Apropierea momentul în care vor intra în vigoare noile limite ale emisiilor de CO2, în 2025, i-a determinat pe constructorii auto să caute cele mai bune soluții pentru flotele vândute, astfel încât să nu fie nevoiți să plătească amenzi usturătoare. Eliminarea motoarelor diesel este una dintre aceste soluții, chiar dacă acest tip de propulsie rămâne unul dintre favoritele publicului.
Dacia este una dintre companiile auto care au renunțat definitiv la motoarele diesel, odată cu finalul vieții lui Duster 2. Toyota a făcut acest pas de mai mult timp, înlocuind celebrele sale dieseluri cu motoarele hibride, la fel de economice și cu performanțe asemănătoare. La polul opus se află VW Group, care mai vinde în continuare mașini echipate cu cunoscutele TDI-uri, chiar dacă se pregătește să le elimine în anii următori.
Al doilea cel mai mare producător de autovehicule din Europa, Stellantis, se pregătește de asemenea să intre în familia companiilor auto fără diesel și a făcut deja un pas important pe segmentul autoturismelor, unde gama este acoperită astăzi în mare parte de motorizări hibrid. Pe segmentul de vehicule comerciale, situația este puțin mai delicată și puțini sunt constructorii auto care au îndrăznit să facă pasul cel mare, deoarece performanțele unui diesel pe o mașină de lucru sunt indiscutabile.
Odată cu lansarea noilor generații de modele, toate modelele destinate transportului de pasageri ale mărcilor Stellantis, adică Peugeot, Citroen, Opel și Fiat, au renunțat la motoarele alimentate cu motorină, după ce acest tip de propulsie revenise sub capota acestor mașini. Decizia finală a companiei franceze a fost ca, începând din această toamnă, să nu mai fie preluate comenzi pentru motoarele diesel ale modelelor Rifter, Berlingo sau Combo, potrivit informațiilor obținute de L’Argus, astfel încât după 1 ianuarie să nu mai fie livrate către clienți astfel de mașini. Singurele care vor rămâne disponibile vor fi cele pentru versiunile de marfă, Partner, Berlingo și Cargo, o decizie pentru acestea nefiind încă luată, chiar dacă Stellantis oferă alternative electrice pentru acestea.
Atât în Franța, cât și în România, în acest moment modelele amintite, Rifter de la Peugeot, Berlingo de la Citroen și Combo de la Opel pot fi configurate cu motoarele 1.5 BlueHDI de 100 sau 130 CP, ca alternativă la motorul pe benzină de 1.2 litri. Evident, există și soluțiile electrice, dar sunt mai scumpe.
Reamintim că Stellantis este una dintre puținele companii care au dezvoltat deja propulsii de tip fuel-cell, cu pile de combustie de hidrogen, care oferă autonomii foarte mari și timp de încărcare foarte scurt. Acestea ar putea deveni pe termen mediu și lung un foarte bun înlocuitor al dieselului, dar numai după o extindere masivă a rețelei de încărcare.