Prețul automobilelor electrice a scăzut sistematic în China, în ultimii șapte ani, în timp ce în Europa s-a menținut constant și chiar a crescut în ultimul an, pe fondul crizei de semiconductori. O analiză a evoluției priețurilor vehiculelor electrice arată că în loc să se micșoreze distanța dintre prețurile motorizărilor cu combustie și cele electrice, aceasta s-a mărit în Europa și SUA.
Un studiu privind evoluția prețurilor automobilelor electrice din Europa, comparativ cu cele din China și SUA, realizat de Jato Dynamics, arată că în prima jumătate a anului 2022, în plină criză de componente electronice, prețul mediu de vânzare al unui automobil electric (BEV) de pe piața din China ajunsese la 31.829 euro, în timp ce în Europa prețul mediu se apropia de dublul acestei valori: 55.821 euro. SUA reușea să treacă chiar și de dublu, cu 63.864 euro preț mediu.
Un an mai târziu, prețul mediu a continuat să scadă în China, ajungând la 31.165 de euro, în timp ce în Europa a urcat la 66.864 euro, fiind cu 115% mai mare decât în China. În SUA a înregistrat aceeași tendință, ajungând la 68.023 euro, respectiv cu 118% peste China. Creșterea de preț din Europa a fost de 20%, iar în SUA de 7 procente, într-o perioadă în care chinezii au reușit să reducă prețul cu două procente.
Același studiu mai arată că pe piața chineză, în 2023, peste 78% din mașinile vândute în China aveau prețuri sub 40.000 de euro, iar o treime aveau un preț de listă sub 20.000 de euro.
Datele publicate de Jato arată că în Europa, cele mai mari prețuri medii ale automobilelor electrice aflate la vânzare sunt în Cehia, Danemarca și Elveția, dar în total sunt 12 țări europene cu prețuri medii peste media UE. România se află în zona cea mai accesibilă a vehiculelor electrice, prețul mediu calculat fiind de circa 62.000 de euro. Mai mici decât la noi sunt doar prețurile din Croația, Grecia și Norvegia. De altfel, țara nordică cunoscută pentru vânzările ridicate de vehicule electrice are și cea mai mare cotă de piață a electricelor, 82%, în timp ce în Cehia ponderea este de numai 3 procente. România se află într-o zonă sub media europeană (14%) cu o pondere de 10% a mașinilor exclusiv electrice, în pofida celei mai mari subvenții acordate de stat.
Analizele Jato mai arată că diferența de preț dintre mașinile cu combustie și cele electrice este de minim 18.285 euro în Europa și de 24.400 euro în SUA, suma fiind aproape egală și chiar mai mult decât valoarea celui mai ieftin automobil cu combustie disponibil pe piață.
În același timp, oferta de automobile 100% electrice este net superioară în China, unde sunt disponibile pe piață în 2023 un număr de 235 modele diferite, aproape dublu față de Europa, unde comnstructorii oferă 135 de modele electrice, și de patru ori mai mare decât în SUA, unde sunt doar 51 de modele. De asemenea, studiul subliniază că diferențele de preț se regăsesc chiar și la o comparație după puterea motoarelor, astfel încât oferta să poată fi una comparabilă.
Analiștii Jato reamitesc faptul că dezvoltarea industriei auto și în special a segmentului electric din China a beneficiat de subvenții în valoare de 57 de miliarde de dolari din partea statului, între 2016 și 2022, în cadrul Planului de Dezvoltare a Industriei de Vehicule cu Energie Nouă. Cu ajutorul acestor bani, companiile au reușit să dezvolte modele noi, să-și extindă capacitățile de producție și să producă mașini mult mai ieftine, cu prețuri apropiate de cele ale mașinilor cu combustie. Pe lângă acest ajutor, China se bazează pe costuri cu forța de muncă infinit mai mici decât cele din Europa sau SUA, cele mai mari salarii ale chinezilor fiind în regiunea Beijing, unde muncitorii sunt plătiți cu 3,7 dolari pe oră, în condițiile în care Europa are un salariu mediu orar de 30 de euro. Diferențele sunt vizibile inclusiv la modelele produse de mărcile europene, pe ambele piețe. Un VW ID.4 fabricat în China costă pe această piață 24.879 euro, preț de retail, în timp ce în Europa începe de la 38.900 de euro, modelul fiind fabricat în Germania. Un alt exemplu este Ford Mustang Mach-e, care în China este produs și vândut cu 47.000 de euro, iar în SUA (model produs în Mexic) este vândut cu 55.110 euro.
Acestea sunt principalele motive pentru care în Europa cererea de automobile electrice a frânat foarte mult în 2023, toți constructorii fiind de acord că este nevoie de noi modele, cu prețuri mult mai mici, pentru deblocarea acestei piețe. Atât VW, liderul pieței de automobile din Europa, cât și principalii rivali, Stellantis și Renault, au anunțat modele care vor avea prețuri sub 25.000 de euro, însă apariția lor este programată abia peste 2 – 3 ani, când prețurile mașinilor din China vor fi și mai mici.