Conducerea mașinii în timp ce trimit mesaje pe telefon, postează un story pe Instagram sau verifică ultimele videouri pe TikTok reprezintă o problemă majoră pentru șoferii din generația tânără. La fel de periculoase sunt oboseala, consumul de alcool și depășirea vitezei legale – toate acestea au fost responsabile pentru aproape 2.500 de decese în rândul tinerilor în SUA în anul 2018, relevă un studiu analizat de o companie auto. Viteza este, fără îndoială, cea mai periculoasă dintre cauze. Însă, din fericire, este singura variabilă care poate fi controlată, prin noua tehnologie de limitare a vitezei. Aceasta permite adulților să stabilească viteza maximă cu care se deplasează mașina, în momentul în care este condusă de un tânăr șofer.
Suedezii au mai multe șanse de a supraviețui unui accident rutier decât oricare alt popor
La nivelul Uniunii Europene, aproape 20 de persoane per 1 milion de locuitori au decedat în accidente pe drumuri urbane în 2018., relevă același studiu. Statisticile arată că 53% din decesele din cauze rutiere au loc în zonele rurale, 38% în zonele urbane și 9% pe autostrăzi. Datele diferă semnificativ de la o țară la alta, cu valori sub medie în majoritatea țărilor nordice și din Europa de Vest. În România, Bulgaria, Croația, Cipru, Grecia, Malta, Polonia, Portugalia mai multe cazuri de decese rutiere au avut loc în zonele urbane față de rural.
Însă, pentru o treime din țările membre UE numărul de decese din cauză rutieră a scăzut cu 30% sau mai mult în perioada 2010-2019, Grecia înregistrând cea mai mare scădere (-45%), urmată de Suedia (-32%), Finlanda (-14%) și Letonia (-12%).
La fiecare persoană decedată din cauză rutieră, alte cinci suferă răni grave, care pot amenința viața. Rănile grave au, adesea, repercusiuni mai costisitoare pentru societate din cauza nevoilor medicale și de reabilitare.
Suedezii sunt educați în privința siguranței în trafic de la vârste fragede, iar siguranța rutieră face parte din programa școlară încă de la nivelul grădiniței. Să obții permisul de conducere în Suedia este un proces complex și dificil. Viitorii șoferi solicită în primă fază permisul de cursant, apoi completează un test teoretic pentru care se pregătesc dintr-un manual stufos, urmează o sesiune de pregătire pentru situații de risc, o alta pentru derapaje pe timp de iarnă, iar la final are loc testul practic. În Suedia, șansele de coliziune între mașini care vin din sensuri opuse sunt mai mici, deoarece majoritatea drumurilor au bariere de separare între cele două sensuri. Reglementările de circulație în orașe interzic viteze mai mari de 50 km/oră (iar în cartierele rezidențiale limitările pot ajunge până la 30 km/oră). Motivul este că se consideră că la această viteză o persoană are șanse mai mari de supraviețuire în cazul unui accident.
În majoritatea orașelor suedeze este interzis consumul de alcool în public. În caz contrar, amenda este de 500 SEK (50 euro). În plus, reținerea cheilor mașinii unei persoane care a depășit limita de alcool și intenționează să urce la volan este considerată ca fiind datorie cetățenească în Suedia. Mai mult, oferirea de alcool unei persoane despre care se știe că urmează să conducă (spre exemplu, la o petrecere), este ilegală.