Șapte mari branduri auto au decis să se alieze pentru a crea o rețea de încărcare „fără precedent”, care să ofere clienților de automobile electrice acces la stații de mare putere, pe teritoriul Americii de Nord. Anunțul vine ca răspuns la deschiderea limitată a rețelei Tesla către alte mărci auto.
Mărcile premium BMW și Mercedes-Benz, grupul Stellantis, împreună cu americanii de la General Motors și mărcile asiatice Hyundai, Kia și Honda au anunțat că urmează să înființeze o nouă companie care să creeze o rețea de încărcare „fără precedent”, cu un număr de cel puțin 30.000 de puncte de încărcare de mare putere, în zone urbane și pe autostrăzi „pentru a se asigura că clienții pot încărca oricând și oriunde au nevoie”.
Stațiile de încărcare vor folosi atât sistemul de încărcare CCS, utilizat în prezent de companiile europene și asiatice, cât și standardul NACS, utilizat de Tesla în rețeaua Supercharger, după cum au anunțat cele șapte companii, subliniind indirect faptul că vor să concureze rețeaua Tesla, care în prezent este dominantă în SUA, ca număr. „Noile stații de încărcare vor fi accesibile tuturor vehiculelor electrice alimentate cu baterii de la orice producător auto care utilizează Sistemul de încărcare combinat (CCS) sau Standardul de încărcare nord-american (NACS)”, transmit cele șapte companii, ceea ce înseamnă că în aceste stații vor putea încărca și mașinile Tesla. Mai mult, constructorii spun că și-au propus ca „rețeaua să devină lider în America de Nord”.
Tesla a început un proces de deschidere a rețelei către alte mărci, dar inevitabil condiționează accesul de montarea de prize pe standard NACS. Mai multe companii au anunțat că din 2025 vor echipa mașinile cu prize NACS, între acestea numărându-se Ford și Mercedes.
Planul este unul ambițios, astfel încât primele stații să fie deschise anul viitor, având o arhitectură bazată pe mai multe puncte de încărcare DC, de mare putere. De asemenea, intenția este de a construi stații complete, cu toalete, servicii de alimentație publică și alte servicii, inclusiv experiențe premium, spre deosebire de cele mai multe stații Tesla, care sunt doar simple panouri de încărcare, în aer liber.
Clienții vor avea acces din mașină pentru a face rezervări, planificare și navigare inteligentă, aplicații de plată, management transparent al energiei. Rețeaua va folosi tehnologia Plug & Charge pentru a îmbunătăți experiența clienților, ceea ce înseamnă că plata se face automat, din contul de client.
În Europa, o parte din cele șapte companii (BMW, Mercedes și Hyundai Group), împreună cu grupul VW, au creat Ionity, una dintre cele mai mari rețele de încărcare de mare putere, care are însă mai puțin de 3000 de puncte de încărcare, în circa 500 de stații, și acoperă doar vestul Europei.
Potrivit Departamentului pentru Energie al SUA, în iulie 2023, în Statele Unite există 32.000 de încărcătoare rapide DC disponibile public pentru a fi utilizate de 2,3 milioane de vehicule electrice, un raport de 72 de vehicule per încărcător. Cele mai multe, aproape 20.000 de puncte, aparțin Tesla, iar din acestea, mai puțin de jumătate vor fi deschise altor mărci. NREL (National Renewable Energy Laboratory) estimează că în SUA vor fi necesare 182.000 de încărcătoare rapide DC pentru a susține intrarea pe șosele a 30-42 de milioane de vehicule, până în 2030.