Pe fondul sancțiunilor internaționale, rușii caută cu disperare modalități de a își investi rublele înainte de a se devaloriza complet. Iar mașinile au devenit o țintă. Una aproape imposibil de atins. Unii comercianți de mașini din Rusia au decis încă de pe 1 martie să majoreze prețurile vehiculelor. Ei bine, după încă trei zile, situația s-a agravat, mașinile devenind, așa cum scrie agenția rusă Ria Novosti, „aur”!
Prăbușirea accelerată a rublei în raport cu monedele străine a forțat comercianții de mașini din Rusia să modifice prețurile de la o zi la alta, uneori chiar de la o oră la alta. Această creștere a prețurilor nu se aplică doar mașinilor importate, ci și celor fabricate în Rusia.
Acum s-a ajuns ca vehicule considerate altădată „de buget” să coste aproape sau chiar peste două milioane de ruble (cca 17.000 de euro). Chiar și în aceste condiții mașinile noi sunt foarte greu de găsit, dealerii având întregul stoc deja comandat.
Conform Ria Novosti, în 2021 mașinile noi vândute în Rusia s-au scumpit, în medie, cu aproape 15% din cauza crizei de semiconductori și a problemelor de logistică. Pe lângă această majorare a prețurilor, cumpărătorii au avut de înfruntat o inflație galopantă care a majorat costul carburanților, al asigurărilor și al reparațiilor.
Ei bine, peste toate acestea au venit acum sancțiunile internaționale impuse din cauza atacului nejustificat al Rusiei asupra Ucrainei. Iar situația se agravează pe zi ce trece. Producători ca Volkswagen, Audi, General Motors, Citroen, Mercedes-Benz, Skoda, Jaguar, Land Rover, Porsche, Peugeot, BMW au oprit livrările. Volvo a anunțat oprirea producției și vânzărilor de mașini în Rusia.
Cu stocurile pe terminate sau deja epuizate, dealerii au majorat prețurile cu încă 30% – 50%. Chiar și așa comercianții înșiși sunt încă foarte confuzi. Mulți chiar au ascuns listele de prețuri. Oricum urmează să fie modificate în câteva ore.