Chiar dacă rămâne cea mai vândută marcă electrică din Europa, Tesla a înregistrat scăderi cu toate modelele și pe aproape toate piețele din regiune pe care este prezentă, în prima jumătate a acestui an, cu perspective nu tocmai optimiste pentru restul anului.
Datele privind vânzările și înmatriculările din Uniunea Europeană arată o scădere generală a vânzărilor Tesla, în regiune, cu procente mai mari decât cele raportate de constructorul auto american la nivel global.
Potrivit datelor raportate de ACEA, înmatriculările Tesla în intervalul ianuarie – iunie s-au ridicat la 125.791 vehicule, ceea ce reprezintă o scădere de -9,1% față de anul trecut, respectiv circa 13.000 de mașini în minus față de cele vândute în perioada similară din 2023. Rezultatul vine după o lună iunie slabă, în care vânzările au scăzut cu -6,1%, la un volum de 33.680 unități, iar cota de piață a mărcii s-a redus cu 0,3 pp, la 3,1%.
Dacă analizăm situația în regiunea lărgită (inclusiv EFTA și Marea Britanie), scăderea Tesla este și mai mare, -12%, cu un volum de 164.740 autoturisme vândute, cu 23.000 mai puține decât anul trecut.
Performanțele detaliate ale modelelor pe care le vinde Tesla în Europa, conform cifrelor Data Force, arată și mai clar imaginea de ansamblu privind cauzele scăderilor.
Cel mai vândut model a rămas, fără discuție, Model Y, care a generat și scăderea principală. Cu -30% scădere în iunie, la un volum de 21.285 autoturisme livrate, Model Y a avut un rezultat mai slab cu aproape 10.000 de unități, comparativ cu iune 2023. Iar pe cele șase luni, volumul a depășit cu puțin 100.000 de vehicule vândute, ceea ce înseamnă o scădere de 25,5%, respectiv 35.000 de mașini în minus față de prima jumătate de an din 2023.
Pe mai multe piețe din Europa Tesla Model Y nu mai este cel mai vândut automobil electric, fiind depășit fie de modelele VW (ID.4/ID.5), fie de Peugeot e-208 (Franța), fie de MG4 (Spania).
O situație opusă vedem la Model 3, care surprinzător s-a apropiat de Model Y în iunie, cu 19.125 de unități livrate și o creștere foarte mare, de 46%. Pare mai degrabă o livrare masivă pe ultima sută de metri, înainte de intrarea în vigoare a noilor tarife vamale, dacă analizăm totalul pe cele șase luni: 59.160 în 2024, cu 42,4% mai multe, adică un plus de 18.000 de vehicule vândute în acest an, dar cu o medie lunară de 9.000 de mașini, fiind evidentă o anomalie în luna iunie.
Celelalte două modele, S și X, aproape că nu mai există, volumele acestora fiind deja mai mici de 500 de unități în iune, cu un total de aproximativ 1000 de vehicule fiecare, în acest an.
În clasamentul celor mai vândute automobile electrice din Europa, publicat de JATO Dynamics, Tesla Model Y și Model 3 sunt în continuare pe primele două locuri. Model Y reușește această performanță în pofida scăderii de aproape 26%, Model 3 îi urmează pe locul 2 cu o creștere de aproape 40 de procente. Dar în clasament au apărut două automobile care ar putea să pună în pericol poziția Tesla, în perioada următoare: Volvo EX30, care a vândut aproape 37.000 de unități, și MG4, cu 32.000 de unități, mașini care sunt nou lansate pe piețele europene. Pe de altă parte, și cele două modele populare de la VW, ID.3 și ID.4, au scăderi considerabile, cu două cifre, ceea ce confirmă și mai mult faptul că piața de electrice a intrat într-un trend clar de scădere.
Pentru Tesla, cele mai mari probleme ale momentului sunt prețurile mașinilor sale și vechimea acestora, ambele intrând tot mai mult în competiție cu vehicule mult mai noi, mai bine echipate și cu tehnologii de ultimă generație, care au în schimb prețuri apropiate de modelele cu combustie.
Cel mai probabil, având în vedere că nu se preconizează nicio lansare nouă pentru Tesla în următorul an, cu excepția Robotaxi care nu va concura pe niciunul dintre segmentele de până acum, tendința de scădere va fi una clară și fără posibilități de oprire, pe termen scurt și mediu.