Mitsubishi Motors Corporation a anunțat încetarea acordului său de joint-venture cu Shenyang Aerospace Mit. Engine Mfg. Ltd. (Shenyang Aerospace Mitsubishi), marcând retragerea completă a producătorului auto japonez din sectorul de producție auto din China. Această decizie urmează încetării producției locale de mașini în 2023 și subliniază retragerea strategică a Mitsubishi pe fondul tranziției rapide a Chinei către vehiculele cu energie nouă.
Înființată în august 1997, Shenyang Aerospace Mitsubishi a fost o piatră de temelie a strategiei Mitsubishi în China, producând motoare atât pentru vehiculele marca Mitsubishi, cât și pentru numeroși producători auto chinezi. Joint-venture-ul, care și-a început operațiunile în 1998, a furnizat componente esențiale pentru propulsie, sprijinind liniile de asamblare locale ale Mitsubishi și producătorii terți. Cu toate acestea, pe 2 iulie 2025, compania a fost redenumită oficial Shenyang Guoqing Power Technology Co., Ltd., iar Mitsubishi Motors și Mitsubishi Corporation au ieșit din acționariat.
Într-o declarație, Mitsubishi Motors a citat „transformarea rapidă a industriei auto din China” ca motiv principal al ieșirii sale, subliniind o reevaluare strategică a priorităților sale regionale.
Ascensiunea și Decăderea Mitsubishi în China
Parcursul Mitsubishi în China a început în 1973 cu exporturile de camioane de tonaj mediu. La începutul anilor 2000, cele două joint-venture-uri de motoare ale sale furnizau sisteme de propulsie pentru aproximativ 30% din vehiculele produse la nivel național. Cu toate acestea, ascensiunea sectorului chinez de energie nouă, împreună cu slăbirea cererii pentru motoarele cu ardere internă, i-au erodat poziția pe piață.
Formarea GAC Mitsubishi în 2012 – un joint-venture 50:30:20 cu Guangzhou Automobile Group (GAC) și Mitsubishi Corporation – a fost inițial promițătoare. Vânzările au atins un vârf de 144.000 de unități în 2018, determinate de vânzările de 105.600 de unități ale SUV-ului Outlander. Cu toate acestea, livrările anuale au scăzut la 33.600 de unități până în 2022, pe fondul intensificării concurenței din partea mărcilor autohtone de vehicule electrice.
Până la 31 martie 2023, GAC Mitsubishi a raportat active totale de 4,198 miliarde de yuani (582 milioane USD) și pasive de 5,613 miliarde de yuani (778 milioane USD), lăsând o valoare netă de -1,414 miliarde de yuani (-196 milioane USD), conform dezvăluirilor GAC. În octombrie 2023, Mitsubishi a anunțat planuri de a opri producția locală și de a-și restructura operațiunile din China. GAC a preluat ulterior proprietatea deplină a joint-venture-ului, cu planuri de a repurpose fabrica pentru marca sa de vehicule electrice, Aion, vizând producția în masă până în iunie 2024.
Implicații Mai Ample
Retragerea Mitsubishi reflectă provocările mai ample cu care se confruntă producătorii auto străini pe piața electrificată din China. Mărci interne precum BYD și operațiunile localizate ale Tesla domină acum, în timp ce alte joint-venture-uri, cum ar fi GAC-FCA, s-au prăbușit complet.
„Peisajul auto din China a devenit un câmp de luptă pentru inovația vehiculelor electrice, unde producătorii auto tradiționali se luptă să concureze,” a declarat analistul industrial Chen Liwei, citat de presa chineză Jiemian news. „Retragerea Mitsubishi subliniază schimbarea ireversibilă către soluțiile autohtone.”