Honda explică de ce „mașinile electrice nu sunt scopul”.

Da mai departe!

Honda consideră că vehiculele electrice nu sunt neapărat singura cale pentru a atinge neutralitatea carbonului. După câteva modele cu succes relativ model, producătorul japonez își încearcă norocul cu alte rețete.

La fel ca mulți alți producători auto, Honda și-a revizuit ambițiile în privința vehiculelor electrice. Anul trecut, a alocat 10 trilioane de yeni (68 de miliarde de dolari) pentru electrificare, doar pentru a reduce această sumă cu 30% câteva luni mai târziu. De asemenea, compania își propusese ca mașinile pur electrice să reprezinte 30% din vânzările anuale până la sfârșitul deceniului, dar această țintă a fost abandonată. Într-o declarație recentă, Honda subliniază clar că nu vede vehiculele electrice ca fiind singura cale spre neutralitatea carbonului.

Pentru a fi clar, Honda își menține obiectivul de a „atinge neutralitate în ceea ce privește emisiile de carbon pentru toate produsele și activitățile corporative” până în 2050. Însă, crede că există mai multe metode pentru a ajunge la acest rezultat. Într-o discuție cu revista australiană Drive, directorul filialei locale a companiei a sugerat că vehiculele electrice nu sunt singura soluție pentru reducerea emisiilor de carbon. Jay Joseph, CEO-ul Honda Australia, a explicat:

„Un aspect pe care vreau să-l subliniez este că vehiculele electrice nu sunt scopul. Vehiculele electrice cu baterie sunt o cale pentru a atinge neutralitatea carbonului – nu neapărat singura cale. Vehiculele electrice se vor îmbunătăți continuu – lucrăm la baterii cu stare solidă – dar scopul nostru este neutralitatea carbonului, nu mașinile electrice cu baterie. Aceasta este doar calea evidentă pe termen scurt și mediu, dar vom dezvolta și alte tehnologii care ne vor ajuta să atingem acest obiectiv. Am dori ca aceasta să includă vehicule cu celule de combustibil electrificate atunci când infrastructura va fi disponibilă.”

Alternative la mașinile electrice

Deși modelul Clarity a fost retras, Honda nu a abandonat hidrogenul. CR-V e:FCEV este un vehicul cu celulă de combustibil care funcționează și ca hibrid plug-in, datorită unui pachet de baterii reîncărcabile de 17.7 kWh, care oferă o autonomie electrică de 47 de kilometri. Și alți constructori, precum Toyota și Hyundai, rămân dedicați hidrogenului. Chiar și BMW intenționează să lanseze un vehicul cu celulă de combustibil în 2028, cu ajutorul Toyota. În schimb, Stellantis a renunțat recent la toate eforturile legate de hidrogen, numindu-l un „segment de nișă”.

Toyota, un alt brand japonez, consideră că există loc pentru o diversitate și mai mare în ceea ce privește trenurile de rulare. Cel mai mare producător auto din lume este convins că motoarele cu ardere internă pe hidrogen ar putea reprezenta o alternativă la adoptarea totală a vehiculelor electrice cu baterie. Împreună cu partenerii săi interni, Mazda și Subaru, Toyota dezvoltă motoare neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon, capabile să funcționeze cu hidrogen lichid, biocombustibili și combustibili sintetici.

Provocarea infrastructurii și trendul pieței

Cu toate acestea, marea problemă rămâne infrastructura, sau mai degrabă lipsa acesteia. Orice tip de vehicul propulsat de hidrogen ar fi greu de utilizat din cauza rețelei de alimentare subdezvoltate. Potrivit H2stations.org, la sfârșitul anului trecut existau doar aproximativ 1.160 de stații de realimentare funcționale la nivel global. Infrastructura pentru combustibilii sintetici este practic inexistentă, cu câteva excepții, cum ar fi uzina-pilot a Porsche din Chile.

Unii ar susține că producătorii auto pierd timpul cu hidrogenul și combustibilii sintetici, dar alții rămân sceptici că vehiculele electrice cu baterie sunt soluția supremă. Una dintre cele mai controversate afirmații vine de la președintele Toyota, Akio Toyoda, care la începutul anului 2024 a prezis că vehiculele electrice tradiționale nu vor depăși niciodată o cotă de piață de 30%. Totuși, toate semnele sugerează că ar putea să se înșele în viitorul apropiat, pe măsură ce vehiculele electrice cu baterie continuă să câștige teren.

Agenția Internațională pentru Energie (IEA) raportează că mașinile electrice convenționale au reprezentat peste 20% din vânzările globale în 2024 și sunt pe cale să depășească 25% anul acesta. Deși China conduce în mare parte cererea, Europa înregistrează, de asemenea, câștiguri substanțiale. Conform Asociației Constructorilor Europeni de Automobile, vehiculele electrice au reprezentat 17.5% din vânzările de mașini noi în prima jumătate a anului 2025, în creștere față de 13.9% în aceeași perioadă a anului trecut.

Related posts