Studiu: România are un cost de salarizare per mașină fabricată mai mic decât China

Da mai departe!

Firma germană de consultanță Oliver Wyman a realizat un studiu al componentei costurilor de salarizare per mașină produsă în Germania, în comparație cu alte țări, făcând totodată și diviziuni pe segmente de piață.

Cea mai importantă concluzie a studiului este că Germania e de departe cea mai scumpă țară în materie de salarizare per automobil fabricat din lume, în studiu fiind analizate țările care au uzine auto ce produc un volum semnificativ de automobile, nu doar nici producători de volum mic.

Industria auto din Germania a avut, anul trecut, una din cele mai dificile perioade din ultimele decenii. Aceasta încă mai continuă, fiind doar parțial atenuată de revigorările de vânzări. În rest, un număr mare de angajați au fost concediați sau urmează să fie obligați să plece, iar numeroși furnizori auto au tăiat și ei din schema de personal, unii chiar falimentând.

În Germania, în costurile medii de salarizare a angajaților într-o mașină sunt de 3.307 dolari SUA, calculele fiind făcute dolari pentru o mai bună comparație internațională.

Autorii studiului spun că acest cost mare e determinat de salariile mai mari din Germania, de reglementările mai stricte și de sindicate, dar și de productivitatea mai mică a mai multor fabrici, care și-au redus producția între timp, dar au rămas la un număr relativ mare de angajați.

Uzinele din Germania sunt automatizate pe partea de producție de caroserii și multe alte componente, dar pe linia de asamblare încă mai implică un număr mare de oameni, spre deosebire de China, unde există multe uzine care au minimizat prezența oamenilor la aproape toate etapele de asamblare.

Același studiu mai spune că mașinile electrice, dacă sunt fabricate în volum mare, pot genera costuri simțitor mai mici e salarizare per automobil, începând de la 1.660 dolari per mașină. Însă producătorii de mașini electric care operează cu volume mici de producție au costuri uriașe care trec uneori de 10 mii dolari per automobil.

Totuși, vorbind de producția în volum mare, studiul confirmă ceea ce spuneau și furnizorii auto — că mașinile electrice au nevoie de mai puține componente, mai puțin R&D din partea furnizorilor, și implică mai puțină forță de muncă în producția finală.

E mult mai interesantă comparația între costurile de salarizare per mașină făcute de germani pentru fiecare țară. Așadar, am menționat mai sus că Germania are cel mai mare cost de salarizare, de 3.307 dolari/mașină.

Ea e urmată de Marea Britanie, o țară considerată de asemenea scumpă, cu un cost de 2.333 dolari/mașină, iar pe locul 3 în topul celor mai scumpe țări se află Italia, cu un cost de 2.067 dolari/mașină. Franța e pe locul 4, cu 1.569 dolari/mașină.

Deci, pe primele 4 poziții sunt țări europene, care generează cele mai mari costuri. SUA e pe locul 5 și generează costuri de doar 1.341 dolari/mașină, deci de 2,5 ori mai puțin decât Germania. Iar aici autorii studiului atrag atenția că această discrepanță, cooptată cu tarifele din SUA, ar putea determina producătorii auto germani să mute o parte din producție din Germania în SUA.

Japonia e mult mai competitivă decât Germania și SUA în costul de salarizare per mașină, arată studiul, având doar 769 dolari/mașină, iar asta se datorează volumului mare de producție raportat la numărul de angajați și liniile de asamblare eficiente, construite după principiul producției sincronizate cu exactitate.

Surpriza cea mare a concluziilor germanilor vine la țările cu cel mai mic cost de salarizare. China nu mai e țara cu cel mai mic cost al forței de muncă, având 597 dolari/mașină. Mai există alte 4 țări în care costurile de salarizare sunt mai mici decât în China, inclusiv România.

Turcia e țara care se clasează pe locul 4 în clasamentul celor mai mic costuri, deasupra Chinei, cu 414 dolari/mașină. Iar pe locul 3 se clasează Mexic, cu 305 dolari/mașină.

Pe locul 2 e plasată în mod surprinzător România.

Germanii au indicat că în România costul de salarizare per mașină e de doar 273 dolari. Deci, de 12 ori mai puțin decât în Germania și 2 ori mai puțin decât în China. Prin urmare, costul de salarizare în România e mai mic decât în China, conform acestui studiu.

Asta nu înseamnă că un angajat la o uzină auto din România primește un salariu de 12 ori mai mic decât unul din Germania. Însă înseamnă că volumul de producție în România, raportat la numărul de angajați din uzină și cei implicați în dezvoltare, rezultă într-un cost de 12 ori mai mic decât în Germania per automobil produs și de 2 ori mai mic decât în China.

Iar țara cu cel mai mic cost de salarizare a fost desemnată Maroc, unde cifra e de doar 106 dolari/mașină. Nu în zadar Dacia are două uzine în Maroc, deci, iar pe lângă asta și Stellantis e deja prezent în forță în Maroc.

Related posts