Vânzările globale de automobile electrice înregistrează o dinamică puternică, însă guvernele trebuie să facă mai mult pentru a încuraja dezvoltarea lor, fiind necesare acţiuni în domeniul staţiilor de încărcare şi interzicerea vehiculelor care funcţionează pe bază de combustibili fosili, a susţinut joi Agenţia Internaţională a Energiei (IEA), transmite Reuters.
În timp ce pandemia de COVID-19 a condus la scăderea vânzărilor globale de automobile, cu 16% în 2020, cele de automobile electrice au crescut cu 41%, până la trei milioane de vehicule. Potrivit IEA în primul trimestru al acestui an, vânzările de vehicule electrice au explodat cu 140%, până la 1,1 milioane vehicule, cu creşteri solide în China, Europa şi SUA.
„Nu vedem niciun semn de încetinire pe piaţa globală a autovehiculelor electrice”, spune Timur Gul, directorul diviziei de tehnologiei energetică de la IEA.
Cu toate acestea, un studiu publicat săptămâna trecută de Munich Mobility Show scoate în evidenţă existenţa unor diferenţe uriaşe la nivel mondial în deţinerea de automobile electrice, în condiţiile în care sunt foarte puţine astfel de autovehicule pe drumurile din mari pieţe, precum Rusia, America de Sud şi Africa.
Numărul de vehicule electrice (autoturisme, camionete, camioane şi autobuze) ar urma să ajungă la 145 de milioane până în 2030, dacă tendinţele actuale vor continua, a calculat IEA.
„Însă, flota mondială ar putea ajunge la 230 de milioane dacă guvernele îşi accelerează eforturile pentru a atinge obiectivele climatice şi energetice internaţionale”, subliniază analiştii de la IEA.
La nivel global, consumatorii au cheltuit aproximativ 120 de miliarde de dolari pentru autovehicule electrice în 2020, în timp ce guvernele au alocat aproximativ 13 miliarde de dolari pentru subvenţii, adică echivalentul a aproximativ 10% din cheltuielile totale, în scădere faţă de 20% din cheltuielile totale în anul 2015. Acest procent va continua să se diminueze, pe măsură ce preţurile la baterii vor scădea, iar automobilele electrice vor ajunge la paritatea costurilor cu vehiculele care funcţionează cu combustibili fosili, un lucru care, potrivit analistului IEA, Jacopo Tattini, ar urma să se întâmple până în 2030.
„Însă politicile trebuie întărite pentru a permite o mai mare introducere a vehiculelor electrice”, a spus Tattini.
Potrivit acestuia, guvernele trebuie să înăsprească şi mai mult standardele cu privire la economia de combustibil şi să se alăture celor aproximativ 20 de state are au anunţat deja planuri privind interzicerea vânzărilor de noi vehicule care funcţionează cu combustibili fosili, cum este Marea Britanie, care va impune un embargo de acest fel începând din 2030.
De asemenea, guvernele trebuie să continue să investească în infrastructura de încărcare, a spus Tattini. Constructorii auto şi ONG-urile de mediu susţin şi ele că este nevoie de majorarea cheltuielilor pentru staţii de încărcare, pentru a creşte încrederea consumatorilor în noua tehnologie şi a susţine vânzările.
În România, numărul autoturismelor prietenoase cu mediul s-a situat, la finele anului 2020, la 8.902 unităţi, în creştere cu 33,3% comparativ cu aceeaşi perioadă din 2019, când erau înregistrate 6.678 de exemplare, conform datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme (APIA).