Previziuni incerte pentru piața auto europeană din acest an

Da mai departe!

Creșterea livrărilor de automobile din prima jumătate a anului, pe cele mai mari piețe ale lumii, ar putea să nu se mențină în a doua parte a anului, din cauza scăderii cererii, chiar dacă efectele crizei de semiconductori s-au redus substanțial.

Vânzările de autovehicule la nivel global și, mai ales, la nivel european, ar putea înregistra o frânare până la sfârșitul acestui an, dar rezultatele generale în luna decembrie vor fi peste cele din 2022, arată datele Asociației germane a producătorilor de automobile (VDA), care și-a îmbunătățit ușor previziunile față de analizele anterioare, dar se așteaptă la o încetinire a creșterii în lunile următoare.

Asociația germană estimează că piața de automobile din Europa va crește cu circa 9 procente, la un nivel de 12,3 milioane de vehicule, până la finalul anului, în creștere cu 0,3 puncte față de prognozele anterioare. La nivel global, VDA crede că volumul vânzărilor va ajunge la 75,7 milioane de vehicule, cu șase procente peste nivelul din 2022 și cu trei puncte procentuale peste previziunile anterioare, care mizau pe 74,9 milioane de vehicule. În același timp, piața auto din Germania, cea mai mare din Europa, este prognozată să crească mai lent decât cea din Europa, dar și aici asociația este mai optimistă și vorbește despre șase procente în loc de patru, câte erau prognozate pentru creștere anterior, cu un volum final de 2,8 milioane de vehicule, față de 2,7 milioane anterior.

Până la jumătatea anului, datele publicate de ACEA, asociația europeană a industriei auto, arată o creștere a vânzărilor de autovehicule în Europa de peste 17 procente, cu un volum de 6,59 milioane de vehicule. Dacă ritmul s-ar menține la nivelul actual, volumul înregistrat la finalul anului ar depăși 13 milioane de vehicule vândute.

„Nu ne așteptăm pentru trimestrele următoare la ceva pozitiv. Comenzile primite sunt slabe de ceva timp și acest lucru va deveni vizibil odată ce stocul de comenzi va fi epuizat”, a transmis Hildegard Müller, președinta VDA. Ea a mai avertizat că în acest moment producția de automobile crește pe baza comenzilor înregistrate anterior, dar nivelul este în continuare sub cel din 2019.

Mai mulți reprezentanți ai companiilor auto au remarcat în ultimele luni o scădere a comenzilor din partea clienților europeni, în contextul creșterii inflației și a prețurilor la energie. Vicepreședintele Dacia, Xavier Martinet, declara pentru Profit.ro la începutul săptămânii că este îngrijorat de evoluția pieței europene de automobile: “În general, pe întreaga piață, tendința comenzilor nu este fantastică. Putem vedea că piața este mai dură ca în ultimul an. Am unele îngrijorări legate de evoluția pieței în general”.

În România, piața auto a crescut în primele șase luni cu un procent foarte bun, cu peste 25%, în comparație cu 2022, dar înmatriculările vin ca urmare a livrărilor făcute de companii în baza comenzilor din lunile anterioare și pe fondul derulării programului Rabla. În total, în primele șase luni, s-au înmatriculat 72.787 de autoturisme, ceea ce generează optimism pentru un volum total, la finalul anului, de aproape 150.000 de autoturisme.

În cazul unei încetiniri a comenzilor pentru lunile următoare, având în vedere că există deja informații privind o cerere mai mică din partea cumpărătorilor români, piața ar putea înregistra o creștere mai mică, de circa 10 procente față de anul trecut, așa cum era estimată la începutul acestui an de reprezentanții industriei auto, dar la fel de bine, cu o nouă etapă Rabla, în toamna acestui an, piața auto din România s-ar putea menține la un ritm dublu față de media UE.

Related posts