AvtoVAZ, unul dintre producătorii auto ruși care au preluat activitățile Renault după retragerea companiei franceze din Rusia, a anunțat că va apela la deținuți condamnați la muncă forțată pentru a suplimenta producția de mașini Lada, relatează Interfax.
Compania preconizează că măsura îi va permite să își majoreze volumele de producție pentru modelul Lada Vesta cu 28% până în luna septembrie și 40% începând cu ianuarie 2024.
„Volumul total al resurselor de muncă suplimentare necesare până în septembrie 2023 se va ridica la 1.100 de persoane iar până în ianuarie 2024 la aproximativ 2.900 de persoane”, afirmă producătorul auto într-un comunicat remis presei. Serviciul Federal al Penitenciarelor din Rusia a declarat deja că estimează că până la 50% din acest necesar poate fi acoperit de deținuți condamnați la muncă silnică. „Acum se elaborează cererea de selecție a candidaților”, a transmis acesta.
O sursă de la AvtoVAZ a confirmat pentru Interfax, una dintre agențiile de presă ale statului rus, că o opțiune asemănătoare pentru atragerea de personal din penitenciarele și coloniile penale ale Rusiei a fost luată în considerare anterior, dar nu a fost încă implementată. Rusia vrea să producă mai multe Lada cu ajutorul condamnaților.
Potrivit președintelui AvtoVAZ, Maxim Sokolov, extinderea forței de muncă se datorează planurilor de a crește producția în 2023 și de a lansa noi modele Lada în 2024 și 2025. Planul de producție al AvtoVAZ pentru 2023, aprobat de consiliul de administrație al companiei, este de 401.600 de vehicule. AvtoVAZ produce în prezent modelele Lada Granta (producție reluată în iunie 2022), Lada Niva Legend (de la jumătatea lui iulie 2022) și Lada Niva Travel (de la jumătatea lunii august 2022). În luna martie a acestui an a început și producția de serie a Lada Vesta NG.
Acționarul unic al AvtoVAZ este institutul de stat NAMI (Institutul Științific Central pentru Cercetări în Automobile și Motoare Auto), aflat în subordinea Ministerului Industriei și Comerțului de la Moscova. Acesta controlează compania prin Lada Auto Holding SRL. Renault și-a vândut activitățile din Rusia la jumătatea lunii mai a anului trecut, după mai multe luni în care a rezistat măsurii în pofida presiunilor puternice în acest sens.
Probleme pentru producătorii auto ruși Imediat după parafarea tranzacției Rusia a anunțat că va relua producția mașinilor Lada la unele dintre fostele uzine ale Renault. Câteva luni mai târziu Lada a devenit după mai bine de un deceniu cea mai vândută marcă de autoturism în capitala rusă Moscova în condițiile în care numeroși producători auto occidentali s-au retras din țara condusă de Vladimir Putin în semn de protest față de declanșarea războiului din Ucraina. AvtoVAZ și alți producători auto ruși au fost afectați în mod repetat de o serie de situații de penurie din cauza sancțiunilor occidentale. În luna ianuarie a acestui an AvtoVAZ ajuns să producă doar modele Lada în culorile alb, negru și verde închis din cauza problemelor cu vopselele. Rusia încearcă să găsească înlocuitori pentru materiile prime europene în Asia, America de Sud și Coreea.