Toți producătorii auto europeni sau care vând vehicule în Europa vor fi verificați de Comisia Europeană în investigația cu privire la subvențiile oferite de statul chinez constructorilor de mașini.
Tesla și toți producătorii de automobile europeni care exportă din China în Uniunea Europeană vor face parte din ancheta Comisiei Europene care vizează stabilirea condițiilor în care statul chinez acordă subvenții pentru mașini electrice scrie publicația Financial Times citând un înalt oficial de la Bruxelles.
Verificările fac parte din investigația blocului comunitar care are rolul de a stabili dacă se impun noi taxe pentru a proteja producătorii din UE în fața importurilor de vehicule electrice ieftine din China, stat care acordă subvenții majore pentru producție.
În acest context, vicepreședintele executiv al UE, Valdis Dombrovskis, a declarat că ancheta nu se limitează la vehiculele electrice de la mărci chineze. „Pot fi și vehicule ale altor producători dacă primesc subvenții pentru producție”, a explicat Dombrovskis pentru Financial Times.
Din China, Tesla exportă în Europa Model 3 de la fabrica sa din Shanghai, Renault exportă Dacia Spring, BMW SUV-ul electric iX3, iar unele modele Volvo, precum și Polestar vândute în Europa sunt și ele asamblate în marele stat de la răsărit. Și alte mărci europene au modele produse în China care ajung pe piața de pe continent.
Scopul investigației UE este acela de a determina dacă și în ce măsură China a subvenționat Tesla și alți producători, atât chinezi cât și occidentali – inclusiv BYD, SAIC Motor sau Nio – și de a lua orice contramăsuri necesare dacă nu sunt îndeplinite condiții echitabile de concurență, au detaliat surse ale Financial Times.
Scutirile de taxe, împrumuturile ieftine și alte forme de asistență au contribuit la transformarea Chinei în cel mai important producător, dar și cea mai mare piață de mașini electrice din lume. Acestea și alte forme de sprijin pe care China le oferă producătorilor auto, inclusiv credite de la bănci de stat, provizioane din fondurile de investiții ale statului, suprafețe de teren și energie electrică la prețuri preferențiale, intră acum sub controlul UE. În cazul mărcilor chineze există și beneficii provenite din subvenționarea sectoarelor conexe din lungul lanț valoric al industriei auto, inclusiv baterii și software.
În ciuda suspiciunilor și chiar a unei susțineri evidente a producătorilor cu uzine în China, ambele părți au motive ample să procedeze cu atenție. Asta pentru că, în timp ce UE riscă să-și expună producătorii la potențiale represalii, blocul comunitar rămâne cea mai atractivă destinație de export pentru companiile chineze. Fără o piață stabilă în Europa, acestea din urmă ar rămâne cu imense capacități de producție în exces. În plus, dacă oficialii europeni vor decide să suprataxeze importurile de mașini din China, vehiculele produse acolo și vândute în Europa, inclusiv Dacia Spring, ar putea deveni mai scumpe.
În analizele recente realizate în alte sectoare industriale, cum ar fi bicicletele electrice sau cablurile de fibră optică, UE a descoperit marje ale subvențiilor variind de la 4% la 17%, au menționat pentru Financial Times persoane apropiate investigațiilor.