Cifrele cumulate de vânzări ale mașinilor electrice în Europa arată o creștere cu 44,7% a acestui sector de piață, până la 1,37 milioane de unități. Raportul are un lider detașat: Tesla Model Y.
Raportul DataForce cu privire la înmatriculările de mașini noi din Europa arată că în primele nouă luni ale acestui an intrat în circulație 1.376.273 de vehicule cu sisteme de propulsie complet electrice. Astfel, cota de piață a acestor mașini a urcat la 14% din totalul înmatriculărilor de autoturisme.
Dincolo de creșterea puternică a sectorului mașinilor electrice, mult peste celelalte tipuri de propulsie, este demn de observat clasamentul celor mai căutate astfel de vehicule. Astfel, conform DataForce, în Top 10 se află două modele Tesla, două Volkswagen și, mai interesant, două modele produse în China.
Prima poziție în clasamentul înmatriculărilor de mașini electrice din 2023 este ocupată, așa cum era de așteptat pentru că acest model este și liderul absolut al vânzărilor de vehicule din Europa, de Tesla Model Y (46.490 euro). Mașina producătorului american a fost cumpărată în 180.496 de exemplare, valoare corespunzătoare unei majorări cu 124,8% față de perioada similară din 2022. Creșterea Tesla Model Y este, de altfel, una dintre cele mai mari din Top 10.
Pe locul secund se află Volkswagen ID.4 (51.955 euro), model înmatriculat în 60.250 de exemplare în primele nouă luni din acest an. Și acest model a beneficiat de o creștere importantă de 68,5% față de perioada ianuarie – septembrie 2022, însă, în ciuda acestui fapt, reprezintă doar o treime din vânzările modelului aflat pe locul întâi.
A treia treaptă a podiumului înmatriculărilor de mașini electrice în Europa este ocupată de fratele mai mic al liderului, Tesla Model 3 (39.990 euro) , vehicul care a beneficiat de un facelift în această toamnă și care a fost lansat cu doar câteva zile în urmă în România. Mașina electrică americană – asamblată în mai multe uzine, inclusiv în China – a fost înmatriculată în acest an în 58.364 de exemplare, valoare corespunzătoare unei creșteri cu doar 8,8% cauzată de așteptarea clienților pentru noua versiune modernizată.
Pe locul patru apare și prima surpriză din acest clasament. În ciuda faptului că poartă numele unei mărci cu tradiție în Europa, modelul aflat pe această poziție este produs exclusiv în China. De altfel și brandul britanic aparține acum unui grup din marele stat asiatic, SAIC. Modelul MG 4 (29.480 euro), pentru că despre el este vorba, a fost comercializat în Europa în nu mai puțin de 48.382 de exemplare. Pe lângă faptul că un model „made in China” se află pe locul patru în clasamentul european este important de observat cât de repede a urcat acest vehicul în Top. Pentru comparație, în primele nouă luni din anul precedent europenii nu cumpăraseră decât 740 de unități. Asta, desigur, pentru că modelul abia ajungea pe câteva piețe. Această ultimă informație este foarte importantă tocmai pentru că MG 4 nu este nici acum disponibil în toate statele europene, extinderea comercializării acestuia putând avea ca efect o urcare a modelului mult mai sus, la un pas de lider.
Poziția a cincea este ocupată de Volkswagen ID.3 (42.750 euro). Primul vehicul din gama ID. a mărcii germane a fost comercializat în 48.106 unități, creșterea raportată față de anul trecut fiind de 75,2%.
Locul șase în clasament este ocupat de Fiat 500e (28.437 euro), model care a ajuns în primele nouă luni din 2023 la 46.305 clienți. Vehiculul mărcii italiene, parte a grupului Stellantis, a înregistrat cea mai redusă creștere din Top 10, de doar 0,2%.
Un loc mai jos, pe șapte, se află modelul Enyaq iV (52.800 euro) al mărcii cehe Skoda. Cu 41.855 de unități înmatriculate în Europa, mașina a înregistrat o creștere a vânzărilor cu 28,3%.
Pe locul opt în clasamentul înmatriculărilor de mașini electrice în Europa se găsește Dacia Spring (20.555 euro), model al mărcii românești asamblat și el, exclusiv, în China. Așa cum spuneam este al doilea vehicul care poartă un brand european, dar este asamblat în China. Diferența importantă față de MG 4 este că grupul care deține Dacia este tot unul european, Renault. Cel mai accesibil model electric de pe piața europeană, Dacia Spring, a fost înmatriculat în perioada ianuarie – septembrie 2023 în 41.369 de exemplare, valoare corespunzătoare unei creșteri cu 36,2%.
Modelul Peugeot e-208 (38.500 euro) este ocupantul poziției a noua în Top 10, grație vânzării a 37.775 de unități și unei creșteri cu 17,5% față de anul anterior.
Pe locul 10 în Top se află Volvo XC40 (47.912 euro), vehicul înmatriculat în primele nouă luni din acest an în 33.480 de exemplare. Acestea corespund unei creșteri cu 163,7% față de vânzările din perioada similară a anului trecut. Este important de observat că procentul de creștere al vânzărilor Volvo XC40 este al doilea cel mai mare dintre toate modelele aflate în Top 10.
Prețurile aflate între paranteze sunt aferente pieței spaniole, una dintre cele în care pot fi găsite toate modelele din Top 10. Ele vizează cea mai accesibilă versiune cu motor electric a modelului respectiv.