Vânzările de vehicule electrice pe piaţa chineză, cea mai mare din lume, aproape s-au dublat anul trecut, chiar dacă per ansamblu piaţa auto a rămas la un nivel redus, din cauza perturbării producţiei şi a dificultăţilor economice cauzate de restricţiile COVID-19, transmit Wall Street Journal şi Reuters.
În 2022, au fost vândute în China 5,67 de milioane de vehicule electrice şi hibride plug-in, a anunţat marţi Asociaţia Constructorilor de Automobile din China (CPCA), subvenţiile acordate de stat şi preţul ridicat al petrolului determinând cumpărătorii să renunţe la maşinile pe benzină şi motorină.
În decembrie, vânzările de automobile pe piaţa chineză au urcat cu 2,4%, la 2,19 milioane de unităţi, cumpărătorii grăbindu-se să beneficieze de subvenţiile pentru achiziţionarea de vehicule electrice, care expirau la 31 decembrie 2022. Pe ansamblul anului trecut, livrările au înregistrat o creştere redusă, de doar 1,6%.
Decizia Chinei de a încheia după mai mult de zece ani programul de subvenţii pentru achiziţionarea de vehicule a forţat producătorii auto, inclusiv Tesla, să acorde discounturi şi mai mari, pentru a menţine ritmul vânzărilor, în condiţiile atenuării cererii.
„Piaţa rămâne la un nivel extrem de redus înaintea Anului Nou Chinezesc”, a apreciat Cui Dongshu, secretar general al CPCA, referindu-se la vacanţa de o săptămână care începe în 21 ianuarie. El a previzionat că vânzările de automobile pe piaţa chineză vor rămâne la acelaşi nivel sau vor creşte uşor în 2023.
Analiştii de la J.P. Morgan se aşteaptă la „o perioadă de tranziţie dificilă”, în ianuarie şi februarie vânzările de vehicule electrice şi hibride plug-in în China urmând să scadă cu 40% – 60%.
În 2023, CPCA se aşteaptă ca vânzările de vehicule electrice pe piaţa chineză să atingă 8,5 milioane de unităţi, reprezentând 36% din totalul vânzărilor de maşini noi.