Potrivit unui raport Reuters care citează ziarul german Handelsblatt, Uniunea Europeană și China au început negocieri privind prețurile vehiculelor electrice, care ar putea înlocui tarifele actuale ale UE. Această evoluție vine în contextul în care abordarea țintită a tarifelor de către Donald Trump a consolidat involuntar prezența auto chineză pe piețele europene, limitând în același timp expunerea lor în SUA.
Un purtător de cuvânt al UE a confirmat joi că comisarul pentru comerț Maros Sefcovic a avut discuții cu ministrul chinez al comerțului Wang Wentao în ultimele 24 de ore. Ambele părți au convenit să exploreze fezabilitatea stabilirii unui preț minim pentru vehiculele electrice chinezești care intră pe piețele europene.
Ministerul chinez al Comerțului a confirmat, de asemenea, la Beijing, că negocierile relevante vor „începe imediat”.
Comisarul Sefcovic a subliniat anterior că orice acord privind prețul minim trebuie să fie echivalent cu măsurile tarifare actuale în ceea ce privește eficacitatea și verificabilitatea. Din octombrie 2023, UE impune tarife de până la 45,3% asupra vehiculelor electrice chinezești, ceea ce a determinat măsuri de retorsiune din partea Chinei, care au afectat în special exporturile franceze de coniac de la mărci precum Hennessy și Rémy Martin.
Momentul acestor negocieri pare semnificativ influențat de ultimele manevre comerciale ale lui Donald Trump. Fostul și potențial viitor președinte al SUA a anunțat recent o suspendare de trei luni a „tarifelor reciproce” împotriva tuturor țărilor, cu excepția Chinei, semnalând în mod specific creșteri suplimentare ale taxelor pentru mărfurile chinezești.
Această abordare țintită a importurilor chinezești a creat o dinamică interesantă în comerțul auto global. Având în vedere că producătorii auto chinezi se confruntă cu bariere prohibitiv de ridicate pe piața americană, aceștia și-au intensificat concentrarea pe expansiunea europeană, unde, în ciuda tarifelor UE, au reușit să câștige o cotă de piață în creștere.
Analiștii din industrie notează că exporturile auto chinezești către Statele Unite reprezintă o mică parte din volumul total al exporturilor lor globale. Piețele europene devin din ce în ce mai importante pentru mărci precum BYD, SAIC, Geely și altele. Mediul tarifar creat de politicile lui Trump a redirecționat efectiv strategiile de export auto chinezești către Europa, mai degrabă decât către America.
„Ceea ce vedem este un caz clasic de deviere a comerțului”, a declarat un expert în comerț internațional care a solicitat anonimatul. „Pe măsură ce piața americană devine efectiv închisă vehiculelor chinezești prin tarife punitive, producătorii își dublează eforturile pe alte piețe unde barierele sunt încă gestionabile.”
Disponibilitatea UE de a discuta alternative la regimul său tarifar actual sugerează că oficialii europeni recunosc importanța tot mai mare a găsirii unui cadru durabil pentru comerțul cu China, mai ales pe măsură ce politicile lui Trump creează tensiuni comerciale globale mai ample.
Pentru producătorii auto chinezi, stabilirea potențială a unui preț minim, mai degrabă decât a unor tarife bazate pe procent, ar putea oferi mai multă predictibilitate pentru operațiunile lor europene. Acest lucru le-ar putea permite să își ajusteze modelele de afaceri în consecință, construind în același timp prezență pe piață în ceea ce a devenit cea mai crucială regiune de export a lor în afara Asiei.
Consecința neintenționată a poziției agresive a lui Trump față de China pare să fie consolidarea dialogului comercial sino-european, într-un moment în care relația transatlantică se confruntă cu propriile sale provocări.