O analiză a costurilor de utilizare pentru un automobil electric arată că mașinile cu baterii au ajuns deja mai ieftin de folosit, pe o perioadă de cinci ani, decât mașinile cu benzină.
Nu mai puțin de 8.000 de dolari este diferența în favoarea unui autovehicul electric, în acest moment, în competiție cu un autovehicul cu benzină, după cum susține JD Power într-un studiu realizat în SUA, la comanda Automotive News, la prețurile curente ale carburanților, tarifele la energie, taxe și impozite, plus alte cheltuieli, analiza urmărind atât achiziția, cât și leasingul.
Calculele făcute au pornit de la prețurile de achiziție, care sunt fără discuție mult mai mari pentru mașinile electrice. Cifrele JD Power au arătat că, în medie, vehiculele electrice au un preț de tranzacționare de 57.584 dolari, cu aproximativ 13.000 de dolari peste media vehiculelor cu benzină.
Acesta este motivul principal pentru care cumpărătorii de automobile sunt reticenți când vine vorba despre achiziția unei mașini electrice. Evident, înlesnirile fiscale, fie că sunt bonusuri, fie scutiri de taex și impozite, micșorează această diferență, dar ea rămâne în continuare una însemnată în acest moment.
Subvențiile acordate de SUA pot ajunge până la 7.500 de dolari, sub formă de credite fiscale, valoarea fiind apropiată de media pe care țările din Europa o acordă la achiziție sub forma unei subvenții, în cele mai multe dintre statele membre. Pe lângă această subvenție, tarifele la încărcarea bateriei versus plinul cu benzină, tarifele la asigurări, alte taxe și impozite, pot anula pe parcursul anilor diferența de preț.
Calculul făcut de specialiști a evidențiat o medie de 3.000 de dolari în favoarea mașinilor electrice, atunci când sunt cumpărate cu banii jos, și o medie de 1.800 de dolari în defavoarea mașinilor electrice, când sunt cumpărate în leasing. Dar fiind vorba despre o medie, calculele au arătat că sunt state care asigură un avantaj financiar care depășește în unele cazuri 8.000 de dolari, în timp ce doar un stat, mai puțin prietenos cu vehiculele electrice, face în așa fel încât acestea să fie mai scumpe pe parcursul unei utilizări de cinci ani.
Situația este destul de asemănătoare și în Europa, unde facilitățile fiscale diferă de la un stat la altul. România este un bun exemplu despre cum influențează achiziția de mașini electrice subvenția de la stat. Dacă în urmă cu un an, când țara noastră oferea cea mai mare reducere de preț, prin tichetul Rabla Plus, care depășea 10.000 de euro, astăzi valoarea acestuia a coborât la jumătate, dar acest lucru a frânat puternic achizițiile de vehicule electrice.
Pentru o mașină electrică alimentată cu energie de la domiciliu, costul energiei consumate pentru o medie de 15.000 km anual se poate limita la aproximativ 1.000 de euro, față de consumul de benzină care costă cel puțin dublu. Asta înseamnă că, pe parcursul a cinci ani, diferența de preț, care astăzi este de cel puțin 10.000 de euro la modele din același segment, doar prin economia de energie se recuperează 5.000 de euro, la care se adaugă cei 5.000 de euro acordați prin Rabla Plus.
Alte economii se vor face la costurile de întreținere și utilizare, care sunt mai mici pentru electrice. Un lucru este evident: cu cât mașina este într-un segment mai mare, cu atât crește diferența de preț, care devine mai greu de recuperat.
Specialiștii de la JD Power susțin că, odată cu scăderea prețurilor de achiziție la electrice, rata de acceptare a acestui tip de propulsie va crește rapid, deoarece interesul populației pentru acest tip de vehicul rămâne ridicat, în pofida scăderii cererii în ultimele luni.