Un procent de 57% dintre europeni sunt în favoarea subvenţionării carburanţilor sintetici regenerabili (RSF), arată un sondaj efectuat de Bosch în rândul europenilor cu privire la viitorul sistemelor de propulsie, potrivit căruia ponderea sistemelor de propulsie electrice ar trebui să o depăşească pe cea a motoarelor cu combustie până în 2030, iar două treimi dintre europenii chestionaţi nu vor să trăiască fără autovehicule.
Potrivit unui sondaj reprezentativ realizat în iunie 2020 de către institutul de cercetare a pieţei Innofact în numele Bosch, niciun tip de sistem de propulsie nu şi-a pierdut relevanţa – indiferent dacă este vorba de baterii sau celule de combustie, motoare pe benzină sau diesel. Dacă cei 2.500 de respondenţi din Germania, Franţa şi Marea Britanie ar trebui să opteze mâine pentru un autovehicul nou, unul din doi ar opta pentru un motor cu combustie independent pentru autovehiculul lor principal şi aproximativ unul din trei pentru al doilea autovehicul. Cu toate acestea, la întrebarea care ar fi cel mai frecvent utilizat sistem de propulsie în anul 2030, aproximativ 68 de procente dintre cei chestionaţi consideră că propulsia electrică este pe prima poziţie, înaintea modelelor hibrid şi a celor cu combustie.
Participanţii la sondaj au recunoscut potenţialul autovehiculelor propulsate cu tehnologia celulelor de combustie, aproximativ unul din trei considerând tehnologia celulelor de combustie drept viitorul mobilităţii.
”Mobilitatea electrică este pe cale să câştige cursa, iar aceasta reprezintă o veste bună. Numai în acest an, Bosch investeşte 500 de milioane de euro în acest domeniu. În acelaşi timp, rafinăm continuu motorul cu combustie internă – pentru că încă este necesar”, a declarat Stefan Hartung, membru al consiliului de administraţie Robert Bosch GmbH şi preşedinte al sectorului de activitate Soluţii de mobilitate.
Când au fost întrebaţi dacă preferă stimulente pentru autovehiculele echipate exclusiv cu motoare cu combustie, pe lângă numeroasele subvenţii guvernamentale pentru autovehicule electrice şi modele hibrid plug-in, 70 de procente dintre europenii chestionaţi au răspuns afirmativ.
Numărul respondenţilor în favoarea stimulentelor guvernamentale pentru achiziţia de autovehicule noi cu un sistem de propulsie convenţional este cel mai mare în Italia, cu 83 de procente şi cel mai mic în Marea Britanie, cu 60 de procente. În Franţa, 77 de procente din respondenţi sunt pentru; în Germania, 62 de procente.
”Stimulentele oferite pentru motoarele moderne cu combustie pot accelera reînnoirea parcului auto, ceea ce ar ajuta, de asemenea, mediul şi clima”, spune Hartung.
Puţin sub o treime dintre europeni ar dori ca această subvenţie să fie de cel puţin 9.000 de euro. Această sumă este egală cu reducerea maximă oferită în prezent de guvernul german pentru achiziţionarea unui autovehicul electric.
”Sunt notabile două constatări: în primul rând, 72 de procente din locuitorii oraşelor din cele patru ţări europene în care a fost efectuat sondajul consideră că motorul cu combustie merită subvenţionare. În al doilea rând, majoritatea (80 de procente) dintre tinerii între 18 şi 29 de ani susţin, de asemenea, stimulentele pentru autovehiculele cu motoare cu combustie”, relevă sondajul.
Chiar şi autovehiculele cu motoare convenţionale pot funcţiona într-un mod neutru din punct de vedere climatic. Cheia pentru aceasta stă în carburanţii sintetici regenerabili (RSF), care sunt fabricaţi din hidrogen regenerabil şi CO2 captat din aerul înconjurător. În medie, 57 de procente dintre cei care au luat parte la sondajul Bosch au fost de acord că RSF ar trebui să beneficieze de reduceri fiscale, spun specialiştii.
„Nu există nicio cale de a evita carburanţii sintetici regenerabili dacă vrem să ne atingem obiectivele climatice. Doar cu RSF, cele peste un miliard de autovehicule aflate deja pe şosele vor putea să contribuie la nivel mondial la limitarea încălzirii globale”, spune Hartung.
În Europa, este puţin probabil ca statutul autovehiculului şi importanţa acestuia pentru mobilitate să se schimbe în curând. În jur de 60 de procente dintre cei chestionaţi în Germania, Franţa, Italia şi Marea Britanie nu îşi pot imagina viaţa fără un autovehicul, iar o majoritate clară din restul de 40 de procente sunt pregătiţi să renunţe la autovehicul doar pentru o parte din timp.
Nivelul de necesitate al autovehiculelor în Europa rurală este de 77 de procente. De altfel, aceste descoperiri sunt, în linii mari, similare în rândul tinerilor cu vârste cuprinse între 18 şi 29 de ani, dintre care aproximativ jumătate se pronunţă în mod clar în favoarea unui autovehicul. În timp ce 61 de procente dintre cei chestionaţi în Germania şi 47 de procente în Marea Britanie au invocat o flexibilitate mai mare ca fiind cel mai important motiv pentru a avea o autovehicul, 41 de procent dintre respondenţii francezi au declarat că au nevoie de acesta în principal pentru lucru.
Spre deosebire de aceştia, 55 de procente dintre italienii chestionaţi preferă autovehiculul faţă de alte forme de mobilitate, pe care le consideră mai puţin confortabile.
”În viitorul apropiat, autovehiculul va rămâne principalul mijloc de transport – şi are perspective excelente de a deveni mai puţin dăunător climei”, declară Hartung.
Obiectivul Bosch este să poată contribui la mobilitatea oamenilor într-un mod accesibil şi ecologic.
”Bosch îşi propune să facă transportul cât mai economic din punct de vedere al consumului de resurse şi urmăreşte viziunea mobilităţii neutre cu privire la CO2 şi practic fără emisii, în mai multe moduri. În abordarea sa asupra viitoarei tehnologii pentru sistemele de propulsie, furnizorul de echipamente şi servicii păstrează o abordare deschisă. Pe de o parte, Bosch îşi propune să devină lider de piaţă în domeniul electromobilităţii cu autovehicule echipate cu baterii şi tehnologia celulelor de combustie. Autovehiculele electrice sunt neutre din punct de vedere climatic dacă puterea de încărcare şi hidrogenul provin din surse regenerabile. Pe de altă parte, Bosch continuă să rafineze motoarele cu combustie, pentru a limita încălzirea globală şi pentru a proteja mediul cât mai mult posibil”, precizează grupul.
Dacă funcţionează pe bază de RSF, motoarele pe benzină şi diesel pot fi, de asemenea, neutre din punct de vedere climatic.
Bosch preconizează că aproximativ o treime din numărul total al autovehiculelor nou înmatriculate la nivel mondial vor fi pur electrice până în 2030. Două treimi din totalitatea autovehiculelor noi vor fi propulsate în continuare de motoare cu combustie, multe dintre acestea fiind modele hibrid.