Consacrat ca producător de automobile sport, cu motoare de performanță, constructorul Porsche s-a văzut încolțit de noile tendințe de electrificare a industriei auto. Chiar dacă s-a repliat rapid și a lansat unul dintre cele mai spectaculoase automobile electrice din lume, Taycan, Porsche nu renunță la propulsia cu combustie și face lobby pentru combustibilii sintetici, care ar putea salva motoarele tradiționale ale mărcii de la dispariție.
Porsche face o presiune vizbilă în ultimele luni pentru a impune în toate domeniile de interes acceptarea combustibililor sintetici, așa numiții e-fuels, în rândul tehnologiilor alternative de propulsie cu emisii zero. Chiar dacă nu poate fi vorba despre zero emisii de CO2 în cazul acestor combustibili, faptul că pentru producerea lor se elimină carbon din atmosferă este echivalat, de susținătorii acestei tehnologii, cu neutralizarea emisiilor de la țeava de eșapament.
Pe scurt, pentru producerea unei benzine sintetice, se folosesc substanțe bogate în carbon, prin captarea de CO2 sau CO din atmosferă. Energia folosită pentru această reacție chimică este generată de surse regenerabile, precum cea eoliană sau solară. De aici și numele de electro-combustibili, pentru a sublinia cumva neutralitatea lor.
Porsche a identificat în această nouă tehnologie o oportunitate uriașă de a continua producția și vânzarea de automobile cu combustie, un element esențial pentru reputația constructorului. Motoarele Porsche, chiar dacă în ultimul deceniu au intrat la dietă, au rămas la fel de zgomotoase, puternice și căutate de marii bogați ai lumii care doresc să trăiască pe viu experiența unui automobil Porsche. Celebrul model 911 este considerat de mulți „puriști” ai automobilului imposibil de electrificat, deoarece gestul ar echivala cu amputarea acestuia. Reprezentanții companiei iau în calcul să evite complet electrificarea lui 911, adică să-l vândă doar în țările în care vor mai fi permise motoarele cu combustie, chiar dacă în cazul altor modele au ales să le păstreze numele anterior. Oliver Blume, actualul șef al Porsche și cel care a primit și postul de CEO al grupului Volkswagen, este un puternic susținător al ideii de e-fuels, acesta fiind și motivul pentru care a condiționat participarea în Formula 1 de reglementarea acestor combustibili, începând din 2026. El spune că „se poziționează flexibil pentru o perioadă de tranziție pentru a oferi și modelul actual cu motor cu combustie”. Blume amintește într-un interviu acordat Automobilwoche că Porsche are una dintre cele mai ambițioase ținte de electrificare din industria auto, dar că nu vrea să renunțe la motoarele cu ardere internă. „Obiectivul nostru pentru o cotă BEV de peste 80% din livrările noi în 2030 este unul dintre cele mai ambițioase din industria auto. În același timp, sunt sigur că aceasta este calea corectă”, spune Blume, dar își exprimă limpede preocuparea pentru benzina sintetică. „Având în vedere numărul mare de vehicule cu motoare cu ardere internă – peste 1,3 miliarde la nivel mondial – accelerarea electromobilității nu este suficient de rapidă pentru a atinge obiectivele climatice de la Paris. Prin urmare, vedem e-Fuels ca un plus sensibil la electromobilitate. Sunt produse folosind energii regenerative și permit ca motoarele pe benzină să funcționeze într-un mod potențial aproape neutru din punct de vedere al CO2”. Numai că lobby-ul deschis al constructorului din Stuttgart pentru acești combustibili sintetici a generat și reacții critice din partea unor politicieni, care au acuzat compania că se opune eliminării motoarelor cu combustie. Șeful Porsche susține însă că aceștia reprezintă o soluție bună pentru toate domeniile de transport. „Combustibilii sintetici pot aduce o contribuție valoroasă la protecția climei. Regiunile lumii se dezvoltă cu viteze diferite în direcția electromobilității, astfel încât vehiculele cu motoare cu ardere vor fi încă pe șosele în deceniile următoare. Cu eFuels, flota de vehicule poate contribui la reducerea rapidă a CO2. În plus, combustibilii sintetici prezintă interes în toate sectoarele de transport: pentru industria auto, precum și pentru industria aviației și a transporturilor maritime. Ne vedem niște pionieri aici și dorim să susținem tehnologia ca pe o componentă a strategiei noastre clare și cuprinzătoare de sustenabilitate”, a mai explicat Oliver Blume.
Combustibilii sintetici, motiv de ceartă în interiorul UE
E-fuels sunt subiectul unor dezbateri controversate la nivelul Uniunii Europene, deoarece vocile care susțin impactul pozitiv al acestor carburanți în procesul de eliminare a carbonului sunt în balanță cu ecologiștii care susțin că o acceptare a acestora ar întârzia și mai mult introducerea propulsiei electrice. Singurul domeniu în care acești combustibili sunt promovați de toată lumea este cel al transporturilor de marfă și al aviației, unde electrificarea este dificil de introdus. Unul din argumentele susținătorilor combustibililor sintetici este cel referitor la „decarbonizarea” parcului auto existent, care nu poate dispărea atât de repede de pe șosele, dar ar urma să folosească doar astfel de carburanți obținuți cu energie regenerabilă, având o amprentă de CO2 neutră. În același timp, ar putea contribui la prelungirea vieții motoarelor cu combustie, oferind o alternativă mai ieftină pentru cetățenii cu venituri reduse.