Porsche lansează cel de-al doilea model complet electric. Noul Macan, cu motorizări de până la 470 kW (639 CP), oferă E-Performance pe orice teren și un nivel ridicat de utilitate cotidiană. Datele referitoare la performanțe, asemănătoare cu cele ale unei mașini sport, sunt dublate de o încărcare rapidă, de înaltă performanță, de până la 270 kW și de o autonomie de până la 613 km conform WLTP.
La zece ani de la lansare, Porsche Macan se îndreaptă spre cea de-a doua generație a modelului, acum în variantă complet electrică. Prin designul său progresiv și atemporal, performanțele caracteristice Porsche, autonomia extinsă și caracterul practic pentru utilizarea de zi cu zi, noul Macan 4 și noul Macan Turbo își propun să răspundă pe deplin cerințelor clienților Porsche care aleg un SUV. „Ducem această mașină la un nivel complet nou – cu E-Performance, o nouă experiență a șoferului și un design impresionant”, a declarat Oliver Blume, președintele consiliului executiv al Porsche AG, cu ocazia premierei mondiale din Singapore.
„Obiectivul nostru pentru noul Macan, complet electric, este de a oferi cel mai sportiv model din segmentul său”, spune Jörg Kerner, vicepreședinte al liniei de produse Macan. Porsche utilizează exclusiv cea mai recentă generație de motoare electrice PSM, cu excitație permanentă pe punțile față și spate, pentru a obține o eficiență excelentă și pentru a permite o reproductibilitate optimă a puterii. Cifrele obținute indică performanțe E de primă clasă: în combinație cu Launch Control, Macan 4 produce până la 300 kW (408 CP) putere de supraalimentare, în timp ce Macan Turbo se poate lăuda cu până la 470 kW (639 CP). Cuplul maxim este de 650 și, respectiv, 1.130 Nm. Acest lucru garantează performanțe de conducere excelente. Macan 4 accelerează de pe loc până la 100 km/h în 5,1 secunde, în timp ce Macan Turbo are nevoie de doar 3,3 secunde. Cele două modele ating viteze maxime de 220 și, respectiv, 260 km/h.
Noua platformă Premium Electric cu arhitectură de 800 de volți
Motoarele electrice își extrag energia de la o baterie litiu-ion amplasată în partea inferioară a caroseriei, cu o capacitate brută de 100 kWh, din care până la 95 kWh pot fi utilizați în mod activ. Bateria HV este o componentă centrală a noii platforme Premium Platform Electric (PPE) cu arhitectură de 800 de volți, utilizată de Porsche pentru prima dată pe noul Macan. Puterea de încărcare în curent continuu este de până la 270 kW. Bateria poate fi încărcată de la 10 la 80 % în aproximativ 21 de minute, la o stație de încărcare rapidă adecvată. La stațiile de încărcare de 400 de volți, un comutator de înaltă tensiune din baterie permite încărcarea în grup prin împărțirea efectivă a bateriei de 800 de volți în două baterii, fiecare cu o tensiune nominală de 400 de volți. Acest lucru permite o încărcare eficientă, fără un amplificator HV suplimentar, la o putere de până la 135 kW. Încărcarea în curent alternativ, la o putere de până la 11 kW, este posibilă la stațiile pentru uz casnic.
Până la 240 kW de energie pot fi recuperați prin intermediul motoarelor electrice în timpul mersului. Cutia de alimentare integrată (IPB) contribuie, de asemenea, la eficiența noilor modele Macan, economisind în același timp greutate și spațiu. IPB-ul inovator și compact combină trei componente – încărcătorul de curent alternativ de la bord, încălzitorul de înaltă tensiune și convertorul DC/DC. Autonomia WLTP mixtă este de până la 613 km la Macan 4 și de până la 591 km la Macan Turbo.
Proporții sportive și linii de coupé
Datorită proporțiilor mai ascuțite și ADN-ului Porsche Design, noile modele Macan au un aspect dinamic și dominant. „Cu Macan, modelul complet electric, prezentăm primul Porsche devenit electric, pornind de la un produs cu o identitate consacrată”, spune Michael Mauer, vicepreședinte Style Porsche. „Prin elementele vizuale specifice mărcii, noul Macan se integrează clar în familia de produse Porsche. Proporțiile clasice Porsche au fost dezvoltate în continuare și adaptate în mod optim la provocările unui automobil electric. Acest lucru a accentuat și mai mult aspectul sportiv, modern și dinamic al modelului Macan. Designul o spune clar: Macan rămâne mașina sport din segmentul său, chiar și în formă electrică.”
Înclinarea redusă a capotei și aripile puternic pronunțate conferă SUV-ului entry-level, care are o lungime de 4.784 mm, o lățime de 1.938 mm și o înălțime de 1.622 mm, un aspect dinamic chiar și în staționare. Noul Macan este echipat cu jante de până la 22 de inch avand anvelope cu dimensiuni diferite față-spate. Ampatamentul, care este cu 86 mm mai lung decât cel al modelului anterior (2.893 mm), este compensat de un bot și un spate scurte. Farurile sunt împărțite în două părți. Unitatea de faruri superioară, plată, cu lumini de zi în patru puncte este încorporată în aripi și evidențiază lățimea mașinii. Modulul principal al farurilor, cu tehnologie opțională matrix LED, este poziționat ușor mai jos, în partea frontală. Linia distinctivă a modelelor Porsche se integrează cu luneta plată. În combinație cu ușile fără ramă, cu lamele laterale caracteristice, rezultatul este un design elegant și sportiv. Umerii puternic pronunțați conferă părții din spate un aspect musculos. Logo-ul Porsche se află acum în centrul benzii de lumină sculpturală, 3D.
Aerodinamică activă și pasivă, pentru o autonomie mai mare
Porsche combină ADN-ul său de design cu o aerodinamică optimizată pentru autonomie. Datorită sistemului Porsche Active Aerodynamics (PAA), cu elemente active și pasive și un coeficient de rezistență la înaintare de 0,25, noul Macan este unul dintre cele mai aerodinamice SUV-uri de pe piață – cu efecte pozitive asupra autonomiei și consumului de energie. Sistemul PAA include spoilerul spate adaptiv, clapete de răcire active pe prizele de aer frontale și capace flexibile pe partea inferioară a caroseriei, care e complet etanșă. Gurile de ventilație de sub modulul farurilor și partea frontală coborâtă optimizează fluxul de aer. În partea din spate, marginile laterale și difuzorul cu lamele asigură eficiența aerodinamică.
Două compartimente pentru bagaje și spațiu interior mărit
Noul Macan este un SUV orientat spre performanță, cu un caracter practic pentru utilizarea zilnică, dotări de înaltă calitate și o configurație spațioasă. Electrificarea a dus la creșterea spațiului pentru bagaje a modelului Macan. În funcție de model și de echipamentele montate, capacitatea din spatele banchetei pentru pasageri este de până la 540 de litri (modul cargo). În plus, există „frunk”, un al doilea compartiment pentru bagaje cu o capacitate de 84 de litri – cu 127 de litri mai mult decât la modelul anterior, situat sub capotă. Dacă spătarul banchetei din spate este rabatat complet, capacitatea portbagajului din spate crește până la 1.348 de litri. Capacitatea maximă de remorcare de 2.000 kg completează calitățile extrem de practice ale noului Macan.
În funcție de model și de echipare, șoferul și pasagerul din față stau cu până la 28 mm mai jos decât înainte, în timp ce pasagerii din spate stau cu până la 15 mm mai jos, cu un spațiu mai mare pentru picioare. Interiorul este inconfundabil Porsche: lățimea habitaclului este evidențiată de un panou negru integrat. Designul ascendent al consolei centrale sporește impresia unei poziții joase și axate pe performanță în mașină. În același timp, geamurile mari dau o senzație de lumină și aerisire spațiului interior. În plus față de interfețele digitale moderne ale utilizatorului, există și câteva elemente de control analogice – de exemplu, pe gurile de ventilație și comenzile de climatizare. O bandă luminoasă cu LED-uri este integrată în banda decorativă care traversează habitaclul și a ușile. Aceasta acționează atât ca iluminare ambientală, cât și ca lumină de comunicare. În funcție de situație, aceasta oferă informații sau avertismente – pentru salutări, procese de încărcare sau în combinație cu sistemele de asistență pentru șofer. Echiparea noului Macan permite un grad ridicat de personalizare.
Porsche își propune, de asemenea, să folosească mai multe materiale sustenabile în mașinile sale. Astfel de materiale sunt utilizate parțial în interiorul modelului Macan complet electric.
Experiența șoferului: putere de calcul și conectivitate ridicată
Noul Macan este echipat cu conceptul de afișare și operare de ultimă generație, cu până la trei ecrane, inclusiv instrumentarul de bord de 12,6 inch, cu design curbat, de sine-stătător, și ecranul central de 10,9 inch. Pentru prima dată, pasagerul poate, de asemenea, să vizualizeze informații, să ajusteze setările sistemului de infotainment sau să transmită conținut video, în timp ce mașina este condusă, prin intermediul propriului ecran opțional, de 10,9 inchi. Pentru prima dată, Porsche Driver Experience include, de asemenea, un head-up display cu tehnologie de realitate augmentată. Elementele virtuale, cum ar fi săgețile de navigație, sunt integrate vizual fără probleme în lumea reală. Imaginea apare șoferului la o distanță de 10 metri și corespunde dimensiunii unui ecran de 87 de inch.
Sistemul de infotainment de nouă generație se bazează pe sistemul de operare Android Automotive OS. Sistemul standard Porsche Communication Management (PCM) din noul Macan duce performanța de procesare la un nou nivel. De exemplu, asistentul vocal „Hey Porsche” sugerează rute, inclusiv opriri pentru încărcare, cu o viteză fulgerătoare. În noul Porsche App Centre, pasagerii pot accesa direct aplicațiile populare de la furnizori terți și le pot instala direct în noul Macan.
Primul Macan cu direcție pe puntea din spate și amortizoare cu două supape
Porsche a dezvoltat Macan cu un accent deosebit pe dinamica de conducere prin excelență și pe o senzație caracteristică a direcției. „Datorită poziției sportive a scaunului și centrului de greutate coborât, precum și dinamicii impresionante a condusului și preciziei direcției, noul Macan oferă senzația unei adevărate mașini sport”, explică vicepreședintele liniei de produse, Jörg Kerner.
Atât Macan 4, cât și Macan Turbo au tracțiune integrală. Cele două motoare electrice sunt controlate prin intermediul calculatorului central, aproape în timp real. Sistemul Porsche Traction Management (ePTM), controlat electronic, funcționează de aproximativ cinci ori mai rapid decât un sistem convențional de tracțiune integrală și poate răspunde la derapaje în 10 milisecunde. În plus, distribuția tracțiunii integrale este guvernată de programul de conducere selectat. Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), un diferențial de blocare controlat electronic pe puntea spate, contribuie, de asemenea, la tracțiunea, stabilitatea la volan și dinamica laterală a modelului Macan Turbo.
Modelele Macan cu suspensie pneumatică – în standard și pe Turbo – sunt echipate cu sistemul de control electronic al amortizării Porsche Active Suspension Management (PASM). Acesta poate fi combinat, de asemenea, cu suspensia cu arcuri din oțel, ca opțiune. PASM dispune acum și de amortizoare cu tehnologie cu două supape. Datorită hărții mai extinse a amortizoarelor, acest lucru are ca rezultat un spectru mai larg între confort și performanță. Acest lucru face ca diferențele dintre programele de condus să fie și mai sesizabile.
Pentru prima dată, Macan dispune opțional de direcție pe puntea spate, cu un unghi maxim de virare de cinci grade. Acest lucru permite un diametru de întoarcere compact de 11,1 metri în traficul urban și la manevrele efectuate, permițând în același timp o stabilitate excepțională a condusului la viteze mai mari, asistată cu abilitate de direcția consecventă și precisă pe puntea față, pentru care Porsche este cunoscut.
Din 2014, Porsche a livrat peste 800.000 de exemplare ale modelului Macan în întreaga lume. Generația va continua cu acest succesor complet electric, care este produs într-un mod net neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon, la uzina Porsche din Leipzig. Noile modele vor fi livrate primilor clienți în a doua jumătate a anului. Prețurile, care includ TVA și echiparea specifică fiecărei țări, încep în România de la 86.641,52 de euro pentru Macan 4 și 118.438,32 de euro pentru Macan Turbo.