Cererea globală pentru vehicule electrice a încetinit, pe fondul lipsei infrastructurii de încărcare, context în care 58% dintre consumatori au declarat că intenţionează să cumpere o maşină ecologică, conform rezultatelor celei de-a V-a ediţii anuale a raportului EY Global Mobility Consumer Index.
Potrivit sursei citate, deşi, la nivel global, ponderea celor care intenţionează să achiziţioneze un vehicul electric a crescut de la 55% la 58%, în 2024 faţă de anul anterior, cererea începe să stagneze, după ce aceasta s-a majorat de la 30% la 55% în intervalul 2020 – 2023.
Peste un sfert dintre respondenţi (27%) îşi motivează dezinteresul pentru cumpărarea unui vehicul electric prin faptul că infrastructura de încărcare lipseşte, 25% au declarat că sunt preocupaţi de autonomia vehiculelor electrice, iar 18% au spus că încărcarea vehiculelor electrice durează prea mult.
În premieră, cel mai recent studiu EY a identificat şi temeri privitoare la costul ridicat al înlocuirii bateriilor, menţionate de către 26% dintre potenţialii cumpărători.
Analiza de specialitate relevă faptul că, în 2024, preţurile ridicate ale carburanţilor au continuat să devanseze alţi factori care i-au motivat pe consumatori să cumpere un vehicul electric, 37% dintre respondenţi invocându-l drept principalul motiv. În schimb, preocupările legate de protecţia mediului şi-au pierdut constant din importanţă în ultimii ani (doar 34% dintre respondenţi l-au menţionat ca factor încurajator în 2024, comparativ cu 49% în 2021).
“Per total, la nivel mondial, intenţia de achiziţionare a unui autovehicul de orice tip a crescut de la 44% la 51% (…) În acelaşi timp, pieţele europene au înregistrat o creştere a intenţiei de cumpărare a unui automobil în următorii doi ani, în special în Marea Britanie, unde intenţia a crescut puternic de la 45% în 2023, la 56% în acest an, ceea ce a avut drept rezultat depăşirea celorlalte ţări europene. Şi în Norvegia intenţia de a achiziţiona un automobil în următorii doi ani s-a majorat de la 34%, la 50% în ultimul an. În pofida creşterii intenţiei de cumpărare a unui autovehicul pe termen lung în Marea Britanie, această majorare semnificativă nu s-a tradus în intenţie de achiziţie a unui vehicul electric, care a crescut doar la 59% anul acesta, de la 54% în 2023”, se menţionează în studiu.
În ceea ce priveşte mărcile preferate, datele arată că 30% dintre consumatorii din regiunea Asia-Pacific care intenţionează să cumpere un vehicul electric au cel puţin o marcă chinezească între primele trei preferinţe, dar această pondere scade la 16% în cazul respondenţilor latino-americani (Brazilia, Mexic, Columbia) şi la 12% în privinţa europenilor. Aceştia din urmă au declarat că principalul motiv pentru care ar lua în considerare o marcă de vehicule electrice chinezească este posibilul raport calitate-preţ (59%) şi atractivitatea vehiculelor oferite (51%), în timp ce raportul calitate-preţ a reprezentat un factor mai puţin important în cazul respondenţilor din Asia-Pacific.
De asemenea, conectivitatea autovehiculelor a devenit un aspect-cheie pentru consumatori, iar 60% dintre aceştia au indicat că, dacă o tehnologie ar fi disponibilă, ar utiliza-o.
Referitor la costul serviciilor aferente autovehiculelor conectate, la nivel mondial, 49% dintre respondenţi au menţionat că sunt prea scumpe, cu 45% pentru cei din Europa.
Totodată, 36% din totalul celor chestionaţi la nivel global au afirmat că au temeri legate de transmiterea de date sensibile.