Ancheta europeană privind subvențiile acordate de statul chinez pentru mașinile electrice ar putea duce la o creștere semnificativă a taxelor vamale pentru aceste produse, a declarat comisarul european pentru piața internă, Thierry Breton, citat de Le Figaro. „În general – nu vreau să prejudiciez rezultatele anchetei pe care o deschidem – dar, în general, dacă mă uit la ce se întâmplă cu anchetele pe care le deschidem, se ajunge adesea la creșteri ale taxelor vamale de 10 până la 20%”, a declarat el la postul de televiziune francez LCI.
Cu toate acestea, Thierry Breton a rămas prudent în ceea ce privește rezultatul acestei proceduri. „Vom vedea”, a repetat el de mai multe ori. Miercuri, președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunțat deschiderea unei anchete privind subvențiile publice chineze pentru mașinile electrice, pentru a apăra industria europeană de prețurile considerate „artificial de scăzute”. Dacă, la finalul anchetei, Comisia va constata încălcări ale normelor comerciale, ar putea impune taxe vamale punitive pentru vehiculele chinezești, cu riscul de a declanșa un război comercial cu Beijingul.
„În prezent, există taxe vamale de 10% pentru vehiculele electrice care sosesc în Europa din China. Dacă iau ca exemplu Statele Unite, acestea sunt de 27,5%”, a subliniat Thierry Breton. În cadrul anchetei, europenii vor examina „subvențiile directe sau indirecte primite” de către constructori, a adăugat el. „Vor exista discuții cu autoritățile chineze, cu constructorii auto”, a precizat Thierry Breton, adăugând că vor fi vizate „toate mașinile fabricate în China, indiferent de marca lor”. Experții estimează că vehiculele chinezești au un avantaj de cost de aproximativ 20% față de cele fabricate în Europa.
Dar acolo unde Bruxelles suspectează practici ilegale, Beijingul crede că pur și simplu culege roadele investițiilor sale. Potrivit Chinei, abordarea europeană este un „protecționism flagrant” și „va avea un impact negativ asupra relațiilor economice și comerciale dintre China și Uniunea Europeană”. China mizează de mult timp pe propulsoarele electrice în industria auto și este cu mult înaintea Europei în ceea ce privește tehnologiile de baterii.