Spania va investi 4,3 miliarde de euro (5,11 miliarde de dolari) pentru a demara producţia de baterii şi vehicule electrice, folosind fondurile europene de redresare, a anunţat luni premierul Pedro Sanchez, transmite Reuters.
Planul guvernului, care urmează să atragă şi investiţii private, va include întregul lanţ de producţie, de la extragerea litiului la asamblarea celulelor de baterii şi fabricarea vehiculelor electrice, a explicat Sanchez.
Acesta a adăugat: „Este important pentru Spania să reacţioneze şi să anticipeze această transformare a sectorul auto european”. Din cei 4,3 miliarde de euro, un miliard de euro va fi alocat îmbunătăţirii infrastructurii de reîncărcare.
Sectorul privat ar putea contribui cu încă 15 miliarde de euro de euro la această iniţiativă, conform estimărilor Executivului spaniol.
După Germania, Spania este al doilea mare producător auto din Europa, şi locul opt pe plan mondial.
Cu noul program de investiţii, Sanchez se aşteaptă ca până în 2030 contribuţia la PIB a sectorului auto să ajungă la 15%, de la aproximativ 10% în prezent.
Şi Raul Blanco, secretar de stat pentru industrie în Guvernul de la Madrid, şi-a exprimat recent optimismul că va fi găsit un proiect alternativ pentru salvarea a mii de locuri de muncă, ameninţate de decizia Nissan de a-şi închide până la finalul anului cele trei fabrici din zona Barcelonei.
O fabrică unde să fie produse baterii pentru vehiculele electrice se numără printre cele 17 proiecte propuse de 13 companii pentru facilităţile Nissan, a explicat Raul Blanco, fără a preciza cine este în spatele planului privind bateriile.
Cele mai multe propuneri sunt legate de mobilitatea electrică, au informat oficialii spanioli.
Grupul suedez Volta Trucks, care produce vehicule electrice, este printre puţinii licitatori care şi-au făcut public interesul pentru fabricile Nissan, unde ar putea fi fabricat modelul Volta Zero.
Fabricile Nissan au aproximativ 3.000 de angajaţi în mod direct şi 20.000 în mod indirect, dacă se ţine seama de furnizori.
Cum închiderea unităţilor se apropie, ca parte a planului global de restructurare al producătorului auto nipon, sindicatele cer găsirea unor alternative şi solicită autorităţilor să-şi accelereze eforturile pentru rezolvarea problemei.
„Suntem optimişti până în ultimul moment”, a răspuns Blanco când a fost întrebat dacă va apărea un proiect viabil pentru salvarea locurilor de muncă. „Muncim intens pentru rezolvarea problemei”, prioritatea o reprezintă garantarea numărului maxim de slujbe, a adăugat oficialul spaniol.
Totuşi, Blanco a apreciat că planificatul proiect al SEAT, subsidiara spaniolă a Volkswagen, şi a firmei de utilităţi Iberdrola, de a construi o fabrică unde să fie produse baterii pentru vehiculele electrice este probabil prea mare pentru a fi găzduit de principala fabrică a Nissan din Barcelona, de 500.000 metri pătraţi.
Guvernul de la Madrid sprijină planul unei astfel de fabrici pentru a reduce dependenţa de bateriile din China, şi speră să o construiască în parteneriat public-privat, folosind fondurile europene de redresare.
Din fondurile UE de redresare, Spania ar urma să beneficieze de aproximativ 140 miliarde de euro până în 2023 şi intenţionează să aloce o mare parte pentru finanţarea unor proiecte industriale majore, menite să resusciteze şi să modernizeze economia, afectată sever de efectele pandemiei de coronavirus (COVID-19).