Istoria scandalului Dieselgate și de ce motoarele diesel nu mai sunt bine primite în UE

Da mai departe!

Dieselgate reprezintă unul dintre cele mai mari scandaluri din industria auto, izbucnit în septembrie 2015, când Agenția pentru Protecția Mediului (EPA) din Statele Unite a dezvăluit că Volkswagen (VW) a instalat un software fraudulos pe motoarele diesel pentru a manipula testele de emisii. Acest scandal a avut implicații globale, afectând atât reputația companiei germane, cât și întreaga industrie auto.

VW Golf TDI clean diesel

Cum a început scandalul?

Totul a pornit de la cercetările efectuate de Universitatea din Virginia de Vest în colaborare cu Consiliul Internațional pentru Transport Curat (ICCT), care au descoperit discrepanțe majore între emisiile de oxid de azot (NOx) măsurate în timpul testelor de laborator și cele emise în condiții reale de drum. În urma acestei descoperiri, EPA a demarat o investigație ce a dezvăluit că VW a folosit un dispozitiv de manipulare în aproximativ 11 milioane de vehicule diesel la nivel mondial, inclusiv 500.000 în Statele Unite.

Acest software era capabil să detecteze momentul în care mașina era supusă testelor oficiale de emisii și să modifice performanțele motorului pentru a respecta standardele de emisii. În condiții normale de conducere, vehiculele emiteau de până la 40 de ori mai multe emisii poluante decât era permis.

Implicații și consecințe

Consecințele pentru Volkswagen au fost rapide și severe:

  1. Reacții pe piețele financiare: Acțiunile companiei au suferit o prăbușire imediată, pierzând aproximativ 40% din valoare în doar câteva zile după izbucnirea scandalului.
  2. Retragerea și rechemarea vehiculelor: VW a fost obligată să cheme înapoi milioane de vehicule pentru a corecta problemele software și pentru a reduce emisiile poluante.
  3. Amenzi și despăgubiri: VW a plătit amenzi de miliarde de dolari în diverse țări. În Statele Unite, compania a fost sancționată cu aproximativ 25 de miliarde de dolari, sumă care include amenzile civile, despăgubirile pentru clienți și costurile pentru remedierea vehiculelor.
  4. Răspundere penală: Câțiva oficiali de rang înalt ai Volkswagen au fost puși sub acuzare, iar unii dintre ei au fost condamnați la închisoare. CEO-ul de atunci, Martin Winterkorn, și-a dat demisia la scurt timp după izbucnirea scandalului.
  5. Daune reputaționale: Încrederea publicului în Volkswagen și în întreaga industrie auto a fost grav afectată. Scandalul a dezvăluit probleme sistemice legate de reglementarea emisiilor și testele inadecvate.

Măsuri luate după Dieselgate

Scandalul Dieselgate a declanșat o serie de reforme și măsuri menite să îmbunătățească transparența și standardele de emisii în industria auto:

  1. Reglementări mai stricte privind emisiile: După Dieselgate, Uniunea Europeană și Statele Unite au înăsprit reglementările referitoare la testarea emisiilor și au introdus teste mai riguroase, inclusiv testarea vehiculelor în condiții reale de trafic. UE a introdus, de exemplu, procedura WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) pentru a înlocui vechile teste de laborator.
  2. Tranziția către mobilitatea electrică: Scandalul a accelerat trecerea industriei auto către vehiculele electrice (EV). Volkswagen, ca reacție la Dieselgate, a lansat o strategie ambițioasă pentru a deveni lider pe piața EV, anunțând investiții masive în dezvoltarea de modele electrice și în infrastructura de încărcare.
  3. Înființarea unor instituții independente de verificare a emisiilor: În urma scandalului, s-a pus un accent mai mare pe transparență, iar autoritățile au propus crearea unor agenții independente care să supravegheze testele de emisii, pentru a preveni alte cazuri de fraudă.
  4. Despăgubiri pentru consumatori: Pe lângă amenzile plătite către guverne, Volkswagen a fost obligată să ofere compensații consumatorilor afectați. În Statele Unite, proprietarii de mașini diesel VW au primit între 5.000 și 10.000 de dolari despăgubire, iar compania a oferit opțiunea de a răscumpăra vehiculele afectate sau de a le repara.
  5. Revizuirea responsabilității corporative: Scandalul Dieselgate a atras atenția asupra necesității unei culturi organizaționale mai etice și responsabile. Multe companii au început să adopte standarde mai înalte în ceea ce privește guvernanța corporativă, iar consiliile de administrație și echipele executive au fost supuse unor verificări mai stricte.

    Scandalul Dieselgate a schimbat fundamental modul în care industria auto abordează problema emisiilor poluante și a testelor de conformitate. A fost un moment de cotitură, care a subliniat importanța respectării normelor de mediu și a transparenței în raport cu consumatorii. Deși Volkswagen a suferit pierderi uriașe și și-a văzut reputația grav afectată, compania și industria auto au fost forțate să se adapteze, iar rezultatul a fost un impuls puternic către electrificare și reducerea impactului negativ asupra mediului.

De ce nu mai sunt bine primite motoarele diesel în Europa?

Cererea pentru motoarele diesel în Europa a scăzut semnificativ în ultimii ani din mai multe motive, printre care reglementările mai stricte privind emisiile, schimbarea preferințelor consumatorilor și evoluțiile tehnologice. Iată câțiva factori principali care au dus la această schimbare:

1. Scandalul Dieselgate și pierderea încrederii

Scandalul Dieselgate din 2015 a avut un impact major asupra percepției publice și a guvernelor cu privire la motoarele diesel. Dezvăluirea că motoarele diesel de la Volkswagen manipulau testele de emisii a zdruncinat încrederea consumatorilor în eficiența și fiabilitatea acestor motoare. În urma scandalului, s-a descoperit că și alte companii auto au recurs la practici similare, ceea ce a subminat încrederea în întreaga industrie.

2. Reglementări stricte privind emisiile

După Dieselgate, Uniunea Europeană și alte țări au introdus reglementări mult mai stricte privind emisiile poluante. Normele Euro 6 și cele care urmează (Euro 7) au impus limite mai stricte asupra emisiilor de oxizi de azot (NOx) și alte substanțe poluante asociate motoarelor diesel. Motoarele diesel sunt în mod natural mai poluante decât cele pe benzină în ceea ce privește emisiile de NOx și particule fine, iar respectarea noilor standarde a devenit dificilă și costisitoare pentru producători.

3. Costurile crescute de conformare

Pentru a respecta reglementările de mediu mai stricte, producătorii auto au fost nevoiți să dezvolte tehnologii complexe și scumpe, precum sisteme de reducere catalitică selectivă (SCR) și filtre de particule diesel (DPF). Aceste tehnologii nu doar că cresc costurile de producție, dar pot necesita și întreținere suplimentară, ceea ce face ca vehiculele diesel să devină mai scumpe pentru consumatori, atât în ceea ce privește prețul inițial, cât și costurile de întreținere.

4. Interzicerea vehiculelor diesel în orașe mari

Multe orașe europene mari, precum Paris, Madrid și Londra, au anunțat sau au introdus restricții asupra circulației vehiculelor diesel, în special a celor mai vechi, în zonele centrale sau în zilele cu niveluri ridicate de poluare. Unele orașe plănuiesc chiar interzicerea completă a vehiculelor diesel în viitor. Aceste măsuri sunt menite să reducă poluarea aerului, care este o problemă majoră în aglomerările urbane, și să încurajeze utilizarea vehiculelor cu emisii reduse sau zero.

5. Ascensiunea vehiculelor electrice și hibride

Pe măsură ce tehnologiile electrice și hibride au avansat, aceste vehicule au devenit mai atractive pentru consumatori. Autonomia vehiculelor electrice a crescut semnificativ, iar prețurile au început să scadă datorită creșterii producției și investițiilor masive în infrastructura de încărcare. De asemenea, guvernele europene oferă subvenții și avantaje fiscale pentru achiziția de vehicule electrice și hibride, ceea ce a făcut ca acestea să fie o alternativă viabilă la diesel.

6. Conștientizarea crescândă a impactului asupra mediului

Consumatorii europeni sunt din ce în ce mai conștienți de impactul asupra mediului pe care îl au mașinile cu motor diesel. Motoarele diesel emit mai puține emisii de CO2 comparativ cu cele pe benzină, dar sunt mai poluante în privința altor substanțe nocive, precum NOx și particulele fine, care contribuie la poluarea aerului și problemele de sănătate publică. Acest lucru i-a determinat pe mulți să renunțe la diesel în favoarea altor tehnologii mai curate.

7. Schimbarea preferințelor consumatorilor

Pe lângă motivele legate de reglementări și impactul asupra mediului, preferințele consumatorilor s-au schimbat în mod natural. Cererea pentru vehicule pe benzină, hibride și electrice a crescut considerabil. De asemenea, vehiculele SUV, care sunt acum foarte populare în Europa, au început să fie oferite într-o varietate mai mare de opțiuni non-diesel, ceea ce a încurajat trecerea de la diesel la alte tipuri de motorizare.

8. Impact economic

Taxele mai mari pentru vehiculele diesel și costurile ridicate de întreținere au contribuit, de asemenea, la scăderea cererii. În multe țări europene, guvernele au introdus taxe suplimentare pentru mașinile cu motoare diesel, în funcție de nivelul emisiilor, ceea ce a făcut aceste vehicule mai puțin atractive din punct de vedere economic.

Motoarele diesel nu mai sunt cerute în Europa din cauza unei combinații de factori, inclusiv reglementări stricte de mediu, costuri crescute de conformare, interzicerea accesului în orașele mari, creșterea popularității vehiculelor electrice și hibride și schimbarea preferințelor consumatorilor. Pe măsură ce vehiculele electrice devin din ce în ce mai accesibile și guvernele continuă să încurajeze tranziția către tehnologii mai curate, este probabil ca motoarele diesel să își piardă și mai mult din relevanță în următorii ani.
Scandalul Dieselgate s-a lăsat cu procese atât pentru brandurile care trebuie să plătească compensații clienților cât și pentru cei care au condus grupul VW în perioada în care deviceurile de înșelare a testelor au fost montate pe mașini.

Related posts