Noul model electric e un dezastru! Volvo înlocuiește computerul central de pe fiecare EX90

Da mai departe!

La lansarea modelului EX90, Volvo a promis soluții software iminente pentru numeroasele sale probleme. Un an mai târziu, compania face schimbări mult mai ample. După câteva recalluri nereușite, Volvo va înlocui gratuit computerul central pe toate modelele EX90 din 2025.

Compania a petrecut mai bine de un an încercând să rezolve problemele software ale EX90, dar proprietarii continuă să raporteze defecțiuni și erori grave. Un proprietar a declarat pentru InsideEVs că EX90-ul său a fost „un incendiu într-un tren deraiat”.

Luni dimineață, am vorbit cu un proprietar de Volvo EX90 care a semnalat o mulțime de probleme cu modelul său din 2025: funcționalitate defectuoasă a funcției phone-as-a-key, o telecomandă (keyfob) inutilă, o cartelă-cheie care funcționează rar, probleme constante de conectare a telefonului, erori ale sistemului de infotainment și mesaje de avertizare. Nu am fost surprins, nu pentru că nu aș mai fi auzit de astfel de probleme, ci pentru că le-am experimentat personal cu mai bine de un an în urmă, la primul test drive al EX90. La acea vreme, Volvo a declarat că soluțiile software sunt iminente.

Astăzi, știm că problemele sunt mai profunde. Pentru a le rezolva, Volvo a anunțat marți că va înlocui computerul central de pe fiecare EX90 din 2025 cu noul computer de pe modelul din 2026. Este o recunoaștere tacită a faptului că firma nu poate rezolva problemele EX90 în timp ce lansează și vehiculele sale definite de software de generație următoare și că este mai simplu să înlocuiască computerul inițial decât să dezvolte un software fără erori pentru acesta. Pentru unii însă, prejudiciul adus brandului Volvo a fost deja cauzat.

„Spun fără exagerare că această mașină este un incendiu într-un tren deraiat”, mi-a spus prin email Sally Greer, cititoare InsideEVs și proprietară de EX90. Greer m-a informat că Volvo va înlocui computerul de pe EX90-ul său din 2025, iar compania a confirmat ulterior că noua unitate de înlocuire va fi montată pe toate modelele EX90. Noul computer este un nucleu bazat pe Nvidia Drive AGX Orin cu o putere de peste 500 TOPS (Trilioane de operațiuni pe secundă), despre care Volvo spune că va contribui la ambițiile sale de a dezvolta conducerea autonomă.

EX90-ul avea deja un senzor LIDAR și un sistem extins de camere, deși senzorul LIDAR nu este utilizat în prezent în nicio funcție de asistență a șoferului. Speranța este de a activa în cele din urmă conducerea autonomă prin colaborarea dintre LIDAR, radar și camere. Însă speranțele pentru progrese rapide către acest obiectiv au fost parțial anulate de numărul mare de probleme software apărute la EX90-ul inițial, ceea ce a forțat Volvo să aloce mai multe resurse pentru a rezolva problemele software existente, în loc să se concentreze doar pe viitoarele îmbunătățiri.

Acesta a fost un punct de vânzare cheie pentru EX90, care a fost promovat ca primul vehicul european definit de software (SDV) pus în vânzare în SUA, posibil alături de ruda sa mecanică apropiată, Polestar 3. (Deși această mașină a înregistrat probleme similare, conform relatărilor proprietarilor, ele par a fi mai puțin răspândite, iar Polestar nu a anunțat nicio înlocuire a sistemului computerizat.)

Vehiculele definite de software oferă numeroase avantaje față de mașinile proiectate în mod tradițional, inclusiv o mai bună integrare a funcțiilor software, costuri de producție mai mici și, teoretic, posibilități nelimitate de actualizare. Cu toate acestea, toate aceste beneficii vin la pachet cu un risc major: dacă nu poți construi hardware și software de clasă mondială pentru a susține sistemul, clienții tăi vor avea o experiență neplăcută.

Sally Greer poate confirma acest lucru. Proprietara în vârstă de 64 de ani din Minnesota și-a cumpărat EX90-ul după ce a deținut un XC90 din 2021 pe care l-a iubit timp de patru ani. Ea spune că, după ce s-a confruntat cu atâtea probleme de conectivitate a telefonului și de suport Google Assistant, a început să țină o evidență a frecvenței cu care sistemul a eșuat.

„Așadar, din cele 95 de deplasări pe care le-am avut de pe 27 august, telefonul și Google Assistant au funcționat de 22 de ori. Deci nu pot fi în contact cu lumea exterioară”, mi-a spus Greer la telefon. CarPlay, a adăugat ea, „pur și simplu nu funcționează”. Fie că este wireless sau prin cablu, s-a conectat cu succes de aproximativ 10 ori de când a primit mașina, estimează ea.

Chiar și deblocarea și pornirea mașinii reprezintă o problemă. „Funcția phone-as-a-key nu funcționează. Nu este fiabilă și am renunțat să o mai folosesc”, a spus ea, ceea ce se aliniază cu experiența mea de la primul test drive. „Am o telecomandă, iar aceea nu a funcționat din prima zi. Așa că mă bazez în totalitate pe cartela-cheie”.

Dar dacă plouă, Greer spune că de multe ori trebuie să țină cartela la senzorul de pe ușă timp de 60-90 de secunde. De obicei, spune ea, durează mai mult de 40 de secunde. De asemenea, a descris o situație înspăimântătoare în care EX90 a limitat puterea de ieșire în timp ce se integra pe autostradă, vehiculul refuzând să accelereze peste 65 km/h, chiar și cu pedala de accelerație la podea.

După ce am ascultat calvarul lui Greer și o mulțime de alte experiențe similare online, nu sunt surprins să aflu că Volvo renunță complet la computerul său SDV de primă generație. Compania a avut la dispoziție mai bine de un an pentru a rezolva aceste probleme și, dacă o soluție software ar fi fost ușoară, ar fi fost deja implementată. După ce a eșuat la prima sa tentativă de model electric de top, și cu temerile legate de tarife care afectează fundamentele afacerii, brandul trebuie acum să dea o lovitură de grație cu viitorul EX60 dacă vrea să-și recâștige succesul în sectorul electric.

Actualizarea computerelor EX90 existente la unitatea Nvidia de pe modelul 2026 – pe care mă aștept să o văd și în viitoarele modele Volvo – înseamnă că firma se poate concentra pe perfecționarea software-ului pentru acea unitate, în loc să fie nevoită să actualizeze continuu unități cu hardware defectuos.

Întrebarea este dacă această acțiune va recâștiga încrederea cumpărătorilor care au fost dezamăgiți de problemele EX90-ului lor. Greer, de exemplu, a încercat fără succes să obțină o răscumpărare din partea producătorului, deși am auzit o mulțime de povești despre răscumpărări de EX90. Având în vedere reputația Volvo de producător auto sigur și fiabil, trebuie să-mi imaginez că proprietarii săi au fost deosebit de surprinși de numărul de probleme cu EX90. Pentru Greer, problemele constante și atitudinea disprețuitoare a centrului de service local au îndepărtat-o definitiv de mașină.

„Unul dintre reprezentanții service-ului mi-a spus: ‘Când ați cumpărat această mașină, știați că este nouă și trebuie să aveți răbdare cu ea'”, a spus Greer. „Și l-am întrebat, bun, am plătit aproape 90.000 de dolari pentru mașină. Va avea Volvo răbdare și cu ratele mele de leasing? El nu a avut un răspuns.”

Un computer nou s-ar putea să nu o facă pe Greer să se mai întoarcă curând într-un showroom Volvo. Dar este un prim pas în direcția corectă pentru EX90 și ar trebui cel puțin să prevină ca prea mulți alți cumpărători să se simtă dezamăgiți. De asemenea, Volvo își respectă promisiunea de a menține EX90-urile actualizate, a declarat un purtător de cuvânt pentru InsideEVs prin email.

„În ceea ce privește actualizarea computerului, Volvo Cars se străduiește să-și îmbunătățească platformele și produsele de îndată ce este posibil din punct de vedere tehnic – în conformitate cu promisiunea noastră de a ne îmbunătăți continuu mașinile”, a declarat Sophia Durr Aurori, purtător de cuvânt al Volvo, prin email. „Ambiția noastră este ca, de îndată ce avem îmbunătățiri de oferit clienților noștri, să le ofere beneficii.”

Aurori spune că Volvo va oferi în curând detalii suplimentare despre actualizarea computerului. Dar dacă ești proprietarul unui EX90 afectat, ar trebui să ai deja un email despre asta în căsuța ta de email. Actualizarea unică va fi disponibilă gratuit la dealerul tău local Volvo.

Related posts