Piața automobilelor de închiriat, care reprezintă una dintre sursele importante de venituri pentru industria auto, a scăzut în ultimii cinci ani din diverse cauze, începând cu pandemia de coronavirus și terminând cu războiul din Ucraina. Anul 2024 pare că aduce o revenire a vânzărilor de vehicule destinate afacerilor rent-a-car, chiar dacă cifrele sunt departe de cele din 2019.
Primele șase luni ale acestui an au adus o creștere foarte bună a înmatriculărilor de automobile în scopul închirierii, potrivit cifrelor Data Force, care monitorizează piețele importante din Uniunea Europeană. Cu un total de 779.000 de vehicule înmatriculate de companiile de rent-a-car, piața a crescut cu 24% față de anul trecut, însă este în continuare mai mică cu 30% față de situația din 2019, în același interval. Analiștii Data Force susțin că tendința de revenire este una destul de evidentă cu șanse mari ca nivelurile vânzărilor de mașini de închiriat să ajungă din nou la valori pre-pandemice.
Constructorii auto susțin în această perioadă achizițiile de către activitățile de rent-a-car, după ce în anii de criză a componentelor livrările s-au făcut mai degrabă către retail și către companii, în detrimentul închirierilor.
Din punct de vedere al piețelor cele mai importante, analiza arată că Spania, ca destinație majoră de turism, este și cea mai mare piață de rent-a-car, având o pondere de 25% a vânzărilor către închirieri, pe piața de mașini noi. Achizițiile de autoturisme pentru închirieri au împins Spania pe locul al doilea în Europa, după Germania, chiar dacă țara este doar pe locul cinci în Europa, după numărul total al înmatriculărilor lunare. În primele șase luni ale acestui an, Spania a înregistrat un volum total de 152.000 de vehicule pentru rent-a-car, față de 190.000 câte a înmatriculat Germania.
Pe de altă parte, statisticile arată că Marea Britanie a avut cea mai mare creștere a achizițiilor de mașini de închiriat, de 111% față de anul trecut, una dintre explicații fiind dată de „apatia” unora dintre companiile de închirieri în anii trecuți.
Din punct de vedere al tipului de propulsie, este arătat că a scăzut intereseul clienților pentru mașinile electrice. Sunt enumerate și câteva motive: incertitudinile privind rețeaua de încărcare și modalitățile de plată, anxietatea de autonomie, întrebările privind încărcarea rapidă înainte de predarea automobilului.
În acest moment, situația mai puțin favorabilă a mașinilor electrice a creat un cerc vicios. Automobilele au început să aibă o valoare reziduală scăzută, ceea ce este echivalent cu o depreciere mai mare decât a mașinilor termice. Acest lucru conduce la creșterea prețurilor de închiriere, care să compenseze pierderea, ceea ce accentuează scăderea cererii pentru aceste vehicule.
Datele din prima jumătate de an arată că ponderea vehiculelor electrice în înmatriculările de flote pentru închiriere a scăzut de la 6,4% la 3,8%. În cifre concrete, avem mai puțin de 30.000 de vehicule electrice înmatriculate de companiile de rent-a-car. Cele mai populare au fost Renault Megane E-Tech și, pe locul al doilea, Tesla Model Y.
Marca cu cele mai mari vânzări de automobile pentru închiriere rămâne VW (10,9% cotă de piață), care este lider și pe piața generală a autoturismelor. Pe locurile următoare se află Peugeot (8,5%), Renault (7,6%), Citroen (6,6%) și Ford (5,8%). Toyota și Dacia sunt mărcile care au cea mai mică pondere pe această piață.