Ministerul Mediului a lansat, miercuri, ghidul „Infrastructură de alimentare verde”, care dă posibilitatea primăriilor, instituţiilor publice şi agenţilor economici să realizeze în perioada următoare proiecte de dezvoltare a infrastructurii de încărcare a autovehiculelor electrice şi hibrid.
Proiectele de infrastructură de alimentare verde, realizate după regulile descrise în ghidul de finanţare, vor putea fi depuse în perioada 15 septembrie – 15 octombrie 2016, la sediul Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM).
Programul, conceput ca unul multianual, cu o ţintă indicativă de 6.000 de puncte de alimentare instalate în reţea, până în 2020, este finanţat prin AFM şi beneficiază, pentru 2016, de 70 milioane lei, sumă care va acoperi instalarea a circa 420 de staţii de încărcare cu putere normală şi alte 420 de staţii de încărcare rapidă, potrivit Ministerului Mediului.
„Am creat un întreg pachet care să răspundă ţelului european privind promovarea transporturilor cu zero emisii. Programele «Rabla Plus» şi «Infrastructură de alimentare verde» au forţa de a rupe barierele care au ţinut pe loc dezvoltarea transportului urban verde în România şi de a face tranziţia tot mai mult în viitor de la carburant la curentul electric. Vrem ca pe măsură ce punctele de încărcare vor fi finalizate să le actualizăm într-o hartă online pe care orice şofer să o poată consulta înainte de a pleca spre orice destinaţie”, a declarat Cristiana Paşca Palmer, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor.
Programul „Infrastructură de alimentare verde” este destinat persoanelor juridice, respectiv: primăriilor din localităţi cu mai mult de 50.000 de locuitori, instituţiilor publice şi agenţilor economici din astfel de oraşe, dar şi agenţilor economici ale căror sedii sociale sau puncte de lucru au acces direct la autostrăzi, drumuri europene şi drumuri naţionale.
Fiecare dintre aceşti beneficiari poate aplica la AFM pentru instalarea de puncte de încărcare şi poate beneficia de finanţarea a 80 la sută din costurile unui astfel de proiect.
Suma maximă pe care o poate solicita o primărie, instituţie publică sau un agent economic este de 900.000 de lei – aproximativ 200.000 de euro.
„Suntem convinşi că imediat ce reţeaua va fi activă şi va permite traversarea României de la un capăt la altul, cu o maşină 100 la sută electrică, cu costuri de sub 50 de lei, acest mod de transport va deveni o opţiune importantă pentru mult mai mulţi români. Ne dorim ca primăriile să joace un rol important în acest Program, să aplice şi să contribuie la tranziţia către oraşe inteligente”, a mai spus ministrul Cristiana Paşca Palmer.
Programul permite instalarea atât a punctelor de încărcare cu putere normală, egală cu 22 kw curent alternativ, cât şi a celor cu putere înaltă, mai mare de 22 kw curent continuu.
Pentru o priză cu încărcare normală (de circa patru ore) AFM a stabilit, în concordanţă cu nivelul pieţei, o sumă maximă decontabilă de 2.500 de euro, iar pentru una cu încărcare rapidă (sub o oră) o sumă de 35.000 de euro, precizează Ministerul Mediului.
Locurile vizate pentru dotarea cu astfel de prize sunt parcările publice, parcări care deservesc punctele de interes public (baze sportive, săli de spectacole, instituţii publice, centre comerciale, unităţi hoteliere, gări, aeroporturi, benzinării), parcări cu acces direct la autostrăzi, drumuri naţionale sau europene.