2035.
Constructorii europeni de automobile și țări precum Franța, Italia și Republica Cehă au făcut presiuni pentru slăbirea Euro 7. Având în vedere că vânzările de mașini noi cu emisii de CO2 urmează să fie interzise, aceștia au declarat că ar fi mai bine să se concentreze investițiile pe creșterea producției de vehicule electrice pentru a satisface cererea viitoare.
Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a salutat adoptarea normelor în această formă, spunând că ele consolidează poziția Europei ca lider mondial în ceea ce privește standardele de emisii pentru autoturisme, camionete, camioane și autobuze.
„Votul Euro 7 de astăzi a pus accentul acolo unde contează cel mai mult – pe provocările orientate spre viitor, cum ar fi emisiile de frânare ale autovehiculelor pentru autoturisme și camionete și cerințele privind bateriile pentru vehiculele electrice”, a declarat Sigrid de Vries, director general al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
„Dar nu faceți nicio greșeală: Euro 7 înăsprește în continuare emisiile de gaze de eșapament și procedurile de testare. În special, producătorii de camioane și autobuze se vor confrunta cu norme semnificativ mai stricte, deoarece se confruntă deja cu o ascensiune dificilă pentru a îndeplini obiectivele de decarbonizare pentru 2030, care se apropie rapid, în absența unor condiții favorabile vitale”, arată ACEA.
Asociația spune însă că factorii de decizie vor trebui în continuare să decidă asupra unor elemente-cheie prin intermediul legislației secundare, iar mai multe inconsecvențe importante din text trebuie încă corectate în mod corespunzător.