Vânzările de automobile electrice au crescut rapid în ultimul an și vor stabili un nou record la sfârșitul anului, potrivit datelor IEA. Ponderea în vânzările de automobile noi, la nivel global s-ar putea apropia de 20%, în acest an.
Peste 10 milioane de automobile electrice au fost vândute în 2022 în toată lumea, iar creșterea în 2023 va continua, cu aproximativ 35%. Volumul de mașini cu propulsie 100% electrică va ajunge la o cincime din totalul vânzărilor auto globale. Mai exact, volumul estimat pentru 2023 se va apropia de 14 milioane de automobile electrice, adică aproximativ 18% din piața auto.
„Vehiculele electrice sunt una dintre forțele motrice ale noii economii energetice globale care se dezvoltă rapid și creează schimbări istorice în industria auto din întreaga lume”, a declarat directorul IEA, Fatih Birol, într-o prezentare a raportului anual, explicând impactul pe care această evoluție a mașinilor electrice îl va avea asupra pieței de petrol. Birol susține că până în 2030, peste 5 milioane de barili de petrol vor fi „economisiți” de omenire, cu ajutorul mașinilor electrice.
Cele mai mari vânzări de mașini electrice au fost înregistrate în China, care conduce în continuare procesul de electrificare a industriei auto, cu peste jumătate dintre vânzări, Europa fiind pe locul al doilea, în timp ce SUA păstrează încă o distanță considerabilă față de cele două țări/regiuni, chiar dacă se află pe locul al treilea al vânzărilor de mașini electrice, însă înregistrează progrese substanțiale (creștere de 55%).
La fel de important este faptul că vânzările de automobile cu baterii au început să crească și pe piețele emergente, India și Tailanda aflându-se în primele locuri ale acestei evoluții. America Latină începe, de asemenea, să facă loc propulsiei electrice pe propriile piețe, în special în Brazilia și Mexic, odată cu lansarea pe piață a modelelor produse de companiile auto. Și producția de baterii are o perspectivă optimistă de dezvoltare, ea fiind absolut necesară pentru a susține planurile constructorilor auto. Dacă astăzi capacitățile de producție nu ajung la 2 TWh pe an, planurile anunțate de companiile specializate țintesc aproape 7 TWh anual, până în 2030.