Când Mitsubishi Motors Corporation (MMC) a dezvăluit Outlander PHEV la Salonul Auto din Paris 2012, a adus pe piaţă un concept nou-nouţ: un SUV hibrid plug-in 4-wheel drive bazat pe arhitectura unui vehicul electric.Tehnologia înaltă a Outlander PHEV a rezolvat tradiţionala „teamă de autonomie” a maşinilor electrice convenţionale în acelaşi timp adăugând comoditatea reală a unui SUV Segment-D (sistem 4WD cu motor dublu şi auto-încărcare, mai multe moduri electrice automate, volum de încărcare de 463 l, etc., …) la care clienţii europeni au răspuns cu entuziasm, aducând vânzări de peste 50.000 de unităţi în doar doi ani.
Indicând spre strategia de produs viitoare a MMC (SUV + EV), Outlander PHEV a fost / este şi ultimul descendent al unei moşteniri Mitsubishi lungi (şi uneori întortocheate) de tracţiune integrală care datează din 1936, când a fost dezvăluit prototipul original de tracţiune integrală, PX 33 …
PX33 din 1936: când a început totul
PX33 este un reper pentru Mitsubishi Motors, pentru că a fost primul vehicul 4WD ce a etalat logo-ul cu trei diamante.
Dezvoltat de Mitsubishi Heavy Industries de atunci, era derivat de la un prim prototip, PSF33 dotat cu motor pe benzină tip S6, finalizat în decembrie 1935.
De acolo, în 1936 a urmat PX33 ca cel de-al doilea prototip, de data aceasta dotat cu un motor pe benzină tip X, conducând la 4 unităţi construite în iulie 1937, după mai multă rafinare. Testate la limită, toate au trecut cu brio. Cu toate acestea, Mitsubishi a ezitat să treacă la producţia în serie a modelului, considerând că era prea devreme şi drept rezultat, proiectul PX33 nu a continuat.
Drept omagiu adus acestui strămoş, Mitsubishi Ralliart a alergat în raliul Dakar 1989 cu o maşină de curse PX33 silhouette.
Ca o recunoaştere, o replică PX33 se află acum expusă la muzeul MMC, Galeria Auto Mitsubishi din Okazaki (Japonia) în apropierea centrului de cercetare şi dezvoltare al companiei.
1953 Jeep: aleea celebrităţii
Al doilea capitol al istoriei Mitsubishi cu tracţiune integrală a început – indirect – şaptesprezece ani mai târziu, în 1953, când compania a semnat un acord cu Willys Overland Corporation pentru a construi vestitul lor Jeep (CJ3) sub licenţă în Japonia, începând cu modelul Mitsubishi Jeep J3:
Nimeni în 1953 nu se aştepta ca producţia să continue până în 1998 cu o producţie totală de aproximativ 200.000 de unităţi, inclusiv variante cu ampatament scurt şi lung, precum şi un station wagon închis.
1980 Forte: tractiune integrala proprie MMC
În timp ce scotea Jeep-uri pe bandă rulantă din fabrica sa Nagoya Plant-Oye din Japonia, Mitsubishi a început să comploteze pentru viitor, şi anume, dezvoltarea propriei tehnologii de tracţiune integrală în variantă modernă, ceea ce a condus la furgonul Forte de o tonă, şi anume primul L200 de pe mai multe pieţe internaţionale.
La începutul anilor 70, Mitsubishi şi-a dat seama ca o stilizare orientată mai mult spre pasager va fi mai atractivă pentru publicul cumpărător în segmentul de furgonete mici, cu păstrarea robusteţii cerute de utilizatorii profesionişti şi comoditatea adăugată a unei tracţiuni integrale.
După multe cercetări şi dezvoltări complexe, Forte – lansat ca L200 pe multe pieţe internaţionale – a fost în final lansat în 1978, opt ani lungi de la schiţă la producţie, dar opt ani petrecuţi cu folos. Vânzările din primul an au atins 45.000 de unităţi şi au făcut un salt dramatic la peste 100.000 unităţi în anul următor. Trenul de rulare 4WD a fost apoi introdus în 1980.
Forte/prima serie de L200 deţine un loc special în istoria companiei cunoscută din 1970 drept Mitsubishi Motors (după ce divizia auto de atunci a Mitsubishi Heavy Industries Co. s-a desprins pentru a deveni o entitate separată) pentru că a prezentat sămânţa tehnologiei 4WD dezvoltată ulterior pentru Pajero* SUV (mai 1982) şi Delica 4WD MPV (octombrie 1982 în forma 4WD)
1982 Pajero: stil de viaţă
Mitsubishi Motors a prevăzut cererea de vehicule off road mai civilizate şi mai cochete, testând apa cu mai multe vehicule „life-style” SUV, în baza diverselor produse existente, precum Pajero I (1973) până ce a fost lansat Pajero* definitiv.
După avanpremiera cu vehiculul concept Pajero II din 1979 – cu trei ani înainte de a intra în producţie – prima generaţie de Pajero* a început un nou capitol în geneza cross country, stabilind tendinţa extrem de populară în prezent pentru SUV-uri moderne, compacte, orientate spre stilul de viaţă.
În elementul său atât on-road cât şi off-road (unde era legal), ca un cal de povară rezistent şi profesional sau un vehicul şic country, Pajero a adăugat strălucirea unică a sporturilor cu motor recomandărilor sale când MMC şi Sonauto, distribuitorul său francez la acel moment, au decis să participe la cursa off-road fundamentală: legendarul Raliu Dakar…
… De la intrarea iniţială în Dakar în 1983, Pajero a acumulat un palmares de curse cu care nu se poate mândri nici un alt SUV, incluzând un total de 12 câştiguri la Dakar din 1985 şi 4 Cupe Mondiale FIA pentru Raliuri Cross Country, susţinând credibilitatea produsului şi astfel vânzările globale, cu peste 3 milioane de unităţi produse din 1982 (combinând rezultatele de la fabrica „Pajero Manufacturing Co., Ltd.” a lui Mitsubishi Motors din Prefectura Gifu (Japonia) şi kiturile Knocked Down pentru asamblarea locală din străinătate).
Un susţinător fantastic al imaginii pentru Mitsubishi Motors până în prezent (observaţi revenirea aclamată pe pistă cu maşina de curse Outlander PHEV), sporturile cu motor au contribuit major la reputaţia impecabilă a Mitsubishi Motors în domeniul tehnologiei tracţiunii integrale.
1992 Lancer Evolution: campion mondial
Aplicată robustelor Pajero şi L200 (civile şi de curse) off-roaders, tehnologia tracţiunii integrale a devenit arma aleasă pentru raliuri în anii 90, când, odată cu apariţia noii generaţii de vehicule, Lancer Evolution de la Mitsubishi Motors a devenit rapid un etalon al acesteia.
Pe urmele fostelor 2WD Lancer racers (Lancer 1600 GSR câştigător la Safari şi apoi impetuosul Lancer EX 2000 Turbo), Mitsubishi Motors a dezvoltat iniţial Lancer Evolution de la producţia de Lancer sedan. A fost un model omologat cu 2.500 de unităţi pentru grupa A, pentru a concura mai eficient în Campionatul Mondial de Raliuri FIA (WRC), numele „Lancer Evolution” apărând în octombrie 1992.
Restul este istorie, cu zece generaţii succesive de Lancer Evolutions, a multitudine de premii si mai multe titluri WRC: 4 pentru şofer (1996, 1997, 1998, 1999) şi 1 pentru producător (1998).
Prin participarea plină de succes a echipei la WRC, Lancer Evolution Grupa A a oferit ocazia de a dezvolta o tehnologie auto avansată pe care Mitsubishi Motors a introdus-o apoi în modelul de producţie, unul din cele mai bune exemple fiind extrem de sofisticatul sistem „Super-All Wheel Control” (S-AWC) ale cărui principii de bază sunt încă prezente în actualul Outlander PHEV.
… Debutând prima dată pe Galant VR4 lansat în 1987, sistemul a fost dezvoltat cu introducerea controlului activ al giraţiei (AYC) în 1996 în Galant VR4 şi Lancer Evolution, ultimul adăugând un Diferenţial Activ Central (ACD) în 2001. Perfecţionat în continuare pentru ultima generaţie de Lancer Evolution lansat în 2007 (2008 în Europa), S-AWC este un sistem de control al dinamicii vehiculului care cuprinde şi gestionează integral patru sisteme componente:
– ACD (Active Center Differential – Diferenţial Activ Central)
– AYC (Active Yaw Control – Control Activ al Giraţiei)
– ASC (Active Stability Control – Control Activ al Stabilităţii)
– Sport ABS
S-AWC oferă un control integrat şi unificat al acestor sisteme pentru a accentua virajul, tracţiunea şi stabilitatea vehiculului nu doar când se accelerează ci şi când se virează obişnuit, când se frânează la viraj şi în toate celelalte situaţii de mers.
2012: Outlander PHEV: 4WD electric
Sistemul PHEV de la Mitsubishi Motors utilizează un sistem nou dezvoltat drive-by-wire, cu motor dublu şi tracţiune integrală cuplat cu S-AWC („Super All Wheel Control – Control pe toate roţile”) propriu. Bazat pe tehnologia tracţiunii integrale dezvoltată şi perfecţionată pe Lancer Evolution, S-AWC de pe Outlander PHEV integrează sistemele de control 4WD, ASC ABS şi AYC.
În plus, lucrând în tandem cu sistemul PHEV, S-AWC distribuie puterea către roţile din faţă şi din spate, precum şi roţile din stânga şi dreapta, pentru a îmbunătăţi stabilitatea şi precizia manevrabilităţii. De fapt, S-AWC reduce forţa diferenţială de limitare şi patinarea roţii din faţă optimizând în acelaşi timp distribuirea puterii faţă-spate pentru a asigura o accelerare puternică la demarare.
Mai departe, funcţia „4WD LOCK” accentuează răspunsul prin transferul de putere faţă / spate care îmbunătăţeşte tracţiunea şi stabilitatea în linie dreaptă pe zăpadă, noroi şi alte suprafeţe de drum alunecoase.
Dincolo de limite…
Susţinute de o moştenire 4WD puternică de 80 de ani, ultimele perfecţionări ale tracţiunii integrale electrice au transformat Outlander PHEV într-un produs reprezentativ al tehnologiei Mitsubishi Motors, în cadrul unei game complete de soluţii 4WD disponibile în toată gama (disponibilitate în funcţie de piaţă şi model), de la sistemul simplu part-time oferit în eK-Wagon minicar japonez până la sofisticarea oferită de cutia de viteze full-time Super Select disponibilă la nou-nouţul L200 seria 5, Pajero sau noul Pajero Sport.
Dincolo de acestea, soluţiile indică bazele din spatele următoarei generaţii de vehicule MMC, la care arhitectura SUV va întâlni tehnologia EV – la sistemul complet electric sau cel derivat hibrid plug-in – evident cu plusul de siguranţă şi comoditate ale tracţiunii integrale.