Dovada că orice piedică pusă în calea comerțului liber nu face decât să aducă soluții de a o ocoli vine acum de la mărcile auto chineze precum BYD, Chery sau Leapmotor. Chinezii se concentrează acum pe soluții hibride, de la PHEV, la mașini electrice cu motor termic pe post de range extender.
O analiză Rho Motion arată că mărcile auto chineze sunt în plin proces de a își ajusta oferta la condițiile de pe piața europeană și, mai ales, la taxele impuse de Comisia Europeană pentru mașinile complet electrice fabricate în China. Mărci importante, precum BYD sau Chery, au oprit motoarele pentru promovarea mașinilor proprii 100% electrice mizând tot mai mult pe hibride și, mai ales, PHEV-uri (hibride cu încărcare la priză), acestea nefiind grevate de noile taxe europene.
Conform Rho Motion, cele două mărci amintite au vândut 3.269 și, respectiv, 757 de vehicule Plug-In Hybrid (PHEV) în Uniunea Europeană în luna martie, față de vânzări aproape zero în iulie 2024 atunci când au fost introduse pentru prima dată taxele provizorii pentru mașinile complet electrice. Taxele finale impuse de UE, de până la 45,3%, au intrat în vigoare în noiembrie 2024.
Fără a reuși să schimbe viziunea oficialilor europeni, companiile chineze și-au asezonat lobby-ul împotriva taxelor cu o schimbare bruscă și eficientă de strategie. Mărci precum BYD, Chery, Leapmotor sau MG comercializează deja în Uniunea Europeană tot mai multe modele PHEV iar rezultatele nu au întârziat să apară.
Vânzările de mașini complet electrice ale BYD au crescut în martie 2025 pe piața europeană de peste două ori față de aceeași lună din 2024, ajungând la 4.633 de unități, în timp ce livrările de modele PHEV s-au majorat de la un zero absolut în a treia lună a anului trecut la 3.269 în martie 2025. Deși pot părea mici, aceste valori arată urcarea rapidă a BYD în clasamentul vânzărilor din Europa.
Și, pentru a înțelege de ce creșterea vânzărilor de modele PHEV este mult mai rapidă decât cea de electrice este suficient să fie analizate prețurile mașinilor BYD pe piața germană, cea mai mare din Europa. BYD plătește o taxă suplimentară de 27,5% pentru electricele pe care le vinde în UE și de 10% pentru PHEV-uri. Asta înseamnă că trebuie să plătească 10.257 de euro pentru fiecare Atto 3 complet electric pe care îl vinde în Germania. În schimb, pentru modelul de mari dimensiuni Seal U PHEV, plătește doar 3.999 de euro, adică doar taxa vamală existentă și în trecut.
Chery, care plătește de asemenea o taxă de import în Europa de 10% și o taxă suplimentară de 21,3% pentru electrice, a vândut în martie 310 modele BEV și 757 de PHEV-uri.