Producătorii chinezi de vehicule electrice (VE), care au depășit rivalii străini pentru a ajunge pe primul loc în clasamentul vânzărilor la nivel național, ajung în Europa și se confruntă cu un nou set de provocări, scrie Reuters.
Stereotipurile privind producția chineză, costurile de import și o piață a vehiculelor electrice mai puțin dezvoltată sunt doar câteva dintre problemele pe care mărcile chinezești precum BYD, Nio și MG de la SAIC vor trebui să le depășească pentru a prospera în Europa.
Acestea au avut un început promițător. Dintre vehiculele electrice noi vândute în Europa până în prezent în acest an, 8% au fost fabricate de mărci chinezești, în creștere de la 6% anul trecut și 4% în 2021, potrivit companiei de consultanță auto Inovev.
Și vor veni și mai multe. Cel puțin 11 EV-uri noi, de masă, fabricate în China, vor fi lansate în Europa până în 2025, potrivit unui studiu realizat de Allianz.
Constructorii auto occidentali sunt agitați, iar Carlos Tavares, directorul general al constructorului auto Peugeot-to-Fiat Stellantis a avertizat luna trecută cu privire la o „invazie” de EV-uri chinezești ieftine în Europa.
Dar aceștia ripostează și ei cu propria lor serie de lansări de vehicule electrice și planuri de reducere a costurilor de producție și a prețurilor, astfel încât noii veniți chinezi vor trebui să fie la înălțimea așteptărilor.
La o ședință de informare organizată săptămâna trecută la Beijing, Chen Shihua, adjunctul general al asociației producătorilor de automobile din China, a avertizat că membrii săi ar putea să se împrăștie prea mult în planurile lor de expansiune.
„Nu este atât de ușor pentru producătorii noștri de automobile să se globalizeze”, a declarat Shihua. „Ar trebui să fim atenți la riscuri… în prezent, companiile ar putea fi prea întinse, intrând în fiecare regiune fără un obiectiv clar”.
Ca un semn al ambițiilor lor, Congresul mondial al producătorilor chinezi de vehicule electrice va avea loc la München în luna septembrie a acestui an, în cadrul salonului auto IAA din Germania, prima dată când conferința va avea loc în străinătate.
Asul din pachetul lor este prețul. Prețul mediu al unui VE în China a fost mai mic de 32.000 de euro (35.000 de dolari) în prima jumătate a anului 2022, comparativ cu aproximativ 56.000 de euro în Europa, potrivit cercetătorilor de la Jato Dynamics.
Dar este probabil ca mărcile chinezești să se lupte să vândă mașini în Europa la fel de ieftin ca acasă. Logistica, taxele de vânzare, taxele de import și îndeplinirea cerințelor de certificare europene, toate acestea adaugă costuri, a declarat Spiros Fotinos, CEO pentru Europa al mărcii chineze Zeekr, deținută de Geely (GEELY.UL).
MG – cea mai bine vândută marcă de producție chineză în Europa – a declarat că cea mai mare provocare a fost aducerea mașinilor din China la locurile de distribuție europene prin porturi saturate și cu termene de livrare lungi.
Preferințele europene, cum ar fi preferințele pentru baterii mari pentru a alimenta călătorii mai lungi, ar putea, de asemenea, să adauge costuri, a declarat Alexander Klose, șeful de peste mări al companiei chinezești Aiways, start-up în domeniul EV.